Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

mne: Lite hjlp fr en icke RC-kunnig fr elcykelprojekt...

  1. #1

    Standard Lite hjlp fr en icke RC-kunnig fr elcykelprojekt...

    Jag vill bygga om en cykel jag har till en elcykel och jag vill anvnda rc-delar till bygget, drav min frga hr.
    Min kunskap om rc r starkt brgrnsad s drav mina frgor till er!

    Jag har kikat p motorer mm och hittaten motor och esc som jag tror passar, r jag rtt ute s lnge?
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=2097
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=9328

    Om jag har startat rtt s behver jag d en BEC, som d jag frstr ska erstta behovet av en reciever, eller rttare sagt strmmen frn en reciever eller ngot snt?
    Men hr brjar jag bli helt lost, skulle en sdan hr fungera?
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=6233

    Sen kommer vi d tills strmmen, vad ska jag kpa fr batterier?
    Finns ju massa typer mm. Vad r tex c-vrdet p batteriet?
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...dProduct=10311

    Sen s ska ska jag styra strmmen (gashandtag) p ngot stt till esc, har ni ngra tips?

    / Niklas

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    31
    Klubb
    Marks Modellflygklubb

    Standard

    Hej
    Det gr att anvnda en servotestare i stllet fr mottagare. D behvs ingen BEC. Gasen r d potentiometern i servotestaren.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

    Standard

    Du ska inte ha bec, du ska ha ESC (Electronic Speed Control), som turnigy k-force. C vrdet p batteriet r omvanlingsvrde mellan kapacitet och max urladdningsstrm. T.ex. ett 2650mAh batteri p 45C klarar av att leverera 45*2650 mA = 119250 mA = 119 A.
    Hur du ska styra strmmen vet jag inte, kanske en servotester http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8296. Om du har valt rtt motor har jag ingen aning om, vad fr cykel r det vad vger du+cykel och hur snabbt ska du cykla? Jag utvecklar cirka 600W nr jag trampar som vrst.

    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-06-28 klockan 18:19.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Tackar fr svaren!

    S om jag tar ett batteri p 18v och motorn har en maximal A p 50 s utvecklar motorn som mest 900watt?
    900 watt r lite i verkant tror jag... kanske ska ta en mindre motor s sparar jag lite.

    Men vilken typ av batteri ska man ta? Vad r skillnaderna? LiPO, LiFe, NiMH

    S med en motor, ett batteri, en ESC ssom turnigy k-force och en servotestare s har jag en fungerande drivning?
    Jag tror att en BEC var till att driva servotestaren frn batteriet...

  5. #5

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Vad gller BEC fr att driva servotestaren s beror det p huruvida det fartreglage (ESC) som du vljer har en inbyggd BEC (Batterieliminieringskrets) eller inte. Mnga ESC har inbyggd BEC. Dremot r det ofta s att starkare ESC r utan BEC. Titta drfr lite efter huruvida den har inbyggd BEC eller inte nr du vljer fartreglage.

    Du behver ocks en laddare fr att ha en komplett drivning.

    Aprop LiPo, LiFe respektive NiMH s r det lite olika kemiska sammansttning av batterierna och de krver lite olika laddteknik. Ett LiXX-batteri fr aldrig ngonsin laddas utan att ha en laddare specifikt fr Litiumbatterier. Gr man det s brjar de brinna. Man kan ha turen att bara frstra batteriet ocks, men rkna med brasa.

    Annars s r ju energittheten den stora skillnaden mellan Nickelbaserade och Litiumbaserade batterier. Ett Litiumbatteri som innehller lika mycket laddning (mAh = milliamperetimmar) som ett Nickelbatteri vger hlften s mycket. En annan skillnad r sjlvurladdningen. Litiumbatterier sjlvurladdas i princip inte alls medan Nickelbatterier (frutom de allra senaste modellerna) kan sjlvurladdas p en mnad eller mindre.

    Fr din applikation dvs cykeldrivning s kan jag tnka mig att du behver ett rtt s stort batteri som tl hyfsat mycket belastning. D r ocks C ngot du vill titta p nr du vljer batteri. C r ett mtt p belastning. Det beskriver hur mnga ampere du kan ta ur batteriet. Multiplicera kapaciteten (Ah eller mAh) med C s fr du hur hg belastning batteriet klarar av.

    Vad gller motorn s r det vl intressant att leta efter en motor som ger lagom hgt varvtal per volt (leta efter kV i motorbeskrivningen) och sedan antagligen ngon form av utvxling, men dr fr du klara dig sjlv tror jag.


    Lycka till och skicka bilder p skapelsen.


    Lustigt nog pratade jag med en bekant igr som hller p att bygga en eldriven recumbent.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-06-28 klockan 20:38.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  6. #6

    Standard

    Tackar fr nnu ett svar!

    S om jag plockar ihop detta, frst en motor p 38amp x 22V = 836watt max kontinuerligt.
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=6231
    Det r egentligen overkill i watt d jag bara ska cruisa men det var inte mycket dyrare n en mindre motor mm.

    Sen d ett batteri p 6 celler, 22V, 30C och 8000mah. 8000 x 30 = 240amp max i uttaget vilket r extremt mer n vad som krvs.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16228
    Det borde rcka en bra bit i tid fr lite cruisning i stan, jag vet inte vad som r snitt watt d man cyklar...

    Sen d en ESC med inbyggd BEC, ska d klara motorns 38A kontinuerligt.
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=8922

    Och ett gashandtag ala servotestare.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=8296

    Och en laddare fr batteriet som gr p 230V.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=15437

    Borde detta fungera, overkill eller r jag rtt ute?

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Skall man flja regelverket fr elcyklar s ligger vl max inmatad effekt p ca:250 w vill jag minnas.
    Sen mste du ju ocks trampa fr att motorn skall f hjlpa till - om man skall flja reglerna allts.
    Hur mycket effekt som behvs r ju vldigt beroende p ekipagets vikt, hastigheten, vgens beskaffenhet, om det r backe eller sltmark, motvind - ja, du kan skert hitta mnga andra parametrar som styr effektbehovet.
    Fr att vldigt grovt rkna ut hur lnge acken rcker s kan du utg ifrn att om du belastar acken med 10C s rcker den teoretiskt 6 minuter men praktiskt kanske du skall rkna med max 4,5--5 minuter.
    10C blir i ditt fall 8*10*22 = 1760 W. Om vi d sger att du behver 1/10 av detta fr att driva cykeln - allts ca: 175 W - s skulle du ha en drifttid p ungefr 10*4,5 min = 45 minuter (hoppas nu att jag inte varit alltfr trtt).
    Sen har jag ingen aning om 175 W p nt stt r ett typiskt vrde men om man jmfr med den lagliga maxeffekten (runt 250 W har jag fr mig) s lter det inte helt orimligt om man inte har krav p hg fart eller ker i vldigt backig terrng.
    Slutligen - verdimensionera det mesta rejlt. Tycker du att ett 40 A reglage borde rcka s skulle jag i vart fall dubblera - allts 80--100 A istllet. Acken kanske du ocks borde dubblera kapaciteten p och vlj grna en betydligt strre motor n du tnkt s fr du ofta en hgre verkningsgrad - och rejlare grejor inte minst. Du fr bl a grvre axel och kraftigare lager vilket skert behvs p en cykel. Samt som nn sa - du mste vlja en motor med ett lmpligt KV fr din tnkta drivlina/utvxling.
    Laddare slutligen....den du pekat ut r alldeles fr klen. Vill du kunna ladda acken p ca: 1 t s behver du en laddare som i alla fall har en laddeffekt p minst 200 W. Skulle du sen vlja ett batteri med dubbla kapaciteten (16 Ah) s behver du dubbla denna effekt om du fortfarande vill ladda p ca: 1 timme.
    Men projektet lter kul s fortstt grna skriva i trden och visa hur du gjort - och hur det fungerat.
    Hlsningar
    Roger

    PS: Du har inte funderat p att kpa ett frdigt hjul med motor frn Kina - det finns nog mnga tillverkare och det blir skert inte speciellt dyrt heller.
    Regelverket - http://www.transportstyrelsen.se/sv/...Moped/Elcykel/
    Senast redigerat av McRegor den 2011-06-28 klockan 23:42.

  8. #8

    Standard

    Sg det hr youtube klippet nyligen (inte helt relevant fr trden), men ganska intressant.

  9. #9

    Standard

    Tackar fr era svar, nu har jag plockat ihop detta efter de rekommendationer ni givit, ser det bra ut?

    Som motor, 1900watt r way overkill men d fr jag en motor med hg verkningsgrad och som hller frhoppningsvis bra.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=4188
    Ang utvxlingen s frskte jag ta en motor med s lg hastighet som mjligt, sen blir det att prova ut lmplig utvxling p cykeln efter.

    Kontroller som passar med inbyggd BEC.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9328

    Tv stycken 5000mah batterier fr lite mer driftlngd.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7639

    Och en strre laddare n innan.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7386

    Sen d servotestaren som gas, men denna knns inte bra. Jag skulle vilja ha en skotergas, allts en tumgas.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8296
    Vad fr vrden ska jag titta p fr att kunna byta ut denna till ngot annat som fungerar bttre praktiskt?

    Frdiga kit r ju inget roligt!:-)

  10. #10

    Standard

    Batterierna tror jag har alldeles fr klent C vrde. Om man ska tro p att C vrdet stmmer helt s kan du kontinuerligt plocka ut 75A. Jag tror att man ska ta detta vrde med en nypa salt, speciellt p billigare kinabatterier. Vlj ett med minst 40C kontinuerligt.

  11. #11

    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Den hr sidan verkar ju ha lite roliga grejer
    http://www.goldenmotor.com/

  12. #12

    Standard

    Ang C-vrdet:
    Ja men 75amp r ju betydligt mer n jag kommer att anvnda? Blir inte dessutom c-vrdet det dubbla om jag har dem parallellt kopplade till 10ah?

    Ang GoldeMotors:
    Priset blir ju betydligt dyrare om man plockar ihop ett kit dr, ver 600dollares...

  13. #13

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jod - parallellkopplar du cellerna blir det 15 * 10 A = 150 A max belastning. Med avdrag fr lite gldjesiffror har du nog nd fullt rimliga marginaler.
    //Roger

  14. #14

    Standard

    Jag var helt inne p seriekoppling, det kanske inte motorn och esc gillar i detta fall
    Det skadar ju nd inte med strmstarka batterier. Om nu cyklen blir mer tungdriven n vad du tror s r det ju dumt att ha kpt fr klena batterier.
    Posta bilder p bygget sen !!

  15. #15

    Standard

    D var det bestllt!

    Kommer lite bilder framver d jag brjar!

  16. #16

    Standard

    Hej igen,

    Nu har jag ftt lite prylar, dock helt utan papper mm och min okunskap lyser med sin storlek, s lite hjlp vore trevligt.

    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	elegal edit.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	54,6 KB 
Id:	22199
    Frst s kan jag inte ens ladda batteriet, jag antar att 1 ska kopplas till 4, med d krokodiltillbehret 2 lmpligen.
    Men vad gr 3? Finns en utgng p batteriet som enbart passar p ett stlle p adaptern 3, sen s finns det en utgng p adaptern dr endast en kabel passar men ingestans dit kabeln passar i sin tur. S vad gr 3?
    Och de andra kablarna vet jag inte vad jag ska ha till hellre.

    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	elegal_1 edit.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	22201
    Bild p adaptern 3.

    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	elegal_3 edit.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	22200
    Sen hur ska jag koppla dessa prylar?
    1 ska till 3, men ingenstans finns det utmrkt + och - p controllern s hur ska jag koppla.
    2 ska till 8, men var ska 7an d?
    4 bec ska till 5, allts ingngen p servotestaren.
    Jag trodde att det skulle finnas ngon ingng p controllern dit en kabel frn 6 skulle, men det finns ingen ingng p controllern, det knns som att ngot saknas fr att detta ska fungera...

  17. #17
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej!

    Till att brja med s fr att ladda s behver du lda dig en ny kabel med rtt kontakt i varje nde.
    Till detta behvs i ditt fall 4mm guldkontakter eller andra kontakter av eget val men dom mste tla din tnkta maxeffekt.
    Att anvnda krokodil klmmorna r uteslutet med tanke p effekten som skall passera vid laddning.

    Bild 1:
    Kabeln med kontakt i nden som gr ut frn 3 skall kopplas in i laddaren, denna anvnds fr att balanseringsladda accen vilket r ndvndigt.
    Sen kopplar du accens strmkablar till laddaren med din hemmagjorda kabel.
    De andra kablarna har du till att ladda batterier med andra kontakter och s verkar det ven vara med en tempsensor.

    Bild 3:
    1-3 stmmer och det finns egentligen inga plus och minus d detta r en 3-fas motor(rtta mig om jag har fel) och ifall du kopplar fel s snurrar den bara t fel hll, skulle s vara fallet s byter du plats p 2st kablar s vnder den hll.

    7 r balanseringskontakten och den anvnds normalt bara vid laddning.

    4 r signalkabeln frn ESC:t och den ska till 5 som du sger men sen mste du nog ha en BEC dr ocks som matar servotestaren om inte fartreglaget har inbyggd BEC.

    Har fartreglaget(Electric Speed Controller) inbyggd BEC(Battery Eliminator Curcuit) s behvs inget mer fr att det ska fungera, bortsett frn kontakter till allt.

    Hoppas det inte blev rrigt.

    MVH// Johan
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #18

    Standard

    Ok, tackar fr svaret, nu har jag iaf laddat batterierna, gick bara fint!

    Dock fungerar inte resten som jag vill.
    Frn ESC:n s kommer lite pip som jag indentifierat till att den inte knner av ngon signal frn "throttle", allts i mitt fall servotestaren. Vid varje pip s rycker motorn till lite. Ingen reaktion om jag gasar med servotestaren, dock s finns det strm till servostestaren iaf d den lyser upp.
    ESC:n har en BEC. Frn ESC s kommer endast tre kablar ihopsatta till en kabelhrva. Rd, svar och vit. Den har jag satt p ingngen p servotestaren som har +,- samt s som markering.

    Vad r det nu som kan vara fel?

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

    Standard

    P kabeln mellan servotest och fartreglage r rd=+ svart=- och vit=ppm (styrsignal). Eventuellt mste du ha signalkabeln till bde in och ut p servotestaren. Detta lser du med en y-kabel som delar signalen till tv ut (detta r inte en normal y-kabel). Fartreglaget "piper" genom att ge strm till motorn i hrbara frekvensomrdet, s det r helt normalt att motorn skakar nr du hr pip.
    fredrik

  20. #20
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Glm inte att vara frsiktig med motorn. skulle den dra p fr fullt s ker den ivg ordentligt ifall du har den liggande p bordet(har sjlv testat detta)
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande mnen

  1. hjlp ang roderspalter o lite annat..
    Av Ken1 i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-08-10, 13:43
  2. F4U Corsair - behver lite hjlp med kp
    Av Nyxen112 i forum Nybrjare
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2012-07-23, 16:23
  3. Lite hjlp tack
    Av a8med i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2008-01-29, 20:44
  4. Lite hjlp!?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlgg: 2007-10-24, 21:25

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •