Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Vad tror ni om hobbykings nya monster i FPV-syfte?

  1. #41

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ok nä jag ställde faktist aldrig in nån expo innan första flygning.. visste ju inte hur kärran skulle bete sig så ville ha ordentliga utslag ifall det skulle behövas men man lär sig ju av sina misstag. Ska ställa in expo innan nästan försök

  2. #42
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ja, expo kan diskuteras hit och dit, men för en provflygning där det gäller överlevnad så är det absolut guld värt. Testa även att justera så skeven i princip bara går uppåt. Mycket behagligare på segelflyg. Du vill ju förmodligen hellre ha en välflygande platform än någonting som slår rekord i rollhastighet :-)
    Superhero

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    hmmm det va ju en tanke.. är ba rädd för att det ska bli för lite utslag men jag får väl testa mig fram.. ska lägga upp en lämplig dualrate o ca 5mm utslag åt bägge håll på highrate så får vi se hur den beter sig..

  4. #44

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    vad menar du med de 2 första begreppen?
    Skevroderdifferential: Skeven rör sig mer åt ena hållet (uppåt) än åt det andra för att kontra sidrodereffekten som blir av luftmotståndet hos det nedåtgående skevrodret. (så kallad adverse yaw om man läser utrikiska forum etc) Det är viktigt på långa vingar!

    Sidrodermix: Låt sändaren styra även sidrodret när du styr skevrodret. Bara lite sidroder i förhållande till skevrodret. Kanske 20-30% eller så.

    Exponential är ju också väldigt bra som någon skrev. Ger ju en lugnare roderverkan i mitten men ändå möjlighet till stora roderutslag vid behov. Det går för all del att trimma en omvänd exponential, men då blir det svårfluget :-D

    Om rekommendationerna till planet är runt 20-25mm så skulle jag nog inte lägga roderutslagen på 5+/3- som var min low-rate-rekommendation. Lägg dem på något mellan mina high-rate-gissningar och bruxens rekommendationer och se till att ha hyfsat med exponentialutslag så du får mjuk gång när du inte behöver stora utslag. Testa däremot när du har fått den att bete sig ordentligt att trimma ner dina low-rates till något som bara ger dig en mjuk och behaglig flygning och använd high-rate bara vid start och landning etc, där man har behov av att kunna putta på ordentligt.

    Se däremot till att trimma differentierade skevroder för att planet ska rolla rent. Med så långa vingar blir det rätt så kraftig "adverse yaw" från symmetriska skevroderutslag. Det kombinerat med den korta stjärten är mindre lyckat. Ju längre vingar desto viktigare är det med skev-diff.


    Oh... By the way: Den flög fint på videon. Ända tills... Ja du vet. Jäkligt fint, faktiskt!
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-07-27 klockan 11:08.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Tack för utbildningen Thomas! den behövdes hoppas dock att radion stöder skevroderdiff annars får jag se om jag kan lura den på nått vis :P har fan inte råd att köpa ny radio nu också :P även om jag vill hehe

    har hittat mixning för att justera sidroder tillsammans med skeven.. kör futaba 6ex.. och den har 2st mixfunktioner som man kan programmera själv... välja master o slaveservo som ska styras. tex skev o sida.... men ska jag här programmera kanal 1 som master o kanal 5 som slave och ge den lite motverkande utslag eller blir den tokig då?
    Senast redigerat av StarvinMarvin den 2011-07-27 klockan 13:01.

  6. #46

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    På Futaba 6EX är kanalnr 1 skevroder, kanalnr 4 sidoroder.
    Använd en av de programerbara mixrarna t ex Mix 1 och ange Ch 1 som master och Ch 4 som slave.
    Ställ sen in åt villket håll och hur mycket sidoroder(slavservot) skall röra sig när du rör på skeven.
    Välj en brytare t ex Ch 5 (som annars används t ex för flaps el flaperon) så du kan slå av/på mixningen.

    Du skall mixa så att när du ger vänster skev skall sidorodret också gå åt vänster och följdaktligen när du ger höger skev skall sidorodret gå åt höger. Hur stora sidoroderutslag du skall mixa in med skeven är svårt att svara på men troligen ganska små utslag.
    Sen är väl tanken så att när du startar och landar kopplar du ur mixen och använder mixen påslagen bara när du kommit upp en bit i luften (så skulle i alla fall jag använda den).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-27 klockan 16:54.

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jo jag hittade det i manualen så det löser sig med mixningen. dock differentialen vetefan hur jag ska lösa.. kanske bara får nöjja mig med mixningen samt små utslag till o böja med

  8. #48

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    :-D

    Jag med! Faktum är att jag brukar ha den och low/high-rate på samma strömbrytare i min MPX Royal Evo. Åtminstone på alla segelplan.


    Jag tror att det går alldeles utmärkt med differentierade skevroder i Futaba 6EX. Jag tycker mig ha sett folk göra sånt med den. Sök i manualen efter "set aileron differential" så ska du få se hur man gör. ;-)

    Ett annat tillfälle som den sidrodermixen är bra att ha är om du använder spoilerons alternativt flaperons. Man får ofta lite mindre skevrodereffekt om man använder skeven som flaps eller spoilers. Då kan man öka sidrodermixen en aning rent av för att liksom hjälpa till med svängandet för att kompensera för den förlorade styrbarheten från spoilerons/flaperons.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-07-27 klockan 18:18.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ja just det det va ju en bra tanke det gäller nog alla plan att dom kan må bra av lite sidroder då man kör flaperons
    spoilers har jag dock aldrig testat än.. har väl för små kärror antar jag hehe

  10. #50

    Standard

    Den flög ju oväntat bra! Du verkar ha groteska kraftresurser. Körde du med 400kv motor och 6s 2200?
    Vad blev det för prop? Jag hade förmodligen använt en 1000-1400kv motor på 3s eller 4s, mest för att 4s är det mesta jag har.
    Starten var ju fantastisk och kort med de långa helibladsvingarna. Jag hade aldrig vågat banka så mycket utan styrt med sidorodret och hållit emot med skeven. Väldigt svårt i stridens hetta, speciellt för mig som har alldeles för många "bank & yank" plan.
    Men filmen skapade genast köpsug. Jobbigt när man redan har 41 beställningar från HK för över 3500$ bara i år....
    Förresten, jag köpte den lilla Icon a5'an, det absolut mest svårflugna av alla mina flygplan. Östersjöns salt har skördat mycket elektronik och servon...

  11. #51

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Ja just det det va ju en bra tanke det gäller nog alla plan att dom kan må bra av lite sidroder då man kör flaperons
    spoilers har jag dock aldrig testat än.. har väl för små kärror antar jag hehe
    Sidroder och flaperon/spoileron är klockrent!

    Vill man ha ner kärran alternativt sakta in den är flaperon-mix eller spoileronmix jättebra.

    Vilken mix man vill använda med sina skevroder beror på roderutformningen och vilka roder man har på vingen. Om man har både skevroder och riktiga klaffar (3-4 servon i vingen) så är spoileron-mix uppenbar eftersom det tillsammans med de riktiga klaffarna kan användas till så kallad butterfly/kråkbroms. (tokbra bromsverkan med neutral lyftpåverkan) Om man inte har några definierade klaffar så vill man köra med Spoilerons om skeven bara täcker yttre halvan av vingen och Flaperons om skeven täcker hela vingen. Dessa båda varianter påverkar dock vingens lyftegenskaper och måste korrigeras med höjdroderinmixning åt ena eller andra hållet för att planet inte ska sticka upp eller dyka när man drar klaff eller spoiler på sina skevroder.

    Mixar man flaperons på skevroder som bara täcker yttre vinghalvan så kommer man att stalla när man bromsar för landning. Alltså en direkt dålig kombination.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jode! enligt hkäs sida så är ju icon motorn (den stora) en 3740 400kv Brushless och det är den jag kör med i reapern. den sparkar på fint iallafall och ja jag kör ju 6celler. anledningen till detta är att jag kör edge 540'n med samma accar som iconen o när iconen hade gjort sitt så plockade jag bara delarna från den för att spara pengar vid bygget av reapern. Sen kan man aldrig ha för mycket kraft i min mening.. dock vikten kan ju va en annan femma. Har dock riktigt bra flygtid med denna setup. edge'n då den fick agera fpv va uppe i ca 20minuter men då va det såklart mysflygning på hög höjd. Jag inbillar mig att reapern ska klara betydligt mer då den gick relativt fort även på mkt lite gas.
    Om du redan handlat för så mkt så kan du handla lite till haha en reaper måste man ju ha i sin samling :P jag behöver större hus iallafall om inte kärr.. erm.. frun ska kasta ut mig snart


    Ovanhill: Jo flaperons e fint kör med det på edgen för att kunna bromsa in o flyga långsammare vid landning. på reapern är det ju 4 servon i vingen så där skulle man kunna använda antingen flaps eller spoilers men frågan är vad som behövs bäst... flaps för att kunna flyga långsammare med all vikt... men får man inte ner farten så hjälper ju inte det... då är däremot spoilers bättre men då har man sämre lyft... ja det är nog en balansgång..
    Blev verkligen en omställning med reapern då de plan jag flygit hittils är mestadels 3dflyg.. el-jet och quad/tricopter.. o alla dom flyger ju bra o får inte så mkt hyss om man svänger.. osså helt plötsligt med denna så fick man inte svänga som man ville för då klipper den hehe Man blir aldrig fullärd och det är väl kanske det som håller hobbyn så intressant

  13. #53

    Standard

    Hehe en vanlig "cyclic" ring som heli piloterna har borde väl även funka bra för flyg?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #54

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Så är det... Själv kommer jag från segelflyget. Från början huvudsakligen hangflyg. Skaffade en Extra 330 för ett tag sedan och den rackarn... Ja.. Ska vi säga så här... Den glider ju aningen bättre än en quadrokopter, men inte mycket. Landningarna är inte riktigt som jag är van vid. Jag har nog fortfarande inte riktigt greppat den där kärran. Men kul är det! Måste renovera landingsstället på den på tal om det...

    Tacka vet jag långvingade termikplan...

    De gör ju precis som man vill! :-D


    Hanke.. Hur menar du nu?
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  15. #55

    Standard

    Säg att man kör fpv på hög höjd, tror ni man reder ut en sådan spin som den där stallen verkade ha övergått i om den skett högre? Min storvinge stabiliserar sig själv om jag släpper spakarna, men gör tex. stora seglare det?
    Vad hade du tänkt ha för fpv setup i den om det nu inte blir för tungt.
    Riktigt snygg i luften var den i alla fall.

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag har funderat på det själv faktist men inbillar mig att det är lättare att häva en sån sak från första person än om du ser planet 3-400m bort o du ligger 20m upp ovanför ett skogsparti men allt handlar ju om höjden också. Ligger du på 600m och cruisar så kan du ju ta en kaffe innan kärran är på backen men äre som i mitt fall lite låg höjd så hinner man inte göra så mkt kanske.. Jag vill ju helst ha min gopro att filma med men om inte det går så blir det ccdkameran. utöver kamera så blir det OSD pro för att ha koll på läget Har inte köpt någon stabilisator än men det kommer väl senare.. tanken är att först få tag på en kul kärra o sen bygga på systemet.. Men efter att jag sett hur besvärlig denna kan vara om man nu tänker att man har utrustning för några tusen ombord så lutar det mot en FPV epp eller en bixler i framtiden. Har ju också en förfrågan om att ta fram en kärra som funkar som RIKTIG UAV och klarar start o landning på stridsbåt 90... har använt mina gamla kärror på övning än så länge och iconen skulle ju testas för amfibie fpv men stjärten svajjar för mkt så den behöver modifieras om den ska funka.

Liknande ämnen

  1. Hobbykings glasfiber FPV
    Av radioactive i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-08, 01:02
  2. Hobbykings P40 N 1700mm
    Av Daniel L i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 12:14
  3. Monster truck...yeehhh
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 22:13
  4. monster truck ;)
    Av kenneth67 i forum Bilar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 12:49
  5. Uggly Kan Göra - Monster
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •