Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Landställl i glasfiberväv och epoxy?

  1. #1

    Standard Landställl i glasfiberväv och epoxy?

    Hej!

    Jag håller på att göra ett landställ i glasfiber och epoxy och undrar om det finns någon här med lite erfarenhet av det. Jag hade lite väv och lamineringsepoxy kvar som jag använt till ett båtdäck och fick för mig att försök göra ett landningsställ av det.

    Vet inte riktigt vad det är för vikt på väven men jag får lägga väldigt många varv för att komma upp i någon tjocklek att tala om. Jag siktar på c:a 4 mm som jag läste om i tråd här på forumet.

    Ni som har gjort jobbet förut vad har ni använt för väv? Helst skulle det väl ha varit kolfiber men någon sådan fanns inte till hands. Epxoxyn som jag använder är lamineringsepoxy som bl. a kanotbyggare använder. Då man gör typ en sandwichkonstruktion av träribbor med epoxy och väv som ytskikt.

    Det jag är lite rädd för är att stället ska bli för mjukt men det kanske är en obefogad rädsla. Modellen det ska sitta i är en .60 kärra som väger strax under 3 kg.

    /Mats

  2. #2

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Mats.

    Du har helt rätt i att det går åt mycket väv. Jag har gjort egna glasfiberställ till både små och stora flygplan.

    Till min PW Extra 300 som väger 7 kg har jag 20 lager väv som jag varvar med kolfiberduk. Jag lägger 4 varv med 290 grams glasfiberduk och sedan 4 varv kolfiber och fortsätter till det blir 20 lager . Det blir starkt som attan, och dessutom behöver du aldrig böja tillbaka stället som du får göra med aluminiumställ efter te.x en hård landning.. Till ditt eget plan kan du kanske gå ner till 12 lager. Sikta på 4 mm är nog rätt.
    Mitt ställ har nu suttit i ganska många år och ser inte ut att mattas.
    Allt matrial har jag köpt på biltema.

    Tänk bara på att använda nitrilhandskar när du jobbar med epoxy för det är en elak kemikalie.

    Lycka till.
    /Lelle

  3. #3

    Standard

    Tack för svaret: Jo man ska akta dig för epoxy men framförallt när manslipar på icke uthärdad epoxy. Då ska det vara andningsskyd på. Jag har använt en väv som väger c:a 150 g så det blir väl ännu fler varv för min del. Nu är jag uppe i ungefär 3,8 mm och funderar på om det ska räcka eller om jag ska lägga en omgång till. Jag hinner det nu innnan epoxyn har härdat för mycket för att få fäste. Eller så testar jag om det fungerar och gör ett nytt med lite kolfiber från biltema. Om inte annat ser det ju rätt snyggt ut med kolfiber i det yttersta skitet.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2011-06-21 klockan 10:31.

  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Helt rätt.

    Jag har använt mej av en ev en form där jag lägger det yttersta (synliga) lagret först och då blir det väldigt snyggt med kolfibern ytterst.
    Rätt med andningsskygg när du slipar.
    /Lelle

  5. #5

    Standard

    Hoppas det är ok att jag klämmer in en fråga om skydd.
    Finns det olika sorter nitrilhandskar, eller så fort det står att det är nitrilhandskar så är dom ok?
    Ska man ha nåt speciellt andningsskydd, klassificerat?

    Använder epoxi då o då och har blivit lite nojjig efter att jag har fått besvär med CA-lim.
    Har innan bara använt vanliga vinyl/latexhandskar från ClasOhlson.

  6. #6

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Mattias.

    Jag är ingen expert men har varit i kontakt med olika personer som hanterar epoxy och fått veta vad som gäller.
    Jag är precis lika "nojjig" som du och använder alltid nitrilhandskar, även när jag blandar små mängder epoxylim.
    Föreslår att du tittar in till någon yrkesbutik och frågar dom till råds. Själv köper jag en hel kartong (100 par) år gången. Dom är inte speciellt dyra.
    Vinyl & latex duger tyvärr inte.
    /Lelle

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Vinyl & latex duger tyvärr inte.
    Nu kapar jag kanske tråden lite här, men undrar lite varför dessa inte duger. Är de inte tillräckligt tåliga eller är det något ämne i epoxyn som går genom handsken?

  8. #8

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Allldeles rätt, dom står inte emot epoxy´n.
    /Lelle

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Jag har använt handskar i vinyl och inte märkt av att epoxyn skulle påverka dem så att de blir svagare eller går sönder. Kan det skilja på olika typer av epoxy? Jag är mest nyfiken.

  10. #10

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Blandar mig i lite här också.
    Epoxy har väldigt små molekyler som faktiskt kan krypa genom vinylen utan att det märks. Det blir inget kladd eller så på insidan men är man överkänslig så kan det räcka ändå.
    Det finns en speciell sorts hanskar som garanterat är täta men tyvärr är de ganska hopplösa att använda. De ser ut som silverfärgade plastpåsar, är inte elastiska heller. Kommer inte ihåg vad de heter just nu.
    Jag har en del problem med epoxy (kladdat lite för mycket på jobbet) och kör med nitrilhanskar när jag är tvungen att använda epoxy, det funkar för mig men de är inte 100% täta enligt FHC. Byter man ofta så funkar det.
    Det är absolut läge att vara försiktig iaf!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Okej, då är jag med på var i faran ligger. Hur som helst så bör det ju rimligen vara bättre att använda vinylhandskar än inga handskar alls, även om det finns handskar som är bättre lämpade för ändamålet. Nitrilhandskar är kanske lite bättre då. Jag får ha dem i åtanke...
    Nu kan vi, för min del, gärna gå tillbaka till det ursprungliga ämnet.

  12. #12

    Standard

    Beror det inte på vilken typ av epoxy det gäller. I båtsammanhang används i regel en lösningsmedelsfri variant och vad jag förstått ska den inte avge några farliga partiklar. Men jag kan vara felunderrättad. Hudkontakt kan givetvis ge allergiska reaktioner ändå. Tydligen ska det nästan vara omöjligt att hålla på med epoxy för den som väl utvecklat allergi. Detta är vad jag läst mig till i samband med träbåtsrenovering.

    /Mats

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag hade en granne som utveklade överkänslighet mot epoxy efter ett intensivt modellbyggande.
    En dag när jag höll på med ett bygge och hade limmat med Super Epoxy så knallade jag över för att låna någonting, det slutade med rejäla andningsvsårigheter hos grannen och ambulanstransport till akuten.
    Tydligen räckte det med epoxyn jag hade på mig för att utlösa anfallet...
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14

    Standard

    Ja det här med allergi är ett märkligt fenomen, samma sak gäller ju för en del djurallergiker. Det räcker att träffa någon som varit i kontakt med en hund så är det kört. Jag läste på lite i min träbåtsbok och författaren som är en pionjär inom lamineringsepoxy är helt riktigt noga med att man ska använda bra handskar. Men understryker också att det allra farligaste momentet är att slipa icke uthärdad epoxy. Damm från helt uthärdad epoxy ska dock inte vara farligare än vilket slipdamm som helst. Men då handlar det om att den ska ha härdat flera dygn.

    För övrigt sitter landstället på planet nu, jag nöjde mig med knappt 4 mm. Tyvärr blåser det så in i norden här att det har inte varit möjligt att testa i.r.l. Men så fort det lugnar ska hållfasteheten testas och testa hållfasthet på landningsställ är jag bra på

    /mats
    Senast redigerat av senmathal den 2011-06-22 klockan 07:31.

  15. #15

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Grattis till nya landstället Mats.
    Nu slipper du i fortsättningen att kröka tillbaka det om du gjort en dålig landning.

    Vi kom ju ifrån ämnet en del med diskussionen om epoxi. Jag tycker det är bra att vi informerar våra likasinnade om att jobba med epoxy är inte särskilt trevligt, och många vet inte om farorna.
    Vi har ju skrivit om det här tidigare, men det förtjänar att upprepas för det har säkert kommit nya modellflygare till forumet som inte känner till risken.



    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlägg
    Det finns en speciell sorts hanskar som garanterat är täta men tyvärr är de ganska hopplösa att använda. De ser ut som silverfärgade plastpåsar, är inte elastiska heller. Kommer inte ihåg vad de heter just nu.
    Modellflygarn.
    Det är 4H-hanskar du refererar till. Dom står emot alla formar av epoxy i 4 timmar.
    Håller med dej om att dom är hopplösa att jobba med och dom är dyra som stryk.

    Trevlig sommar och Happy landings
    /Lelle

  16. #16

    Standard

    Jag hade ett ställ som jag bockat till i 4 mm pinotråd tidigare och det var alldeles för vekt och vid minst lilla grop så slogs landställsfästena i plast av. Håller det inte får jag väl göra ett till som är en mm tjockare och kanske köpa lite kolfiber från Biltema. Anledningen till att jag är lite skeptisk är tidigare erfarenheter men då hade gjort det av glasfibermatta och polyester. Det stället höll inte särskilt bra men förutsättningarna är nog lite annorlunda nu väv och epoxy.

    /Mats

  17. #17

    Standard

    Nu är landstället testat i ett antal landningar och trots några riktig fula studsar är stället helt och verkar tåla en hel del. Så här i efterhand inser jag att jag skulle böjd in den del hjulet sitter i lite mer då den är lite kobent om uttrycket tillåter. Fet hade väl varit bättre om den hade varit lite hjulbent. Just nu har jag inge riktiga hjulaxlar utan bara 4 mm skruv med brickor.

    En sak jag upptäckte är att det är mycket lättare att få studsar med glasfiberstället än med det gamla i pianotråd. Det var väl lite mjukare och dödade en del av energin vi hårda landningar. Men nu finns det ju anledning att öva lite mer på landningar. En fördel är att viktskillnaden faktiskt är märkbar vid landning då den flyter ut mycket bättre.

    /Mats

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    En fördel är att viktskillnaden faktiskt är märkbar vid landning då den flyter ut mycket bättre.
    /Mats
    Hur mycket lättare blev det? Kan det inte vara aerodynamiskt bättre med ditt nya ställ? Har du bilder?
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  19. #19

    Standard

    Jag har faktiskt inte vägt och jämfört och bilder är jag lite dålig på. Det kan ju även vara inbillning att den kändes lite lättare i luften. Möjligt är också att den lilla platta ytan på stället har en aning bärande effekt medan piantrådsstället skapar störande turbulens.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. J-B WELD Epoxy
    Av Örjan i forum Allmänt om flyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 11:34
  2. Gammal Epoxy....är epoxy färskvara ?
    Av Wulfman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 01:15
  3. Vad löser epoxy?
    Av Matjon i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 23:34
  4. 24h - Epoxy: Var köper man det?
    Av Matjon i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 18:17
  5. Glasfiberväv
    Av Dacke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •