Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: fpv på flygplan med 4 taktare?

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard fpv på flygplan med 4 taktare?

    Hej

    Lite fundersam på vibrationer från motorn som kommer ge grova störningar i bilden på grund av vibrationerna. Motorn är saito 56:a 4-takt.
    Någon som testat?

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Har inte provat FPV, men en Flycam på en kärra med fytaktare gav ett ganska psykedeliskt resultat...
    Böljande vågrörelser i bilden, alla raka linjer böjdes och motorvägen till Köpenhamn fick en ny intressant sträckning
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0050.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	53,9 KB 
Id:	21681  
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Standard

    CMOS kameror lider ju av rolling shutter problemet. Men CCD kameror hanterar det bättre.

    Mr J vad hade du?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    hittade lite filter på youtube, verkar fungera ganska bra. Ska testa på min lindy 25.
    Sedan blir det Tiger 2.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Räknar med att alla precis som jag använder sitt sunda förnuft då de flyger FPV. Risker tar vi alltid men förhoppningsvis har vi gjort ett snabbt öveslag i huvet för att kunan förutse vad konsekvenserna kan bli för våra handlingar.

    Jag flyger själv med en stor FPV kärra (eAVAn) men väljer noga vart jag flyger med den.

    Att börja köra FPV med glödstiftskärror (4-takt pekar ju på lite större kärror med högre vikt) kan nog lätt gå illa om ni frgar mig. Även om man nu lyckas filtrera bort vibrationerna i efterhand så finns dom där och påverkar planet med ökad risk för att något kan gå sönder eller att FPV länken faller bort.

    Jag får hellre en flygande vinge i huvet än en glödstiftskärra. :S

    Som en liten bisats kan jag nämna att anledningen till att den något ökända Trappy senaste tiden endast flyger med Zephyren officiellt är att det gänget väntar på domar i några anmälningar som de har på sig och vi talar inte liten slapp på fingrarna här utan de har blivit hotade med fängelsestraff!!

    Ha kul, tänk er för och använd sunt förnuft. Kanske inte är någon fara i just detta fall men tänkte att jag skulle dela med mig av mina tankar ändå.

    MVH / kajaken

  6. #6
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Håller med ovanstående.
    Det är alltid en lite större risk för olyckor med fpv plan även fast man försöker eliminera alla tänkbara
    felkällor.
    Jag kör min lätta easystar med lillebror som spotter oftast och då är det nog så säkert det kan bli då han hela tiden har koll på vars planet befinnr sig.
    Men åter till ämnet, använd "gyro tejp" när du sätter fast all elektronik i planet så minskar du ju vibrationerna och påfrestningarna ordentligt.
    Senast redigerat av Skrotiz den 2011-06-23 klockan 13:29.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
    CMOS kameror lider ju av rolling shutter problemet. Men CCD kameror hanterar det bättre.

    Mr J vad hade du?
    Bilden är från en FlyCamOne 2.

    I övrigt håller jag med, jag får mycket hellre några hekto EPP med proppen baktill i skallen, än en tung balsa/plywood skapelse med en folkilsken metanolare i nosen...
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Det är nog mer en videolänk i realtid jag är ute efter. Att andra ska kunna se på en skärm på marken, sedan spelar jag in flygningen.

    Håller med om att nitro inte känns så säkert om man flyger med glasögon. Ända fördelen är att man lär ju höra om man är i närheten, det gör man i sämsta fall inte med elflyget

    Sedan säger ju fysikens lagar att hastigheten tillför mycket mer rörelseenergi än själva vikten på modellen. Men visst känns det lite större och klumpigare.

  9. #9

    Standard

    Intressant det om Trappy. Var har du läst om det? Något nytt på den fronten?

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Som en liten bisats kan jag nämna att anledningen till att den något ökända Trappy senaste tiden endast flyger med Zephyren officiellt är att det gänget väntar på domar i några anmälningar som de har på sig och vi talar inte liten slapp på fingrarna här utan de har blivit hotade med fängelsestraff!!

    MVH / kajaken

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag blev också nyfiken om den där Trappy och vad det är som hänt?? tänkte så man inte gör samma själv... :S

  11. #11

    Standard

    Flygningarna han gjorde i NewYork Kan nog störa Oncel Sam lite...
    Dessutom lite busflygning i Istanbul...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Hittade en intervju där han berättade om hela grejjen för flitetest... fruktansvärt vackra bilder o filmer blev det men tyvärr så va det olagligt också.. http://www.youtube.com/watch?v=2MwfE...feature=fvwrel

  13. #13

    Standard

    Gammal intervju Han har inte blivit åtalad eller dömd ännu?

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Som jag förstod det då jag talade med honom så var det inte stuntet i NY som han ligger risigt till för utan andra saker. Därför lade han inte ut några filmer på flyg med större kärror än friggovingar, som han sade.

    MVH / Kajaken

Liknande ämnen

  1. Inverterad 2- eller 4-taktare i Kyosho´s Hien 50?
    Av McLund i forum Metanolmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 11:58
  2. Tyst 2-taktare
    Av Palleman i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 22:25
  3. 2-taktare som går baklänges
    Av mailman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 22:44
  4. Magnum 4-taktare?
    Av sundqvistjohan i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 11:34
  5. Kör 4-taktare utan lyftarlock?
    Av zeno i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •