Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad är 25 och 40 storlek

  1. #1

    Standard Vad är 25 och 40 storlek

    Läser här och där om 25 och 40 storlek, vad är definitionen på dessa flygplan.
    Ska tex köpa nosställ till min modell, ska jag ha 25 eller 40 storlek. Vad går man på spännvidd? Vikt??

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    De två storlekar du nämner är 4 resp 7,5 tvåtaktsmotorer,alltså flygplan passande dessa motorer..
    Det är egentligen en gammal terminologi,iblad så tycker jag att det är bättre att man säger vilken vikt de tål..
    Så ser du kärror som säljs på nätet i web-butiker så används detta fortfarande ofta,25 lite mer sällan men 40/60/90/120 desto oftare..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Mitt plan har en spännvidd på 142 cm....högvingat. Ser ut typ såhär: http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3759596

    S
    ka jag ha 25 eller 40 size nosställ till den?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det står egentligen .25 resp .40 och man avser 0,25 kubiktum resp 0,4 kubiktum som cylindervolym på motorerna.
    I kubikcm (cc) blir det då ungefär som Bokis svarade även om man brukar översätta .40 med 6,5 cc trots att det egentligen är något mindre. Förr var det relativt enkelt att välja motor till en kärra för ofta fanns just denna beteckning - t ex att den var konstruerad för en .40 tvåtaktare eller .52 fyrtaktare. Nu med eldrift är det tyvärr lite svårare att välja en passande drivlina.
    De vanligaste sportkärrorna förr hade väl i storleksordningen 1,5 m spännvidd för en .40-kärra och kanske 1,25 m spännvidd för en .25-kärra. Bara så du har lite att relatera till.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Kärran man såg via din länk påminde starkt om en Falcon 56 som jag en gång lärde mig att flyga med. Jag hade en Enya .35 i min men det användes både .25-motorer om man byggt lätt eller .40-motorer om man ville ha bättre drag i kärran - speciellt sen man moddat vingen och satt på skevroder.
    Senast redigerat av McRegor den 2011-06-21 klockan 22:20.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Egentligen är det motorns cylindervolym man snackar om. 0,25 och 0,40 kubiktums cylindervolym, skrivs ofta på engelska med en punkt före sifforna, typ .40 .
    En kubiktum är ca 2,54 x 2,54 x 2,54 cm, dvs knappt 16,39 kubikcentimeter.

    Edit:
    Attans McRegor, du hann före!
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Vad är egentligen orsaken till att det är så svårt att ange en lämplig elmotor till en viss modell. Jag har några gånger funderat på vilken motor och vilken ack som skulle kunna passa en viss modell men alltid fått ge upp i begreppsjungeln. Ibland står det vilken motor som kan vara lämplig men så har motortillverkaren ett helt annat sätt att uttrycka motorns effekt.

    /mats

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mats,
    Ja - det kan kräva lite undersökningar om inte leverantören eller återförsäljaren hjälpt till med lite tips.
    Det beror ju på så många variabler men talar vi om outrunners (främst) så borde tillverkaren av kärran kunna ange en lämplig motors vikt och KV - kanske i kombination med vad han då bedömer att man får för inmatad effekt.
    Har han istället angett en specifik motormodell så blir det till att undersöka bl a vikt och KV hos den rekommenderade motorn och hitta nåt snarlikt om man inte vill köpa just den han rekommenderar.
    Sen har det blivit så att vi elflygare fått allt högre krav på "överskottseffekt" (mycket drag är kul) så det är inte helt ovanligt med "övermotoriserade" elkärror - speciellt när man jämför med förbränningsmotordrivna.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vad är egentligen orsaken till att det är så svårt att ange en lämplig elmotor till en viss modell. /mats
    Håller med, det är som en helt ny värld för en annan gammal stofil.
    Vore intressant om nån hittar en "översättningstabell" när det gäller metanolare vs. elmotor.
    Men det är kanske att önska för mycket, elmotortillverkarna har tydligen sin egen individuella standard på beteckningar.
    Retroholic!

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns ett fusk att hitta rätt motor. Turnigy Easy Match, Eflite Power Outrunner, Cyklon Premium och MVVS
    anger sina motorer som motsvarar en explosionsmotor av viss storlek. Men att använda vikt blir rätt bra.

    Inom vissa max och mingränser har du cirka 4kW/kilo elmotor. I ditt fall skulle en motor på cirka 300 gram bli rätt lagom stor. Du ska (naturligtvis) köra denna motor med så många LiPo som du förmår (om den säger max 7 lipo och du bara hittar ett 6-lipo paket så kör med 6 lipo). Du ska ha ett fartreglage som tål mer ström och fler celler än du använder, och ett batteri som tål mer ström än du använder. Du dimensionerar uttagen effekt med vilken propeller du lastar setupen med. Man kan använda motocalc eller annan dimensioneringsprogram för att få en hum om vad man använder och sedan mäta för att veta vad man använder.
    Jag har Watts-Up power meter och loggande fartreglage för att ta reda på om jag överlastar.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?catname=TURNIGY+E asyMatch&idCategory=413&ParentCat=59

    http://www.e-fliterc.com/PowerSystems/Motors/Brushless.aspx

    http://www.mvvs.cz/elektromotory_e.html


    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-06-22 klockan 07:13.
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    För att först svara på ursprungsfrågan så låter det som att ett ställ i .40-storlek vore lämpligt. Ska det passa ihop med ett befintligt huvudställ är det klart att man får kolla lite på hur högt det är, men om man bara går på kärrans storlek skulle jag valt ett ställ i .40-storlek.

    Med elmotorer, precis som med förbränningsmotorer så finns det ju motor med olika karaktär. En kortslagig förbränningsmotor jobbar normalt med ett högre vartal för att ge samma effekt. Precis på samma sätt som man väljer en kortslagig motor i en pylonkärra och en långslagig i en WWI-dubbeldäckare så måste man välja en elmotor efter samma kriterier. Ska den sitta i en snabb kärra vill man i regel ha ett högt varvtal och använda en liten propeller med stor stigning och då ska motorn ha ett relativt högt kV-tal. kV-talet talar om hur många varv/min motorn gör vid en volt inspänning (obelastad). Har man en motor på 1000kV och man har använder en 3s-acke (som ger ca 12V) så kommer motorn obelastad att snurra på ca 12000rpm. Detta måste man åxå ta hänsyn till utöver själva effekten. Effekten som sådan är ju annars relativt lätt att översätta. Det går ju att omvandla hkr till watt och de flesta elmotorer har ju en angiven max-effekt som de tål. Sedan får man försöka balansera effekten genom att välja rätt propeller och rätt antal celler på acken.
    Jag är åxå ganska ny på elflyg och skulle nyligen välja motor till en modell jag ska bygga framöver. Det är en modell konstruerad för förbränningsmotor på ca .10. Jag har haft en dylik tidigare med en fröbränningsmotor i och vet att den kommer bäst till sin rätt om den flyger "lite fortare". Effekten på en .10-motor är knappa 0.3hkr, vilket ger att man vill kunna ta ut åtminstone 200W. En något kraftigare motor gör ju att man har större marginal och att man har lite större valmöjlighet med propeller innan man överlastar den. Vikten på elmotorer är i regel något mindre än sina motsvarande förbränningsmotorer så där är det inget problem att "ta i" lite effektmässigt. Så, jag började kolla på motorer på 70-80g, där man kan ta ut ca 300W. Eftersom att kärran ska kunna flyga någorlunda fort vill jag att den ska kunna surra en 7x4 eller 7x6 med 15000rpm +- litegrann (det är alltså ingen extrem speedkärra utan en "hyfsat rask" kärra). Jag ville använda 3s ackar... 15000/12 ger 1250. En obelastad motor med ett kV-tal på 1250 skulle alltså ge 15000rpm, ja då får vi ju öka kV-talet lite, eftersom att varvtalet sjunker när man sätter på en propeller. Jag gissade alltså lite mellan tummen och pekfingret att jag skulle ha en motor på mellan 1500 och 2000kV.
    Efter lite letande hittade jag denna motor:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=193
    Efter lite efterforskningar så hittar jag att någon gjort mätningar och mätt upp att den varvar dryga 13000rpm med en 7x6 och 3 celler och drar då 24-25A. Det kändes tillräckligt nära det jag sökte och priset på motorn var okej (den finns även tillgänglig från hobbyking, även om jag köpte från RC-flight då hobbyking inte hade den i lager (och många av turnigys motorer har ersatts av andra motorer osv)).
    Om det blir lika bra som jag hoppas får vi väl se senare, men det kanske ger en liten förklaring till hur man kan tänka, eller hur JAG tänkte iaf.

    Sedan finns det ju lite hjälp att få i form av tex drivecalc eller liknande som freddan nämner.

    (Nu blev det säkert alldeles för mycket text, som vanligt när jag är i farten...)
    Senast redigerat av dumbo den 2011-06-22 klockan 11:20.

Liknande ämnen

  1. Gå upp i storlek
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:57
  2. storlek på roderytor
    Av senmathal i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 07:41
  3. Motor storlek
    Av js_ i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:12
  4. Storlek pilotfigur
    Av Ompa i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 22:20
  5. Tryckbehållarens storlek
    Av Wulfman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •