Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Flygvikt Spitfire Hangar 9

  1. #1

    Standard Flygvikt Spitfire Hangar 9

    Jag går och funderar på en sak, kanske någon av de erfarna kan hjälpa mig.

    Upptäckte lite bekymmer vid senaste flygturen med min Spitfire. Den faller på näsan oerhört lätt. För att överhuvudtaget få upp den i luften, fick en kompis hålla den medans jag drog halvgas, så den fick tillräckligt med sjuss.

    När jag kom hem vägde jag av den och upptäckte att den nya spinnern tillsammans med motorkåpan gjort den väl framtung. Nu har jag flyttat batteripacket så långt bak som möjligt samt vinklat fram landningstället ca 2 cm i utfällt läge. För att den skall få rätt tyngdpunkt ser jag att det faktiskt behövs 70 gram bly i stjärten. Att få fast bly där är inget problem i sig.

    Nu är det så att jag råkar ha en OS-110, som väger 150 gram mindre än TT-130 som sitter i. Jag kollade av lite data som följer:

    Angiven vikt från tillverkare: 4300 gram (Vingbelastning: 88,8 gram/kvadratdecimeter)
    Vikt med TT-130 + 70g i stjärten: 4420 gram (Vingbelastning: 91,3 gram/kvadratdecimeter)
    Vikt med OS-110: 4200 gram. (Vingbelastning: 86,7 gram/kvadratdecimeter)

    Måste jag gå igenom åbäket med att byta motor, eller blir det en välflygande maskin om jag blyar i stjärten med TT-130?


    Tips och tidigare erfarenhet emottages tacksamt.

    mvh Emil

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    10% viktändring brukar kunna kännas, mindre viktändring spelar ofta ingen roll. Men det kan spela roll om planet börjar klippa elakt med ökat vikt. Hur beter planet sig när du minskar gasen och ger höjdroder (prova på hög höjd) ?
    Om det beter sig illa och tappar ena vingen skulle jag bytt motor.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jag skulle nog inte vara rädd för att blya med "bara" 70 gram.
    Kolla tyngdpunkten med ställen infällda och tom tank. Det är lättast att kolla tyngdpunkten om du håller kärran upp och ner. Blya efter behov. Skulle du sen efter flygning tycka att den är för tung kan du ju alltid byta motor.

    På min KMP/ESM Spitfire #2 vinklade jag också fram ställen så mycket det gick. Monterade även små kullager i hjulen och sen hade den inga elaka tendenser att stå på nosen!

  4. #4

    Standard

    Tack för tankar och råd! Jag blyar och prövar, känns det inte bra så byter jag motor.

    Jag har en ESM som skall byggas i höst. Skall ta med idén med kullagrade hjul och framflyttade ställ. Av nyfikenhet: Vad har du för motor i din ESM? Behövde du blya något fram eller bak?

    mvh Emil

  5. #5

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej Emil,
    Förhoppningsvis har du Spitfiren som kommer med målade D-dagsränder. Den har ställen framflyttade några centimeter jämfört med den tidigare versionen som jag byggde. Det är dock enkelt att montera kullager i hjulen, man tar upp större hål med en propellerbrotsch!
    Men kanske du klarar dig helt från modifieringar?

    Blya?.... Jo tack! Bilder från bygget hittar du här http://www.hawkertempest.se/uploads/spitfire.htm eller här på RCFF, finns under Byggdagboken, typ här http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...SPIT..-Part-II

  6. #6

    Standard

    Hej Christer!

    Tack för länkarna! Där finns mycket att lära av. Jag hade hittat din site tidigare, ett helt fantastiskt bygge.

    Jag har modellen med D-dagsränder. Hade tänkt använda min OS-200 i den, väger ca 200g mer än din Saito 125:a. Då kanske jag slipper ifrån merparten av blyet där fram......


    Du som har flugit ESM Spitfire en del, har den några speciella flygegenskaper som man behöver ta hänsyn till?

  7. #7

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    OS-200 blir nog bra!

    Har tyvärr inte flugit Spitfiren så mycket trots att jag haft två.... No. 1 tog slut på första flygningen, No. 2 på tredje.

    Kolla istället in PerPs recension, det är samma version som du har: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...0-ESM-Spitfire

  8. #8

    Standard

    Eftersom jag lärde mig att flyga i höstas och nått etapp 1 med att kunna flyga Hangar 9 Spitfire, låter det som jag får öva lite mer för att flyga ESM Spitfire.

    Om du är lika intresserad av Spitfire som mig, och inte har någon ESM kvar så anske detta kan vara intressant:
    http://www.jperkinsdistribution.co.u...%20-%20Seagull


    Det första Seafire ARF modellen som jag sett.

    Jag har varit i kontakt med dem och den släpps om en vecka eller så. Närmast har jag fått reda på att den finns i Norge. Har dock inte fått pris ännu, men aviserat skall den kosta ca 230 pund i England. Bortsett från piloten så tycker jag att den ser riktigt trevlig ut.

  9. #9

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Aldrig fel med en Spitfire och den där Seafiren var läcker!!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    70 gram är ganska mycket! Du kan inte flytta servon och acc längra bak?
    Du kan byta ut spinnermuttern(den som sitter innanför aluspinnern) mot en i aluminium (Jag gör sådana).

    Ta också bort så mycket av motorfästet du kan(allt som sticker utanför motorn som inte har någon funktion. Byt ut hjulen mot lättare, ta fram Dremeln och slipa bort onödigt material framtill i kroppen,spannt och liknade, -Kanske verkar lite omständigt men många bäckar små...

    Hur stor tank har du? Det är ju onödigt att släpa med sig för mycket soppa upp och en stor tank väger mer än en mindre.
    Senast redigerat av jaka den 2011-06-25 klockan 17:51.

  11. #11

    Standard

    Tack för tipsen Jaka!
    Allt är flyttat så långt bak i modellen. Jag kanske kan skava bort några gram här och var, men för att få till det pratar vi om att ta bort ca 130 gram. Det blir tyvärr svårt. Alternativet till att blya i stjärten är att byta motor.

    Vad väger din Hangar 9 Spitfire?

  12. #12

    Standard

    Jag har nu blyat kärran med 70 gram i stjärten och vinklat ställen. Tog med den till fältet igår. Provade att taxa och det gick bra, kunde till och med svänga utan att vurpa. Startade och den flög hur fint som helst, inga som helst problem med att vara tung. Testade Freddans manöver och alla vingarna var kvar. Dock får jag har lite högre landningshastighet, men det är inget problem. Gör bara flygningen lite mer spännande. Dock är ställen veka. Kanske byter jag motor bara för att spara ställen, vi får se.
    Någon som känner till några bättre ställ till Hangar 9 Spitfire?

Liknande ämnen

  1. Hangar 9 Spitfire
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 21:44
  2. Min Hangar
    Av Wulfman i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 08:58
  3. HANGAR 9
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 22:14
  4. HANGAR 9 SPITFIRE 60
    Av martina i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 16:36
  5. Hangar 9 P47
    Av flygar henry i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 09:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •