Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Art Tech Cessna 182 4CH svårflugen

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard Art Tech Cessna 182 4CH svårflugen

    Införskaffade mig en Art Tech Cessna för ett par veckor sedan eftersom den skulle anses vara lättflugen, något som jag som nybörjare uppskattade. Nu 3 flygningar och 3 krascher senare så står den där på finrumsbordet med sprucken fuselage och vingen i 2 delar.
    Första flygningen gick bra en lång stund. Men sedan misstänker jag att limmet till rodret gav vika. För helt plötsligt under en sväng så dök planet okontrollerat. Och när jag gick fram och tittade så låg rodret bredvid, och limmet kändes fuktigt efter 24 timmars torktid. Dåligt.

    Ihoplimning och dags för nästa flygning. Det är nu jag märker att den är grymt vindkänslig. När jag styr upp mot vinden så står planet nästan still. Och ändå blåser det inte nämnvärt. Drar man på max så tar den sig förvisso framåt, men vingligt går det. Landar på gräset, men de små hjulen fastnar och planet står på näsan med en krokig propelleraxel som följd....

    Riktar propelleraxeln och främre landningsstället, sedan väntar jag in en "vindfri" dag, vilket blev idag. Ut igen och ett nytt försök. Takeoff går utmärkt, tar ett par svängar. Sedan svänger jag nog lite för tvärt, kanske 45 graders lutning på flygplanet. Då går den i spin, störtar och spräcker både fuselaget och propelleraxeln.... Vingen passar även den på att se till o gå i bitar.

    Nu undrar jag, är de fler som har detta plan och som upplever det som väldigt ostabilt? Det är ju ganska lätt, strax under 600 gram. Jag funderar nu på att skaffa ett annat flygplan, som jag kan öva med. Kanske en Fire commander med ACT? Eller finns de nån som är ännu simplare att flyga? Känns som att jag Struntar i om det är skala eller ej, leksak eller ej spelar inte heller nån roll. Bara jag kan lära mig flyga ordentligt.

    Det konstiga är att i flygsimulatorn som följde med Cessnan (FMS) så är det ju en barnlek att flyga, rolla o loopa?

    Hoppas på många synpunkter....

    Mvh PEter

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Utan att känna till planet mer än att ha sett det på bild så skulle jag tro att du fått tyngdpunkten för långt bak på planet under någon av reparationerna eller för all del över huvud taget. Det du beskriver engående hur den klipper i sväng är ganska generellt för ett baktungt plan. Utöver det kan jag tänka mig att du fått fel vinkel på motorn också när du dragit ner den i backen. Det du beskriver om hur den har svårt att hålla farten tyder på fel anfallsvinkel på vinge kontra propellerström om jag inte är helt ute och cyklar.
    Propellern ska generellt sett peka neråt en liten grad eller två i förhållande till vingen (dra en linje genom vingens framkant och bakkant sett från sidan) och jämför den med propellern som ska peka lite lite neråt i förhållande till vingen.

    Hur som helst, kolla tyngdpunkten enligt byggbeskrivningen/manualen noggrant innan varje flygning. Jag gör själv den missen iblandoch kör iväg med bak/framtungt på grund av att jag slarvat med hur jag monterar batterierna, men jag känner ju igen symtomen och tar ner kärran direkt och rättar till det.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-06-25 klockan 17:12.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Tack för svaret!

    Ska kolla det du beskrev. Ny vinge är inköpt, samt ny adapter till propellern. Problemet är att tyngdpunkten inte finns beskriven nånstans. Men ska prova med att montera ett par tyngder fram i kroppen. Är jag helt ute o cyklar om jag tror att en tyngdpunkt för långt fram kan få planet i spin lättare? Och kan man verkligen få en Art Tech Cessna högvingad att gå i spin??

    Funderar mig på att skaffa en slowflyer, eftersom de är väldigt krascjtåliga. Nå tips på en bra vindtålig slowflyer?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det jag spontant misstänker är att detta är ditt första flygplan och dina första flygningar "på riktigt" och inte i simulator....
    I så fall är det inte så konstigt om du får problem eftersom det inte är så enkelt när man är nybörjare.
    Tyngdpunkten skall normalt ligga på ca: 1/3 av vingkordan mätt från vingens framkant.
    Är man helt nybörjare och inte har kärran intrimmad så går det knappast att dra några slutsatser av hur man som nybörjare upplever att kärran uppträder. Du bör i så fall få hjälp av en erfaren flygare att trimma in kärran först - sen kan du börja träna själv. Det finns så många misstag man kan göra när man är nybörjare så att försöka finna fel hos kärran är närmast omöjligt. Så tag hjälp av någon erfaren RC-flygare så ordnar det sig säkert.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Vad var det för lim som användes till rodrena? På 24h borde alla vanligt förekommande limtyper som används vid modellbygge hinna torka/härda.

    Hur många timmar har du övat i simulator? FMS är inget under av realism gällande hur flygplanen beter sig i luften, men det funkar hyfsat för att nöta in spakrörelserna så att de sitter någorluna. Som standard är det väl, vad jag vet, inte heller någon vind i FMS (eller de flesta andra simulatorer för den delen) utan det får man slå på själv.
    Men även om man har en riktigt bra och realistisk simulator så ÄR det svårare att flyga i verkligheten. Jag kan göra massa saker i simulator som jag inte lyckats med i verkligheten ännu och anledningen till det är nog mycket nerver. Sedan har jag ju inte haft möjlighet att öva med just de flygplanen i simulator heller.

    En framtungt flygplan löper mindre risk att gå i (oavsiktlig) spin än ett baktungt flygplan. Den främsta risken med ett väldigt framtungt flygplan är att höjdrodret inte räcker till för att hålla upp nosen vid landning. Det är bättre att det är lite framtungt än lite baktungt, särskilt om man är nybörjare.

    Sen är det, som McGregor skriver, att eftersom du inte har nån direkt erfarenhet själv så är det svårt att dra några tillförlitliga slutsatser utifrån det du beskriver.
    Om jag inte har fel är det en rätt liten kärra på knappa metern i spännvidd. Den har väl inte sådär helt enorma kraftresurser så att den får kämpa lite i motvinden om det blåser låter inte så konstigt. Och det behöver faktiskt inte blåsa sådär otroligt mycket för att en så liten och lätt kärra ska påverkas av vinden. 5-6m/s lär definitivt vara märkbart och försvåra flygningen en hel del för någon som är ovan att flyga dock bör den inte stå stilla i motvind i så lite blåst, vilket får mig att tro att om det inte är/var något fel på drivlinan så blåste rätt mycket i förhållande till vad som är lämpligt för en nybörjare att flyga i.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du har ingen länk till din cessna så man kan inte se vad det är. Arttech har haft en massa sådant.
    En vanlig sak är att det är dålig kraft - långsam mot vinden som du säger och inte tillräcklig fart för en snäv sväng.
    Motorn fram är alltid en nackdel på första planet. Ett plan med motorn skjutande på/bak vingen är lättare att laga utan att behöva rikta eller köpa reservdelar. LiPo batteri brukar ge bättre drag än motsvarande NiMh och kan ge en helt ny känsla på ett litet plan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Du har ingen länk till din cessna så man kan inte se vad det är. Arttech har haft en massa sådant.
    En vanlig sak är att det är dålig kraft - långsam mot vinden som du säger och inte tillräcklig fart för en snäv sväng.
    Motorn fram är alltid en nackdel på första planet. Ett plan med motorn skjutande på/bak vingen är lättare att laga utan att behöva rikta eller köpa reservdelar. LiPo batteri brukar ge bättre drag än motsvarande NiMh och kan ge en helt ny känsla på ett litet plan.
    Här är en länk till planet. http://www.superbilligt.se/product/rhr-8916/ Den har borstlös motor med LiPo batteri.

    Men jag förstår hur du menar. Funderar på denna: http://www.hobbex.se/produkter/radio...ander-act.html

    Visst, de är mer eller mindre en leksak, men med propellern bak och plastkropp så ska väl den tåla en hel del innan den går sönder som cessnan. Nackdelen me denna är ju att den är 3 kanals. Men de kanske har mindre betydelse? Den har ju även ACT, så den borde kunna räta upp planet om man gör en dum manöver.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Det jag spontant misstänker är att detta är ditt första flygplan och dina första flygningar "på riktigt" och inte i simulator....
    I så fall är det inte så konstigt om du får problem eftersom det inte är så enkelt när man är nybörjare.
    Tyngdpunkten skall normalt ligga på ca: 1/3 av vingkordan mätt från vingens framkant.
    Är man helt nybörjare och inte har kärran intrimmad så går det knappast att dra några slutsatser av hur man som nybörjare upplever att kärran uppträder. Du bör i så fall få hjälp av en erfaren flygare att trimma in kärran först - sen kan du börja träna själv. Det finns så många misstag man kan göra när man är nybörjare så att försöka finna fel hos kärran är närmast omöjligt. Så tag hjälp av någon erfaren RC-flygare så ordnar det sig säkert.
    Hälsningar
    Roger
    Yep...Mitt första plan.. Eller egentligen inte, för sisådär en 20 år sen när man var 17 så köpte jag en Eagle 15T balsamodell från Hobbex. Byggde ihop den och flög ett par gånger. Utan missöden konstigt nog, då man knappt hade nån vana av flyg. Men sen började motorn krångla, en Thunder Tiger .20 Så den blev liggande och står fortfarande i garaget.

    Har annars ett stort intresse för flyg, och har flygit FSX säkert 100 tals timmar. Men att flyga en Airbus 320 mellan arlanda och Madeira med är ju en bagatell i jämförelse med att flyga modellflyg.

    Men som du säger så kanske jag ska montera den nya vingen när den kommer, sedan kolla tyngdpunkten. Sen kanske man ska se om man kan kontakta en flygklubb. Tror det finns en i Västerås där jag bor.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Vad var det för lim som användes till rodrena? På 24h borde alla vanligt förekommande limtyper som används vid modellbygge hinna torka/härda.

    Hur många timmar har du övat i simulator? FMS är inget under av realism gällande hur flygplanen beter sig i luften, men det funkar hyfsat för att nöta in spakrörelserna så att de sitter någorluna. Som standard är det väl, vad jag vet, inte heller någon vind i FMS (eller de flesta andra simulatorer för den delen) utan det får man slå på själv.
    Men även om man har en riktigt bra och realistisk simulator så ÄR det svårare att flyga i verkligheten. Jag kan göra massa saker i simulator som jag inte lyckats med i verkligheten ännu och anledningen till det är nog mycket nerver. Sedan har jag ju inte haft möjlighet att öva med just de flygplanen i simulator heller.

    En framtungt flygplan löper mindre risk att gå i (oavsiktlig) spin än ett baktungt flygplan. Den främsta risken med ett väldigt framtungt flygplan är att höjdrodret inte räcker till för att hålla upp nosen vid landning. Det är bättre att det är lite framtungt än lite baktungt, särskilt om man är nybörjare.

    Sen är det, som McGregor skriver, att eftersom du inte har nån direkt erfarenhet själv så är det svårt att dra några tillförlitliga slutsatser utifrån det du beskriver.
    Om jag inte har fel är det en rätt liten kärra på knappa metern i spännvidd. Den har väl inte sådär helt enorma kraftresurser så att den får kämpa lite i motvinden om det blåser låter inte så konstigt. Och det behöver faktiskt inte blåsa sådär otroligt mycket för att en så liten och lätt kärra ska påverkas av vinden. 5-6m/s lär definitivt vara märkbart och försvåra flygningen en hel del för någon som är ovan att flyga dock bör den inte stå stilla i motvind i så lite blåst, vilket får mig att tro att om det inte är/var något fel på drivlinan så blåste rätt mycket i förhållande till vad som är lämpligt för en nybörjare att flyga i.
    Limmet jag använde var det som följde med kärran. Det stod att man skulle kunna använda epoxy och att de oxå skulle vara starkare. Men ivrig som man var så ville man ju limma ihop den på stört. Men jag noterade att limmet var väldigt vattnigt. Som tandkräm som man blandat upp med lite vatten. Så vid närmare eftertanke borde man nog ha skippat det limmet.

    Jag har tränat i FMS i ungefär 4 timmar. Och som du säger så är det svårt att få till vinden i en simulator. Det går att ställa, men man märker inte mkt skillnad. Lite synd, då just vinden är en av de svårare sakerna att bemästra.

    Jag har nu bestämt mig för att montera ett par vikter fram i planet. Där sitter redan ett par blytyngder men jag tror jag ska sätta dit nån till. Första gången jag flög så märkte jag att den har en tendens att sträva uppåt vid lite mer än halv gas. Trots att jag ställt in höjdroder exakt i linje med stabilisatorn. Så min teori är att den har haft tyngdpunkten för långt bak.

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ett tips om planet är för trögt är att prova med 3-cells LiPo. Då bör du möjligen byta till en 2-bladig en tum mindre propeller. Självklart hjälper det inte om tyngdpunkten ligger helt fel men man bör kunna hålla så bra fart att det i alla fall inte ska stalla över vingtippen.
    Att man störtar och får laga hör till innan man har fått allting att sitta i ryggraden - och även efteråt om man blir distraherad....
    ACT kan jag inte uttala mig om men jag gissar att man måste ha rimlig höjd och släppa spakarna för att automatiken ska ta över - och så brukar sällan vara fallet......
    Det finns många modeller typ EasyStar av olika kvalitets skumplast med ryggmotor. De brukar ha ca 1400 mm spännvid och vara lättflugna. Om man hittar med skevroder och borstlöst / Lipo plus 2,4 GHz så är man på bra väg. Men en byggsats av en "äkta" Easystar kostar inte orimligt om man har radio, batteri fartreglage och servon.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Ett tips om planet är för trögt är att prova med 3-cells LiPo. Då bör du möjligen byta till en 2-bladig en tum mindre propeller. Självklart hjälper det inte om tyngdpunkten ligger helt fel men man bör kunna hålla så bra fart att det i alla fall inte ska stalla över vingtippen.
    Att man störtar och får laga hör till innan man har fått allting att sitta i ryggraden - och även efteråt om man blir distraherad....
    ACT kan jag inte uttala mig om men jag gissar att man måste ha rimlig höjd och släppa spakarna för att automatiken ska ta över - och så brukar sällan vara fallet......
    Det finns många modeller typ EasyStar av olika kvalitets skumplast med ryggmotor. De brukar ha ca 1400 mm spännvid och vara lättflugna. Om man hittar med skevroder och borstlöst / Lipo plus 2,4 GHz så är man på bra väg. Men en byggsats av en "äkta" Easystar kostar inte orimligt om man har radio, batteri fartreglage och servon.
    Okej. Har idag införskaffat ett nyförvärv. en slowflyer, Arttech Wingdragon 3ch. Med bakåtriktad prop och hård nos. Får väl se om den pallar min oömma behandling.

  12. #12

    Standard

    Hej!
    Har själv ett arttech cessna 182, och förstår inte
    riktigt hur du kunde få propelleraxeln krokig vid landning på gräs,
    Hade du snurr på propellern när du landade?
    För när jag landar så går planet så sakta så jag tror knappast
    att propelleraxeln kan blir krokig när planet slår över.
    MVH Viktor

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ragdollpete,
    Bor du i Västerås så finns det definitivt en klubb eftersom jag är med i den klubben - http://www.vmfk.se/ ..
    Vi brukar köra bl a skolflyg tisdagkvällar och torsdagkvällar så du är välkommen att titta ut till oss och testa vår skolflygkärra eller få hjälp med den egna kärra.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RagdollPete Visa inlägg
    Första gången jag flög så märkte jag att den har en tendens att sträva uppåt vid lite mer än halv gas. Trots att jag ställt in höjdroder exakt i linje med stabilisatorn. Så min teori är att den har haft tyngdpunkten för långt bak.
    Om planet beter sig otäckt och tappar ner ena vingen vid låg fart så är tyngdpunkten för långt bak. Det du beskriver är att motorn är riktad för mycket uppåt. Sätt en bricka bakom ovankanten av motorn så den lutar ner i stället för att blya.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Ragdollpete,
    Bor du i Västerås så finns det definitivt en klubb eftersom jag är med i den klubben - http://www.vmfk.se/ ..
    Vi brukar köra bl a skolflyg tisdagkvällar och torsdagkvällar så du är välkommen att titta ut till oss och testa vår skolflygkärra eller få hjälp med den egna kärra.
    Hälsningar
    Roger
    Okej, ja de kan jag göra. Antar att det är den klubben som ligger utmed Salavägen norr om Hökåsen?

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om planet beter sig otäckt och tappar ner ena vingen vid låg fart så är tyngdpunkten för långt bak. Det du beskriver är att motorn är riktad för mycket uppåt. Sätt en bricka bakom ovankanten av motorn så den lutar ner i stället för att blya.

    m.v.h. //Fredrik
    Hm..Men är det inte risk att planet blir lite vingligt då? Typ vill köra "slalom"?

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av orion1 Visa inlägg
    Hej!
    Har själv ett arttech cessna 182, och förstår inte
    riktigt hur du kunde få propelleraxeln krokig vid landning på gräs,
    Hade du snurr på propellern när du landade?
    För när jag landar så går planet så sakta så jag tror knappast
    att propelleraxeln kan blir krokig när planet slår över.
    MVH Viktor
    Hej!
    Jag misstänker att den fick sig en törn redan vid den första kraschen. När limmet släppte i rodret. För då gick den rätt ner i backen med bra fart. Håller med om att de vore konstigt annars, då farten inte är särskilt hög vid landning,

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Jodå - vårt fält ligger längs Salavägn. Man håller precis på att bygga om infarten till vårt fält eftersom det skall bli 2+1-väg men de är inga problem att köra in. Dock sitter det en låst bom på vägen om ingen är på fältet - annars är bommen givetvis öppen.
    Har du möjlighet så kom över imorrn kväll (tisdag) - då finns det säkert folk på plats.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej igen,
    Jodå - vårt fält ligger längs Salavägn. Man håller precis på att bygga om infarten till vårt fält eftersom det skall bli 2+1-väg men de är inga problem att köra in. Dock sitter det en låst bom på vägen om ingen är på fältet - annars är bommen givetvis öppen.
    Har du möjlighet så kom över imorrn kväll (tisdag) - då finns det säkert folk på plats.
    Hälsningar
    Roger
    Va bra, då vet jag. Jag får se om jag har tid idag, annars vet jag ju då vilka tider som gäller. Men vad är det för kärra ni har som skolflyg?

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vi kör normalt med en Multiplex Mentor. Vi har även en annan kärra som påminner om Multiplex Easy Star men den är att betrakta som en reservkärra. Gissar att det blir en del folk där ikväll för enligt ryktena var det rätt många ute även igår kväll. Tveksamt dock om jag själv kommer ikväll eftersom jag nyss kom därifrån och familjen sliter lite i en dessutom...
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Edge 540 EP 3D från art-tech
    Av smokk i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 23:09
  2. GeeBee 3D Art-tech
    Av exumed i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 09:38
  3. Art-tech 11.1V 2200mAh defekt?
    Av iRonNuke i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 18:51
  4. Borstlösmotor till Art-tech Cessna 182
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 20:07
  5. Art-tech E-Fly
    Av Glawe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •