Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: [Varning] ang icharger laddare *tillbud*

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard [Varning] ang icharger laddare *tillbud*

    Jag vill bara lyfta en varningens finger kring de nya högpresterande laddarna som kommit ut på marknaden. Jag körde själv en icharger 3010b som med sina 30A och 1000watt gav klart överlägsen laddeffekt, i synnerhet om man räknar in priset.

    Hur som helst så märkte jag att den blev varm och noterade att ingående kablar var riktigt varma, 200graders silikonkablar noterade jag och tänkte inte mer på det, den drar ju trots allt 45A från bilbatteriet när man laddar en 10S acke med 12A.

    Idag tog dock skiten eld bak i min bil. Jag laddar aldrig batterier utan uppsyn och nu var jag på väg till fältet när jag hör ljudet av kortslutning och ser elden flamma upp. Raskt stanna vid vägkanten och öppna bakluckan och ser laddaren i ljusan låga, slet ut den ur bilen och noterade i samma veva att det "bara" var laddaren som brann och inte min 10S 5000mAh acke i flygplanet. Snacka om puls när man ser 20cm höga lågor i backspegeln.

    Jag misstänker att ingående kablage blivit så varmt att lödningarna släppt och bilbatteriet har krämar på full power genom kretskortet/div komponenter på något vis.

    Hur som haver så lyfter jag en varningens finger för dessa högpresterande budgetladdare... de lovar mer än de levererar.

    (jag vet att man kan mata dem med högre spänning och laddaren begränsar sig själv till 500watt vid 12V input, men den skall ju likförbannat inte ta eld)




    Senast redigerat av henke2 den 2011-06-27 klockan 19:45.

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga om iCharger 206B
    Av Deep Purple i forum Batterier och Laddare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 11:14
  2. Tillbud med Naza GPS
    Av Modellflygarn i forum Quad
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 22:01
  3. switchat nätagg 350-400W till iCharger 208B
    Av Bägtjesen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 10:06
  4. Varning!
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •