Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Art Tech Cessna 182 4CH svårflugen

  1. #21
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RagdollPete Visa inlägg
    Okej. Har idag införskaffat ett nyförvärv. en slowflyer, Arttech Wingdragon 3ch. Med bakåtriktad prop och hård nos. Får väl se om den pallar min oömma behandling.
    Just det planet(den gula modellen) var mitt första plan som jag lärde mig flyga med helt på egen hand.
    Mycket lättfluget trots riktig brist på effekt och väldigt kraschtåligt.

    Mitt plan tappade en gång ena vingen på 50-60m höjd varpå planet gick rätt i backen, några tandpetare och lite tejp senare så var det uppe igen

    Det är ju en lagom blandning mellan leksak och RC-plan men jag tycker fortfarande det är roligt att flyga(och efter 4år så har det säkert varit i backen 50ggr pga experimenterande men det flyger fortfarande).

    Funderar själv på en borstlös setup till mitt men för tillfället så räcker det med min easystar.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Just det planet(den gula modellen) var mitt första plan som jag lärde mig flyga med helt på egen hand.
    Mycket lättfluget trots riktig brist på effekt och väldigt kraschtåligt.

    Mitt plan tappade en gång ena vingen på 50-60m höjd varpå planet gick rätt i backen, några tandpetare och lite tejp senare så var det uppe igen

    Det är ju en lagom blandning mellan leksak och RC-plan men jag tycker fortfarande det är roligt att flyga(och efter 4år så har det säkert varit i backen 50ggr pga experimenterande men det flyger fortfarande).

    Funderar själv på en borstlös setup till mitt men för tillfället så räcker det med min easystar.
    Va kul! Det här är den röda, dock bara 3 kanalare. Men de räcker än så länge. Gjorde första flygningen med den i fredags inför "storpublik". Fru och svägerska med man stod förväntansfullt med både kamera och videokamera. De gick bra, de enda jag märkte va att den drog lite i sidled. Kan de ha att göra med att bakvingen inte är riktigt plan utan lutar lite i förhållande mot stora vingen? Hur som helst så gick den så sakt o lugnt. Efter nåra minuter tog batteriet slut så jag fick landa väldigt långt bort. De va nästan som att den inte ville ner. härlig känsla .. Visst är de lite leksak över den men den gör sitt jobb skapligt. Finns det borstlöst uppgradering till den eller får man plocka ihop själv? Den är ju något motorsvag. Och vet du om man kan köra LiPo ackar i den istället för NiMh?

  3. #23
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Just ja! Nu för tiden är ju både 3&4 kanals modellen röda men förut så var 3kanalaren gul och 4kanalaren röd(4kanalaren hade dessutom 9,6V jämfört med den gula som hade 8,4V).

    Härligt och höra att det gick bra, den är ju väldigt lättflugen och förlåtande och samtidigt så trevlig att bara glida runt med tack vare dom snälla egenskaperna och den låga farten.

    Att den drar lite i sidled kan vara pga att fenan står lite snett, den har lätt för att vrida sig i fästet(sitter ju med 2st skruvar, samma som hjulet längst bak).
    Säkrast är att kolla så den är rak inför varje flygning(ögonmått längst med fenan mot propellern).
    Stabben(bakre vingen) ska ju helst vara plan i förhållande till vingen och det är ju bara justera.

    Finns inga färdiga borstlösa uppgraderings paket till den(vad jag sett?) men det kostar nog inte så mycket att plocka ihop en lämplig setup, bara man har lite koll på vad som behövs.

    Orginal fartreglaget klarar 3S lipo men motorn ger upp ganska fort med propellern som sitter på, 2S lipo fungerar rakt av och lämpligast tar du en acc som är lite större(1200-2000mah) så får du ungefär samma vikt som orginal batteriet och då hamnar tyngdpunkten rätt.

    Angående vilken borstlös setup som passar så vet jag tyvärr inte men jag håller på och funderar på det.
    Någonstans kring 100W bör räcka tror jag.
    MVH/Johan
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Just ja! Nu för tiden är ju både 3&4 kanals modellen röda men förut så var 3kanalaren gul och 4kanalaren röd(4kanalaren hade dessutom 9,6V jämfört med den gula som hade 8,4V).

    Härligt och höra att det gick bra, den är ju väldigt lättflugen och förlåtande och samtidigt så trevlig att bara glida runt med tack vare dom snälla egenskaperna och den låga farten.

    Att den drar lite i sidled kan vara pga att fenan står lite snett, den har lätt för att vrida sig i fästet(sitter ju med 2st skruvar, samma som hjulet längst bak).
    Säkrast är att kolla så den är rak inför varje flygning(ögonmått längst med fenan mot propellern).
    Stabben(bakre vingen) ska ju helst vara plan i förhållande till vingen och det är ju bara justera.

    Finns inga färdiga borstlösa uppgraderings paket till den(vad jag sett?) men det kostar nog inte så mycket att plocka ihop en lämplig setup, bara man har lite koll på vad som behövs.

    Orginal fartreglaget klarar 3S lipo men motorn ger upp ganska fort med propellern som sitter på, 2S lipo fungerar rakt av och lämpligast tar du en acc som är lite större(1200-2000mah) så får du ungefär samma vikt som orginal batteriet och då hamnar tyngdpunkten rätt.

    Angående vilken borstlös setup som passar så vet jag tyvärr inte men jag håller på och funderar på det.
    Någonstans kring 100W bör räcka tror jag.
    MVH/Johan
    Trevligt! Du får hålla mig uppdaterad hur de går med "trimningen". en dum fråga, vad är skillnaden mellan 2S lipo o 3S lipo?
    Har gjort en liten tejpning på planet nu. gjorde en flygning i lite blåst igår och modellen stämde träff med en lyktstolpe. De hände inte så mkt med kärran, förutom att vingen slog i lyktstolpen och gummisnoddarna böjde vingen, så det ledde till att propellern smulade sönder bakkanten av vingen litegrann. Drog silvertejp längs med bakänden på vingen. Sen var de bara upp igen. Otroligt kraschtålig

  5. #25
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Känner mycket väl igen fenomenet med strimlad vinge vid propellern Skillnaden mellan 2 och 3S är antalet batteri celler som ligger i serie och därmed också spänningen på acken.Varje cell har en spänning på 3,7V så en 2S hamnar på 7,4V och en 3S på 11,1V.Högre spänning ger ju mera effekt sålänge grejjerna håller.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Edge 540 EP 3D från art-tech
    Av smokk i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 23:09
  2. GeeBee 3D Art-tech
    Av exumed i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 09:38
  3. Art-tech 11.1V 2200mAh defekt?
    Av iRonNuke i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 18:51
  4. Borstlösmotor till Art-tech Cessna 182
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 20:07
  5. Art-tech E-Fly
    Av Glawe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •