Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bensinmodell från Aiircpro

  1. #1

    Standard Bensinmodell från Aiircpro

    Hej! har kikat lite på de aerobaticmodeller som Aircpro säljer och undrar om någon har erfarenhet av dessa. Tänker närmast på en Yak 54 i 50 cc storlek men lyckas inte länka direkt till just den modellen. http://www.aircpro.com/

    Funderar också om en Crrc pro 45 cc kan räcka till en 50 modell av den typen om man inte är ute efter hovring eller 3D utan bara vanlig lugn avkopplande aerobatic flygning. Kan man då också sänka kraven på servon och annan utrustnig. Jag har motor och servon över från en kraschad 1/4 cub som vägde 9 kg och är sugen på något att sätta grejerna i. Vad tror ni som har erfarenhet av den här typen av modeller? Är man dumsnål som inte köper något känt märke som Pilot eller EF?

    /Mats

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Underhållstekniker/Pensionär
    Klubb
    Rfk Gripen

    Standard

    Hej. Har och flyger en Yak 54 med en DLE 55 i nosen. Är mycket nöjd med planets flygegenskaper och dess kvalite. Ett litet minus för landstället som är mjukt och vekt, men för övrigt mycket nöjd med modellen. Har gjort c:a 75 starter utan problem.
    /Jörgen
    aircpro.com
    Rfk Gripen

  3. #3

    Standard

    Tack för svaret!

    Roligt att det funkar och att du är nöjd. Det är ju ett attraktivt pris på modellen. Hur upplever du motorstyrkan? Räcker det och blir över eller är de precis lagom. Tror du att det skulle funka med en 45 cc motor? Vad gäller landställ har jag kommit igång med egen tillverkning, se annan tråd, så jag får väl göra ett nytt om det pajar

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2011-06-22 klockan 15:37.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Underhållstekniker/Pensionär
    Klubb
    Rfk Gripen

    Standard

    Hej igen. DLE har som kanske vet en statisk dragkraft på 14 kg, så om modellen väger 8 kg så förstår du själv att de räcker till. 45 cc räcker säkert till om du inte tänker hovra.
    Lycka till.

    Mvh/Jörgen
    aircpro.com
    Rfk Gripen

  5. #5
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    jag flyger su-26:an och den flyger kanon. sitter en crrc 50 i nosen på den med en 23x8 propp
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  6. #6

    Standard

    Nej hovra är inget för mig, tror jag i alla fall. Nu tror jag i och för sig att DLE är en effektivare motor i förhållande till motorvolym äm CRRC men det torde nog räcka i alla fall. Det verkar som motorrekomendationerna för den typen av modeller förutsätter att man ska kunna hänga i propellern.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. en film från HHMFK, lite från i lördags och söndags!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •