Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Stort problem!

  1. #1

    Standard Stort problem!

    Hej!
    Nu har jag problem! Kan någon hjälpa mig?
    Jag har ett arttech cessna 182 3ch och nu skulle jag lägga till den fjärde kanalen (skevroder) med hjälp av 2st servon och en y-kabel. Från början var sidrodret kopplat till aileron och det stämmer ju inte men det gick att flyga ändå. Men nu när jag kopplade in 2st micro-servon i mottagaren och slog på sändaren för att se om det fungerade så började det smälla och motorn gick igång och slogs av, gick igång och slogs av. Vad kan det vara för fel? jag kollade i manualen och såg att aileron hade kanal 1. och sen såg jag på sändaren fyra stycken knappar och under varje knapp stod det en siffra 1-4. 2-4 var knapparna uppåt medan knapp nr 1 var ned kan detta ha något med felet att göra? De knapparna skulle tydligen vara sk servo reversing switches.
    Snälla hjälp!
    Tacksam för svar
    MVH Viktor

  2. #2

    Standard

    Har du gasen på vänstra spaken så bör kanalordningen bli 1-skev(aileron), 2-höjd(elevator), 3-gas(throttle) o 4-sida(rudder). Det borde inte börja smälla (brände du något?) eller så - möjligen ifall du kopplat fel. Servo reversing är för att ändra riktning på servot för resp. kanal så har du reverserat 3:an så går motorn på full tuta när du "drar ner" spaken och stannar när du har fullgas - var det så du gjorde? Testar du så bör propellern inte vara monterad...

  3. #3

    Standard

    Ja, gasen var reverserat men den har aldrig gjort så där förut som jag beskrev tidigare.
    Det blev när jag kopplade in 2st servon till samma kanal.
    Och nej jag brände nog inget, för efter jag hade kopplat ur de två servona så fugerade gasen, sidrodret och höjdrodret som förut utan problem.

  4. #4

    Standard

    Nu när jag kopplade in 2st servon med en y-kabel till aileron på mottagaren så
    började höjdrodret att åka upp och ner hela tiden.
    Jag fattar ingenting, jag tycker ju att man inte kan göra mer än att koppla in den i mottagaren.
    Hjälp!
    Tacksam för svar
    MVH Viktor

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Störningar kan bero på att du har för dåligt med kraft till mottagaren.
    Det kan möjligen vara så att dina nya servon drar för mycket ström.
    Prova med ett nytt servo i taget.
    Koppla bort sid och höjd när du testar så kan du se om felet kvarstår.
    Se till att ditt batteri till flygplanet och sändaren är nyladdat.
    Kolla så att du inte polvänt någon servosladd.
    Du har rätt i att den nya Y-kabeln ska kopplas till kanal 1 och att siden som satt där innan ska flyttas till kanal 4.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    pgrts, nu har jag gjort som du sa. Jag tog bort sid och höjdroder
    och började med ett servo och det fungerade men så fort jag satt dit ett servo till i samma kanal
    så började de vibrera och de gick inte att styra.
    Det konstiga är också att när jag har det som vanligt sidroder i skevens uttag så fungerar
    allt perfekt men så fort jag tar loss sidrodret och sätter den där sidrodret ska vara så börjar den
    hacka. Jag fattar noll.
    Tacksam för svar.
    MVH Viktor

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du måste ta detta systematiskt och kolla kanal för kanal med ett servo.
    Sen du sett att varje kanal fungerar med ett servo - anslut då Y-kabeln till någon av kanalerna och testa ett servo i taget via Y-kabeln. Fungerar den med ett servo på båda kablarna tycker jag du först skall kolla med dina originalservon kopplade på Y-kabeln. Fungerar detta så testa med dem nya servona på Y-kabeln. Vad är det för sorts servon du köpt ? Är det analoga eller digitala ? Du får ta detta stegvis och redovisa hur det gått så kanske vi kan hjälpa dig framåt.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    ok, här kommer min redovisning och den är konstig:
    Detta visar hur jag har kopplat de olika servona i mottagaren och om de fungerade eller ej,
    1 st nytt servo utan y-kabel:
    Aileron (ok)
    Elevator (ok)
    Rudder (ej ok)

    1 st gammalt servo utan y-kabel:
    Aileron (Ok)
    Elevator (ok)
    Rudder (ej ok)

    1 st nytt servo med y-kabel:
    Aileron (ok)
    Elevator (ok)
    Rudder (ej ok)

    1 st gammalt servo med ykabel:
    Aileron (ok)
    Elevator (ok)
    Rudder (ej ok)

    2 st gamla servon med y-kabel:
    Aileron (ok)
    Elevator (ok)
    Rudder (ej ok)

    2 st nya servon med y-kabel:
    Aileron (ej ok) vibrerar
    Elevator (ej ok) vibrerar + gasen drar igång och slås av om och om igen.
    Rudder (ok)

    Allt ikopplat samtidigt:
    2 st nya servon med y-kabel i Rudder, 1 st gammalt servo i Aileron och
    1 st gammalt servo i elevator
    FUNGERAR EJ!
    Konstigt
    MVH Viktor

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Återkommer lite senare ikväll när jag har bättre tid. Dock - vad är det för fabrikat/modell på servona ?
    Håller med om att resultatet var märkligt...
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    På de nya servona är det märket Corona 9g och
    på mina original är det arttech as-100 9g.

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns servo (individer) som stör radiomottagare genom att dra för mycket ström så att spänningen varierar i mottagaren.
    Det finns fartreglage som stör radiomottagare främst genom att ge varierande spänning in.
    Det finns radiomottagare som inte tål varierande spänning.

    Det är två frågor kvar till dig
    1) Vad är det för mottagare
    2) vad är det för fartreglage.

    Är det som jag tror originalmottagare och fartreglage så är de rätt kassa och kan strula så här.

    Jag tror du överlastar batterieliminatorn i fartreglaget när du lägger på nya servon, Det går att åtgärda på flera sätt.
    Billigast är att stabilisera spänningen med en kondensator
    http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/6570/n/Spektrum-Voltage-Protector


    Näst billigast är att koppla ur mittelkabeln från fartreglaget till mottagaren, och stoppa i separat BEC

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=285


    fredrik

  12. #12

    Standard

    Detta står på mottagaren: E-Fly er61 2,4 ghz 6ch.
    Och detta står på fartreglaget: Arttech eesca1 30A.
    Allt är original.
    MVH Viktor
    Senast redigerat av orion1 den 2011-06-20 klockan 21:54.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Som Freddan säger så kan vissa servon störa ut andra. Är det analoga servon eller digitala (Corona-servona) ?
    Det enklast vore nog om du skaffar en separat BEC (kallas ibland t ex UBEC) och sköter strömmatningen den vägen - då kan man i alla fall utesluta att det är ett problem som är relaterat till den inbyggda BEC-kretsen.
    Fast det är ju väldigt märkligt att sidroder-kanalen inte fungerar OK i nästan någon av de varianter du testat. Kan ju vara så att du har 2 olika fel som samverkar i din sista test.
    Hade du haft en till mottagare skulle du ha gjort motsvarande test med den.
    Nu är jag liiite ute på svag is men jag vill minnas att om radion är dåligt intrimmad eller att det helt enkelt är ett fel på t ex mottagaren så kan pulserna från de olika kanalerna s a s gå in i varandra och störa ut hela pulståget. Då kan man få felsituationer som är väldigt svåranalyserade. Har du t ex ställt alla trimrar i mitten och sett till att du inte har mera än 100 % som maxutslag på radion (ofta kan det vara 120 % förinställt) om det är en s k computer-radio som du har och där detta går att ändra ? Du får nog räkna med att det blir många vilda gissningar eftersom felet förefaller väldigt märkligt.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    Hej!
    De båda servona är analoga.
    Det är så konstigt att uttaget för rudder på mottagaren
    fungerar med 2 st servon inkopplade men inte med 1 st
    när de andra servona till aileron och elevator är urkopplade.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Ställ alla trimrar och ev subtrimrar på 0, om du kan ändra max utslag via programvaran i sändaren så ställ alla kanaler på 100 %.
    Gör sen om de tester som inte fungerade. Vi letar en nål i en höstack så det är inte lätt. Har du möjlighet så testa dina servon med en annan mottagare och helst också ditt fartreglage med en annan mottagare och ett annat fartreglage med din mottagare. Här måste du testa "alla" kombinationer och försöka dra rätt slutsatser av resultaten vilket inte är lätt.
    Utan flera dokumenterade tester tror jag vi får svårt att komma längre, tyvärr.
    Hälsningar
    Roger

  16. #16

    Standard

    Tillför antagligen inget, din rudder borde funka om du bara kopplar in ett gammalt servo i den, men kan ju ändå fråga om du råkat slå om mixknappen till mix i stället för Normal? (om du har den versionen av sändare med sådan knapp bredvid reverse-knapparna)

  17. #17

    Standard

    Hej igen!
    Nu kommer jag med lite framsteg,
    Nu har jag ställt alla trimmar på 0.
    Förut har jag inte vågat sätta på sändaren
    för att när något servo sitter på rudder och jag sätter
    i batteriet så börjar servot att hacka så jag drog ut batteriet.
    Men nu lät jag det vara och satte igång sändaren då blev det som vanligt.
    Ny Redovisning slutet är konstigt:

    1 st nytt servo utan y-kabel:
    Aileron (ok)
    Rudder (ok) men hackar när batteriet sätts i men blir som vanligt när sändaren är på.
    Elevator (ok)

    1 st gammalt servo utan y-kabel:
    Aileron (ok)
    Rudder (ok) men hackar när batteriet sätts i men blir som vanligt när sändaren är på.
    Elevator (ok)

    2 st gamla servon med y-kabel:
    Aileron (ok)
    Rudder (ok)
    Elevator (ok)

    2 st nya servon med y-kabel:
    Aileron (ej ok) Vibrerar och rör sig ej.
    Rudder (ok) men planet laddar om precis som när man
    slagit på sändaren från början, och motorn drar på lite då och då när man rör på smakarna.
    Elevator (ok) men samma som Rudder ovan.
    Det går att ha i sidroder på aileron, höjdroder på elevator
    och endast 1 st servo på Rudder samtidigt, så fort allt detta är i + att jag
    har 2 st servon på rudder då funkar det inte.
    Men det funkar med allt detta i men bara med 1 st servo på rudder.

    Tacksam för svar
    MVH Viktor
    Senast redigerat av orion1 den 2011-06-21 klockan 10:55.

  18. #18

    Standard

    Sändaren ska vara på annars får du konstiga resultat, tror "alla" förutsatte det; annars vet ju inte mottagaren vad den ska göra med servona... Låter som din setup drar för mycket eller att ESCen ändå ger för lite, den ska ju klara 5V 1A och fyra servon drar nog det. Du får nog borja mäta, tex vad händer med volten från ESC (dess inbyggda BEC) när du trycker i alla servona, kan vara att de där 5V sjunker och coronorna och/eller mottagaren sedan inte gillar det - låter troligt iom jag tolkar det du skriver som att mott. bootar om. Ett alt kan då vara att skaffa ett par andra servon, alt byta till annan ESC...

  19. #19

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av orion1 Visa inlägg
    Vad är en ESC?
    Electric Speed Controoler

Liknande ämnen

  1. STORT Flygetyg
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 18:24
  2. 2,4 Assan stort problem!!!! Snälla hjälp!
    Av Joxson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 02:35
  3. Hur stort reglage?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 23:37
  4. Kom ett stort paket i dag.....
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 19:02
  5. ETT STORT GRATTIS!
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •