Idag, en helt fantastisk vindstilla sommarkväll, blev det äntligen premiärflygning med min Goldwing Edge 540T. Spännvidd 180 cm och utrustad med en RCGF 26cc bensinare. Det här är min första bensinare efter att framförallt ha flugit el (och lite metanol combat). Hög puls och skakiga ben när jag taxar ut till startbanan. Alla roder går åt rätt håll, tyngdpunkten är kollad, motorn svarar som den ska och det är vindstilla och sol. Kan det bli bättre!?

Bredvid mig står Jocke (Rosso) och coachar mig på ett föredömligt sätt. Tar mod till mig och accelererar utefter startbanan. Kärran lättar helt odramatiskt och jag tar upp den på lite höjd. Behöver trimma lite höjd då kärran är lite framtung (det trodde jag inte den skulle vara). Flyger lite stora cirklar en bit ut från banan och känner att jag inte behöver trimma vare sig skev eller sida i det här läget. Puttrar omkring på halvgas och känner att det finns gott om kraft kvar i motorn. Flyger över banan för och känna på landningshastigheten med motorn på tomgång. Det går lite snabbare än mina elkärror men det känns stabilt.

Väljer till slut att landa på den lite kortare banan för att inte bli störd av solen som står ganska lågt vid det här laget. Kommer in utifrån och går ner på tomgång. Kärran sjunker så fint utan några klipptendenser. Touchar ner lite vid sidan om mitten på banan och rullar försiktigt ut i den låga ruffen bredvid banan. Premiären avklarad och kärran är hel! Jag går omkring med ett stort leende i ansiktet och mår tämligen förträffligt.

Det finns tyvärr ingen film på flygningen men här är i alla fall ett foto på planet.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Edge540T.JPG 
Visningar:	144 
Storlek:	40,0 KB 
Id:	21719

Godnatt!

/Jonas