Införskaffade mig en Art Tech Cessna för ett par veckor sedan eftersom den skulle anses vara lättflugen, något som jag som nybörjare uppskattade. Nu 3 flygningar och 3 krascher senare så står den där på finrumsbordet med sprucken fuselage och vingen i 2 delar.
Första flygningen gick bra en lång stund. Men sedan misstänker jag att limmet till rodret gav vika. För helt plötsligt under en sväng så dök planet okontrollerat. Och när jag gick fram och tittade så låg rodret bredvid, och limmet kändes fuktigt efter 24 timmars torktid. Dåligt.

Ihoplimning och dags för nästa flygning. Det är nu jag märker att den är grymt vindkänslig. När jag styr upp mot vinden så står planet nästan still. Och ändå blåser det inte nämnvärt. Drar man på max så tar den sig förvisso framåt, men vingligt går det. Landar på gräset, men de små hjulen fastnar och planet står på näsan med en krokig propelleraxel som följd....

Riktar propelleraxeln och främre landningsstället, sedan väntar jag in en "vindfri" dag, vilket blev idag. Ut igen och ett nytt försök. Takeoff går utmärkt, tar ett par svängar. Sedan svänger jag nog lite för tvärt, kanske 45 graders lutning på flygplanet. Då går den i spin, störtar och spräcker både fuselaget och propelleraxeln.... Vingen passar även den på att se till o gå i bitar.

Nu undrar jag, är de fler som har detta plan och som upplever det som väldigt ostabilt? Det är ju ganska lätt, strax under 600 gram. Jag funderar nu på att skaffa ett annat flygplan, som jag kan öva med. Kanske en Fire commander med ACT? Eller finns de nån som är ännu simplare att flyga? Känns som att jag Struntar i om det är skala eller ej, leksak eller ej spelar inte heller nån roll. Bara jag kan lära mig flyga ordentligt.

Det konstiga är att i flygsimulatorn som följde med Cessnan (FMS) så är det ju en barnlek att flyga, rolla o loopa?

Hoppas på många synpunkter....

Mvh PEter