Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: [Varning] ang icharger laddare *tillbud*

  1. #21
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag inte något till denna laddare att tillföra, bara ett allmänt tips:

    En vän startade bilen med laddaren i full färd med att ladda en acc, och laddaren började ganska omedelbums ryka
    Kommer inte ihåg vilket märke det var men har för mig den kostade bortåt 2.5k.

    Mvh Matsa

  2. #22

    Standard

    henke2:
    En fråga bara...
    Du skrev att du laddade bak i bilen när du körde.
    Har du ett separat batteri i bakluckan eller hur kopplade du in laddaren ?

    /Micke

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg
    henke2:
    En fråga bara...
    Du skrev att du laddade bak i bilen när du körde.
    Har du ett separat batteri i bakluckan eller hur kopplade du in laddaren ?

    /Micke
    Krokar in mig direkt på bilens batteri.

  4. #24

    Standard

    henke2:
    Aha, tänkte inte på att en del bilar har batteriet bak

  5. #25

    Standard

    Hej,

    Himmla tråkigt det som hände men himmla tur att du inte krockade när det tog eld bak i bilen för man tappar lätt koncentrationen på körningen.
    Idag är ackar såpass billiga att jag skulle starkt rekommendera att köpa flera ackar och ladda de hemma under kontrollerade former från en rejäl nätaggregat. Har skaffat en stor gipsskiva och lagt under alltihop så även om utrustningen eller den mänskliga faktorn får hjärnsläppoch det tar eld ngnstans så skall det inte bli så stora skador.

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Hej,

    Idag är ackar såpass billiga att jag skulle starkt rekommendera att köpa flera ackar och ladda de hemma under kontrollerade former
    En innovativ idé, dock har jag för häfftiga flygmaskiner som jag flyger för sällan för att motivera 5 uppsättningar per flygplan. denna 10S 5Ah kärran är en av mina minsta idag :-P

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Laddade igår igen från bilen och bevakade noga i syfte att finna någon felkälla. Noterade inget märkligt mer än att åter igen inkommande kablar och i synnerhet klämmorna var riktigt varma.

    Laddarna för dagen var Turningy MAX200 som fick ladda 5S med 10A. Ena laddarens fläktstyrning fungerade inte och laddaren stängde av och sa "temp high", exemplariskt!!

    Jag tror fortfarande att min större 1000W laddare inte riktigt är/var rätt dimensionerad och att en lödning helt enkelt smält loss på inkommande kraftkablar. Jag får en ny av tillverkaren och skall slå ett närmare öga på hur det ser ut innuti den.

    Har även för att lugna er en smula köpt mig ett nätagg som klarar 1000watt och upp till 30volt. Som hittat! http://www.hab.se/nataggregat--1230v...429-c-717.aspx

  8. #28

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det är tydligen ett väldigt vanligt problem att 3010B brinner om man läser kommentarerna på HK:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11597

    Att Junsi skyller på dålig matning är ju bara BS, det ska laddaren kunna hantera utan att ta eld.
    /A

  9. #29

    Standard

    Jag kör det HopWo nätaget, och det funkar utmärkt även vid 1kw laddningar (PL8 laddare).

    Om du märker att nya laddarens ingående matar kablar blir varma, byt krokodilerna och halvera kablarna, gör 4mm adaptrar till nätagregatet också utan krokodiler.

    På första versionen av Bantam BC8DX bytte jag helt enkelt hela matar kabeln, spänningfall och värmen var borta.

    Tröttnar du på Icharger mm, så funkar PL8 bra, och håller (utan att bli varm) vid 1kw+ laddningar och 40A i och urladdningar. Klarar ca 5-600watt vid 12v, och upp till 1,3kw vid 24v+ (jag har bara belastat upp till tot ca 1,1kw)

    Också enkel att ställa in om man driver den från nätag eller batteri, och hur mycket du tillåter laddaren att dra max från resp strömkälla.

  10. #30
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Det är tydligen ett väldigt vanligt problem att 3010B brinner om man läser kommentarerna på HK:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11597

    Att Junsi skyller på dålig matning är ju bara BS, det ska laddaren kunna hantera utan att ta eld.
    /A
    Bullshit är det inte, men det är rätt korkat att designa så att det inte fungerar. De kan reglera med snabbare nätdel för att kompensera svängningarna, till en liten extra kostnad. Men det är troligen inget kineserna har tänkt på ännu.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  11. #31

    Standard

    Jag vet ingen tillverkare som anser att det är OK att ladda med bilen på! så det handlar varken om Kina produkter eller BS.

    Klart att kraftfulla laddarna brinner, för de flesta kan inte hantera dem, utan bara blåser på utan att tänka sig för. Lite som med ackar där det i regel är felhantering som orsakar att de pajar, ändå är det första man skriker och skäller på tillverkaren eller handlaren, då är det oftast småfel som taskiga lödningar eller klena kontakter.

  12. #32

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Hade tänkt att köpa en sån laddare, för min gamle gick sönder igår... Men nu vetti fasen... ja allt kan ju gå sönder..
    och jag laddar också i bilen under färd (för att få 13,8V ), så nu kanske man ska tänka sig för lite...
    Tack för tipset iaf !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga om iCharger 206B
    Av Deep Purple i forum Batterier och Laddare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 12:14
  2. Tillbud med Naza GPS
    Av Modellflygarn i forum Quad
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 23:01
  3. switchat nätagg 350-400W till iCharger 208B
    Av Bägtjesen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 11:06
  4. Varning!
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •