Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ny inom rcflyg, behöver tips om en "fullständig" setup

  1. #1

    Question Ny inom rcflyg, behöver tips om en "fullständig" setup

    Hej.

    Jag har fått upp intresset för RC flygning både helikopter och flygplan och valt att börja med ett flygplan och sedan skaffa helikopter längre fram.

    Hur som helst har jag idag phoenix simulatorn som jag nöter landingar i samt en spektrum dx7 radio.

    Det jag funderar på att beställa är följande:


    Den verkar ha fått bra betyg på många olika forum och sidor och verkar ha en bra nivå för att lära sig och att utvecklas med.

    Det jag gärna ser synpunkter på är följande:
    Är det något annat jag måste skaffa för att kunna flyga?
    Är det något jag bör skaffa för att göra det enklare eller bättre? (t.ex. laddare, nätagg, extra batteri, reservdelar, lim, verktyg)
    Är det något som kan vara bra att köpa redan nu för "uppgradering" längre fram? (t.ex. motorer, servos mm.)
    Jag har ingen laddar till min dx7 radio ännu, vad för laddare bör jag skaffa? Gärna en som kan ladda både batterier samt den och gärna håller längre.

    Om möjligt peka mig gärna på inköpsställen som är pålitliga och billiga, och hellre kvalite på sakerna än kvantitet.

    Tack på förhand!

    /Wilhelm

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Allt som behövs för att komma upp i luften ska ju ingå i kitet. Eventuellt behöver det kompletteras med lim, men det ingår i många satser åxå, så jag vågar inte uttala mig tvärsäkert vad gäller det. Hur som helst är det inte fel att köpa lim ändå, eftersom man förr eller senare brukar behöva utföra reparationer av olika slag. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men har tror att det ska funka med vanligt CA-lim på EPO. Annars finns det CA-lim som är "foam safe". Dylikt lim funkar på andra material åxå, men härdar lite långsammare och är lite dyrare än vanligt CA-lim. Många anser att CA-lim "biter" bättre på EPO och EPP än vad epoxy gör. Epoxy är åxå tyngre, så det undviker jag om det inte är något man MÅSTE ha det till. Biltema har prisvärt CA-lim om du har nära dit. Epoxy är såklart bra att ha hemma, för ibland behövs det. UHU por är bra att limma de flesta material med. Funkar fint på alla typer av skum, men biter inte riktigt lika hårt som CA gör iaf på EPP. UHU por ger en något flexibel/flexande limfog.

    Eftersom laddaren som ingår i kittet är avsedd för 12V behöver du någon form av nätaggregat om du ska ladda hemma. Laddaren är troligen en väldigt enkel laddare som kanske inte laddar så snabbt heller. Ser du att du kommer fortsätta med flygandet och flyga med el är det definitivt bra att köpa en ordentlig laddare med en gång. Själv har jag en sånhär:
    http://www.autopartner.se/icharger-2...484-c-213.aspx
    Det är en erkänt bra laddare, men det finns billigare som håller okej kvalitet åxå. Med denna laddare kan du ladda allt från sändaren till drivackarna, bilbatteriet... Ja, det som inte går att laddas med den är inte värt att ladda... ;-) Det man behöver är ju passande kablar för att ansluta det man ska ladda. Det finns en dylik kabel för DX7 åxå hos autopartner (iaf köpte jag min där).
    Nätagg har jag ett sånthär:
    http://www.autopartner.se/nataggrega...486-c-272.aspx
    Jag köpte det mycket för det smidiga formatet. Man kommer inte riktigt upp i max effekt på 208B-laddaren med detta aggregatet dock. Man måste ha ett aggregat som levererar 18V (och dryga 20A) för att komma upp i dedär 350W:en.
    Behöver man inte ladda så himla snabbt till en början så funkar det med ett litet nätagg som detta:
    http://www.autopartner.se/gt-power-n...625-c-272.aspx
    Man kan även bygga om ett nätagg till en dator, om man har något sådant liggande.

    Fler ackar till flygplanet är nog vettigt att köpa, särskilt om man inte har en snabb laddare. Man kan köpa dem billigt från hobbyking.com (man kan även köpa iCharger 208B därifrån, men med tull och moms blir den inte SÅ mycket billigare än hos autopartner), men då får man ju inte ha jättebråttom. (Och man ska inte beställa saker som de inte har i lager, för det kan ibland ta rätt lång tid innan de kommer in i lager igen.)

    Om du med "uppgradering längre fram" menar till just detta planet så verkar ju denna versionen ha rätt bra med motorkraft. Servona är säkert helt okej åxå. Annars kan man gärna, om man ändå beställer något från Hobbyking, slänga med ett gäng HXT900 och HXT500. Jättebilliga servon som är helt okej åtminstone till kärror som inte är allt för extrema. Tillräcklgit billiga för att man ska kunna beställa ett gäng att ha liggande hemma "utifall att". :-)

    Vad gäller verktyg så är en bra kniv med extra blad (finns inget värre/jobbigare än att försöka skära med en kniv som inte är vass) A och O. Diverse mejslar PH, PZ, spår, insex osv är ju bra att ha. Någon eller några tänger samt avbitare är bra. Sax. Flyger man el nästan måste man ha någon form av enklare lödkolv/lödstation för att löda kontakter på moterer, fartreglage och ackar. Ska du bygga lite själv senare och är stålskala, vinkelhake, rundsåg, sandpapper och slipkloss, dremel osv osv användbara saker.
    Man behöver ju inte skaffa allt på en gång, utan det är ju smartare att köpa när behov uppstår. Men några mejslar, nån tång och avbitare samt lödkolv är bra iaf.
    Senast redigerat av dumbo den 2011-06-15 klockan 01:33.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Om du har en Spektrum så finns det många fina Parkzone BNF modeller, både flyg och heli som har allting förutom sändaren som du ju redan har.
    I ditt inlägg står att du har en DX7 med simulator. Det framgår inte om du även har en mottagare till din spektrum.
    Till cessnan från Above All behöver du både sändare och mottagare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Bara du inte missat; citerar från länken du gav: Denna webshop är endast till för återförsäljare, ej för privatpersoner. Därför visas alla priser exklusive moms. Är du privatperson hittar du vårt fulla sortiment hos www.mft.nu och www.fullkontroll.se

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    http://mft.nu/?ProdID=6397 för vanliga dödliga....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Jag tycker du ska köpa en
    http://www.parkzone.com/Products/Def...ProdID=PKZ5480
    eller
    http://www.parkzone.com/Products/Def...ProdID=PKZ5280
    Båda skall vara nybörjarvänliga om du flugit en del i sim.
    Känner du dig väldigt säker i sim tycker jag
    http://www.parkzone.com/Products/Def...ProdID=PKZ5080
    Har en kompis som flugit det mesta, han älskar detta plan, snäll men endå busig

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    Jag tycker du ska köpa en
    http://www.parkzone.com/Products/Def...ProdID=PKZ5480
    eller
    http://www.parkzone.com/Products/Def...ProdID=PKZ5280
    Båda skall vara nybörjarvänliga om du flugit en del i sim.
    Känner du dig väldigt säker i sim tycker jag
    http://www.parkzone.com/Products/Def...ProdID=PKZ5080
    Har en kompis som flugit det mesta, han älskar detta plan, snäll men endå busig
    Nu säger jag inte att dessa alternativ är dåliga (jag har ingen erfarenhet av dem, så jag kan inte säga varken eller), men om du tycker att dessa är bättre än cessnan han har länkat till kanske det kan vara trevligt att veta VARFÖR du tycker det åxå.

  8. #8

    Standard

    pgrts: jo parkzone verkar ha riktigt häftiga modeller, blir garanterat ett krigsplan längre fram

    numnut + chris: tack för det, hade helt missat den detaljen.

    davidflygare: jag kommer nog köra på cessnan om ingen har dåliga erfarenheter av den, men tack för tipsen den där warbirden såg riktigt cool ut


    Dumbo: Ett stort tack för ditt ingående svar!

    Då kommer jag nog köra på dina rekommenderade saker:
    Laddare: http://www.autopartner.se/icharger-2...484-c-213.aspx
    Nätagg: http://www.autopartner.se/nataggrega...486-c-272.aspx
    Kabel: från autopartner , dock hittar jag ingen än vad jag söker efter?

    Jag har ingen mottagare och antar att jag behöver en, skulle denna duga?
    http://www.autopartner.se/spektrum-2...433-c-498.aspx

    När det gäller extra accar, vad bör man tänka på då? Jag kollade in hobbyking och det finns ju 100 tals olika och jag har ingen aning om vad jag bör skaffa

    I samma veva läggar jag med 2 hxt900 + 2 st hxt500 så man har. Kanske någon kniv och lim i samma veva. Verktyg tar jag allt eftersom tror jag, har beställt en "verktygslåda" som innehåller alla skruvmejslar, avbitare mm som man kan behöva. Ny lödkolv har jag sedan tidigare också, har inte ens sprättat kartongen ännu

    Behöver jag någon spänningsmätare eller liknande?

    Allt som allt kommer det ungefär landa på:
    Cessnan 1500
    Laddare 1400
    Nätagg 700
    Kablar 50, bör inte vara dyrare?
    Mottagare 600
    2 extra accar 250 per styck är det rimlig att räkna med?
    hxt500 50
    hxt900 40
    kniv 50
    lim 30
    spänningsmätare 100, är det rimligt?

    Allt som allt landar det på runt 5000 pix + frakt. Det är helt inom min budget och då har jag dessutom rätt "bra" grejor som håller länge? Typ mottagare, laddare, nätagg mm.

    Några kommentarer kring detta och mitt resonemang? Börjar känna att jag har kontroll på vad jag behöver för att komma igång.


    /Wilhelm

  9. #9

    Standard

    Jag tycker dessa plan är bra, har flugit alla utom Trojan och de är väldigt kul och lättflugna. Jag hade ingen egentlig anledning till att föreslå dem men det är väl alltid bra med lite fler förslag eller har jag fel? Och jag har inte sagt att dom e bättre

  10. #10

    Standard

    http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9369
    Här är ett likadant batteri som dom rekommenderar, så slipper du problem med tyngdpunkt
    Du kan även behöva köpa kontakter verkar sitta Deans på från början så dessa borde passa
    http://mft.nu/?ProdID=6397
    Eller så byter du kontakter på allt och börjar med något nytt finns massor olika.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Kabeln jag tänkte på, för laddning av sändaren, är denna:
    http://www.autopartner.se/laddkabel-...733-c-426.aspx
    Finns nog liknande på hobbyking åxå.

    Ang. mottagaren så har spektrum två olika typer av mottagare. Det finns en typ som är "lite enklare" som inte har lika bra räckvidd. AR6110 är en sådan. Den är avsedd för "lite mindre" flygplan som man flyger "lite närmare" med. Var man ska dra den gränsen är såklart lite svårt att veta. En 6110 har säkert 500m räckvidd under bra förhållanden, dvs fri sikt och inte något som eventuellt stör (2.4GHz är dock väldigt okänsligt för störningar). En "full range"-mottagare, som AR500 tex, har lite bättre räckvidd. I detta fallet är det ju ett "lite större", om än inte jättestort, flygplan, så jag kanske skulle valt åtminstone en AR500 istället (ser dock att den inte finns i lager på autopartner).
    Sånadär små parkflyermottagare finns det även billiga kopior på.
    Det kommer att fungera med en AR6110, men AR500 ger lite mer säkerhet.

    En liten multimeter (om det är det du menar med spänningsmätare) är inte fel att ha. Det behöver inte vara något märkvärdigt. Kan vara bra för diverse felsökning och så. En annan "liknande" grej som är bra att ha är en effektmätare. Den använder man för att kolla så att man inte överbelastar motor/fartreglage/acke och/eller för att välja rätt propeller. Du behöver den inte till Cessnan du köper nu (annat än om du skulle byta till en annan (större) storlek på propeller), där är ju sakerna utprovade för att funka ihop, men i framtiden när du kanske inte köper ett färdigt kit är det bra att ha. Så du kan ju köpa vid ett senare tillfälle...
    Jag har en sånhär:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10786
    Jag tycker den funkar bra, men den har en nackdel och det är att den inte "kommer ihåg" vilket peakvärde man haft, vilket väl inte är nån stor grej, men bra att ha. Även denna kommer med XT60-kontakter monterade.


    Sen är det ju detdär med kontakter på ackarna, som David nämner. Ackarna (utom de minsta och de riktigt stora) från hobbyking har en kontakt som heter XT60 monterade när man får dem. Beroende på hur många ackar du köper är det ju enklast att antingen byta på reglaget och den acken du får med planet, eller så byter du på ackarna du köper från hobbyking. Jag har personligen valt att göra så att jag kör XT60 på allt raktöver (utom små inomhusare och sånt) eftersom jag köpt mer eller mindra alla ackar från hobbyking. XT60 tål 60A (och lite mer kortvarigt) så de funkar till de flesta kärror som inte är allt för stora/extrema. De och Deans T-kontakter är väl ganska likvärdiga, även om jag tycker XT60 "känns" bättre. Jag har alltså inget belägg för att det verkligen är så. XT60 är dock billigare.
    De finns att köpa från hobbyking och även från RCFlight här i sverige (de säljer en del saker som kommer från hobbyking).

    Ackar som är motsvarande den du får med har David redan länkat till. De kostar väl snarare runt hundringen med frakt (beroende på fraktalternativ) tull och moms. Här i sverige får man väl ge dryga 200kr stycket plus frakt iaf, tror jag.
    Senast redigerat av dumbo den 2011-06-16 klockan 22:59.

  12. #12

    Standard

    Då var beställningar lagda, tack för hjälpen!

    Allt som allt blev det följande hög förutom flygplanet:

    Autoparter:
    AR-4004A Laddkabel med 2.1mm JR och banankontakter 1
    IC-208B iCharger 208B 350W 20A 1-8Lipo 1
    IC-P350 Nätaggregat P350 23A 15.5V 350W 1
    SPMAR500 Spektrum mottgare AR500 5ch 1

    Hobbyking:
    Turnigy 1800mAh 3S 20C Lipo Pack 2
    HobbyKing HK-010 Wattmeter & Voltage Analyze 1
    HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo 2
    HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo 2
    Knife Edge Reamer 0.5~18mm 1
    Evotite CA460 Foam Safe Super Glue (Medium) 1
    Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs) 2
    XT60 Female w/ 12AWG Silicon Wire 10cm (5pcs 1
    XT60 Male w/ 12AWG Silicon Wire 10cm (5pcs/b 1

    Stort tack till dumbo och davidflygare!

    Är osäker på kniv/lim dock, dunkade in den CA460 foam lim som verkade passa det du skrev dumbo. Kniven var en random som såg skön att arbeta med. Jag kastade även med XT60 kontakter samt kontakter med kablar så man har när man vill byta.

    /Wilhelm

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Evotite CA460 har jag använt en del och jag tycker det funkar fint. Sånt CA som är foamsafe härdar lite långsammare än "vanligt" CA, så antingen får man ha lite tålamod (det är ju inte så att det tar timmar vanligen dock) eller accelerator. Annars tycker jag att limmet som sådant funkar finnt som "alltiallo"-CA, eller vad man ska säga. Funkar fint på allehanda skummaterial och funkar även till andra saker. Dendär "Knife Edge Reamer" är nog en håltagare eller en "rund kniv" eller vad man ska säga. Vad gäller kniv så är det ju mycket en smaksak. Jag gillar personligen att använda skalpell, men nu har mina blad tagit slut och jag har inte hittat någon bra källa till fler blad, så jag har använt en vanlig brytbladskniv från biltema. Den funkar utmärkt den med. Det viktigaste är att man har vassa blad. Man får byta relativt ofta om man vill ha bra resultat, särskilt om man skär i olika skummaterial som EPP eller depron och liknande som lätt trasar sig annars.
    Annars ser det väl bra ut, tycker jag. Du kommer ju att komma in mer i det efterhand. Jag har haft ett uppehåll i flygandet på typ 15år eller så och började flyga igen i vintras och valde då att börja flyga med el istället och så hade jag nästan inte alls byggt i plast/skum tidigare så det var lite nytt att sätta sig in i, men nu tycker jag att jag har fått rätt bra koll.

  14. #14

    Standard

    Lycka Till Nu!
    Och fortsätt att öva i simmen, finns folk som säger att första planet alltid blir mos, men det måste det inte. Så Var väl förberedd

  15. #15

    Standard

    Stämmer flygvikten på cessnan måste det vara väldigt låg vingbelastning på den. Har själv en modell på 1300 mm spännvidd som väger över 2 kg och även den flyger, fast inte så långsamt förstås. Nästan så man blir sugen att ha en för flygningar hemma på gården, ser ju så enkelt med el. Modellen i ena handen och radion i den andra och sen är det bara att flyga.

    Willhelm; var det ett medvetet val att inte köpa laddaren från HobbyKing med tanke på garanti och service osv? Den hade ju varit en femhundring billigare där. Ska själv köpa en snart och funderar lite på om man törs skicka efter. Blir det något strul så är det ju ett elände och samtidigt är man ju snål.

    /Mats

    /Mats

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Willhelm; var det ett medvetet val att inte köpa laddaren från HobbyKing med tanke på garanti och service osv? Den hade ju varit en femhundring billigare där. Ska själv köpa en snart och funderar lite på om man törs skicka efter. Blir det något strul så är det ju ett elände och samtidigt är man ju snål.
    Nu kan jag ju inte svara för Willhelm...

    Med tull och moms blir det ju typ 1100kr från hobbyking och då är inte frakten inräknad, så några 500kr blir det ju inte i skillnad.
    Hobbyking verkar vara ganska långsamma med reklamationer, vad jag hört. Med just iCharger-laddarna ska det, vad jag förstått, funka fint att kontakta tillverkaren direkt, annars. Iaf har jag läst om flera som gjort det. Det är ju dock ofta lite enklare att reklamera hos ett svenskt företag och om man skulle behöva så är det ju lite lättare att få uppbackning av ARN åxå, så det kan ju vara en viss trygghet.

    Sen har ju inte hobbyking den i lager för tillfället, så då kan man ju få vänta allt mellan några dagar till ett par månader innan ordern blir skickad...

  17. #17

    Standard

    Ok, får se om det följer med en kniv i lådan jag köpt annars får jag kolla in lokala hobbybutiken.

    Jo simmen skall nötas sönder, klarar mig rätt fint att lyfta köra lite och landa nu.

    Jo som dumbo säger orkar jag inte vänta på hobbyking och priset är inte sån stor skillnad heller.

    Vad menar du med vingbalansen? hur påverkas den mm? Skicka gärna länk att läsa på om ni vet några bra informationsställen.

    /Wilhelm

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Nu kan jag ju inte svara för Willhelm...

    Med tull och moms blir det ju typ 1100kr från hobbyking och då är inte frakten inräknad, så några 500kr blir det ju inte i skillnad.
    Hobbyking verkar vara ganska långsamma med reklamationer, vad jag hört. Med just iCharger-laddarna ska det, vad jag förstått, funka fint att kontakta tillverkaren direkt, annars. Iaf har jag läst om flera som gjort det. Det är ju dock ofta lite enklare att reklamera hos ett svenskt företag och om man skulle behöva så är det ju lite lättare att få uppbackning av ARN åxå, så det kan ju vara en viss trygghet.

    Sen har ju inte hobbyking den i lager för tillfället, så då kan man ju få vänta allt mellan några dagar till ett par månader innan ordern blir skickad...
    Huruvida det blir tull och moms verkar ju vara lite till och från med och frakten får man ju slå ut på annat man köper. Att bara beställa en laddare är nog inte försvarbart. Nu vet jag inte om det vanligaste är att man åker på tull och moms eller att man slipper. Enda gången jag beställt blev det inget påslag i Sverige men då var värdet bara knappt 300 :-

    /Mats

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Det beror oftast på A: hur stort belopp som beställningen är värderad till
    och dessutom på B: hur stor låda försändelsen åker i.

    Dyrare samt större försändelser har högre MoLL-faktor. Om jag ska beställa många små saker köper jag oftast dem i flera beställningar för att minska den totala MoLL-faktorn. Funkar!
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Huruvida det blir tull och moms verkar ju vara lite till och från med och frakten får man ju slå ut på annat man köper. Att bara beställa en laddare är nog inte försvarbart. Nu vet jag inte om det vanligaste är att man åker på tull och moms eller att man slipper. Enda gången jag beställt blev det inget påslag i Sverige men då var värdet bara knappt 300 :-

    /Mats
    Hur ofta paketen "fastnar" i tullen varierar, som sagt, lite beroende på paketets storlek och värdet som står skrivet på paketet. Står det inget värde så får man ett brev där man ombeds skicka någon form av betalningshandling som styrker paketets värde.
    Även om det nu skulle vara så att paketet INTE "fastnar" så innebär ju inte det att man inte är skyldig att betala in tull och moms.

    För att svara på frågan om hur ofta paket "fastnar" så upplever jag det som relativt ofta, även med mindre paket. Om det är posten/tullen som har ögonen på just mig vet jag inte, men... Hittils har ALLA paket, stora som små ordrar, som jag beställt från hobbyking dragit ögonen till sig. Tull och moms har jag inga problem med att betala, men den oskäligt höga administrativa avgift som posten tar ut stör jag mig enormt på. Inte för att det är så mycket pengar, utan för att det rimligen inte borde ta mer tid i anspråk med denna administration utan att det räckt med 1/4 av den summan för att täcka kostnaderna.

Liknande ämnen

  1. Behöver lite tips om "skrivbordstrim" av Sbach/ 30CC
    Av Flygsmurfen i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:45
  2. Behöver tips på bra "nybörjar plan"
    Av lill-jeppe i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 00:25
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. Behöver hjälp att hitta en "Turnbuckle" i Sverige
    Av McLund i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •