Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

mne: Varfr kan man inte anvnda bilen som strmklla till sin laddare?

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Varfr kan man inte anvnda bilen som strmklla till sin laddare?

    Finns det ngra djupare tankar om varfr man inte kan anvnda en bil p tomgng som drivklla av en laddare?

  2. #2
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Skulle tro att det kan bero p att spnningen inte r s reglerad/konstant som behvs fr att laddaren ska kunna hantera detta, spnningen vandrar upp och ned mellen grovt 13-15v, beronde p lastfall i bilen,
    *Edit, regleringen i bilens laddsystem r fr snabb fr laddaren.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    r inte spnningen alltid 14,4v om generatorn har kapacitet att frsrja systemet?

  4. #4

    Standard

    Frgan r vad bilen i sig har fr strmfrbrukning, Lampor, elsystem, radio, reler etc.
    Bilens egen frbrukning kan skerligen ligga p 30-50A beroende p hur mycket strm som gr t att ladda bilens eget batteri.
    Tar men sedan ut 45A extra s kommer man skerligen f en spnning som bda kan variera och dessutom innehlla mycket strmspikar etc.

    Man kommer ju ihg nr man hll p med bilstereo och lamporna blinkade p bilen nr man spelade hgt.

    http://www.bcae1.com/charging.htm

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Henke,misstnker att du kan f bde strmspikar och spnningstoppar,r inte ett helt oknt fenomen som ibland tar med sig lampor m.m i bilen som gr snder..
    Vi har detta problem p vra arbetsfordon som har en kraftig 12V kompressor((drar upp till 40 amp koninuerligt) som slr av och p titt som ttt.
    Pslaget r inte problemet,det r nr den slr ifrn som bilens generator kan skicka p en hel del extra under en mycket kort tid..
    Nr vi dessutom har datorer som drevs via bilens elsystem s slutade det med separat bilbatteri till datorn med en "laddare" som drivs vi ordinarie elsysten fr datorn fr att hlla isr systemen..
    Och detta just fr att slippa peakar som frstrde bde det ena o andra..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag frstr hur ni menar, dock frefaller bilen hyffsat stabil i mina gon nr den str stationrt p tomgng utan multimedia igng. kylflkten slr av/till d och d annars ingenting. Batteriet r ju en rejl buffert och borde vl kapa spikarna rtt vl.

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

    Standard

    Har du AC? Har du kupeflkt? I min bil som har Volvo drivE s stngs motorn av vid rdljus, men kan sttas p igen om det r tillrckligt varmt, bara fr att strmfrsrja AC:n. Det finns en massa saker som stts p och av utan att jag styr det. Batteriet kapar tyvrr inte tillrckligt spnningsspikar speciellt nr AC:n stngs av.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  8. #8

    Standard Miljvnlig el-flyg

    Amp pikar hit och multimedia dit jada jada jada "Tomgngskrning max en minut"
    (frlt men jag kunde inte lta bli)

  9. #9
    tngarnes avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Inlgg
    79
    Jobb
    Nc Operatr
    Klubb
    lmhults RC

    Standard

    Stt en kondensator mellan laddaren och batteriet det var enda sttet att klara slutstegen nr man tvla billjud tidigt 90tal. 700watt plus och 134 DB I en liten golf frn 1977 :-D

  10. #10
    Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej alla!
    Varfr verhuvudtaget ladda batterier p vg till fltet, dom har man vll laddat hemma innan man ger sig ivg, eller? Stoppa in ett frdigladdat x-tra bilbatteri bak i bilen istllet, som man kan plocka ut och ladda ifrn nr man r p fltet. Med tanke p allt tjat om att man inte ska lmna accarna obevakade nr laddning sker hemma, kan jag faktiskt inte frst hur man kan lmna Lipo accarna obevakade i en bil som man faktiskt brukar i trafik under laddning = riktigt trafikfarligt. Vi laddar ju inte ens accarna nr dom sitter kvar i modellen, eller? Det kan ju faktiskt vara s att man kr t helv... p vg till fltet med katastrofala fljder, exempelvis bensinlck och gasbildning, att man d har ngot som ligger p laddning dr bak r vll kanske inte bsta iden. Att Spnningar och strmmar frndras i en bil med alla dess funktioner nr ladding sker r vll naturligt och den utrustning som anvnds och som r avsedd att anvndas i en bil r skert byggda fr att klara de eventuella spikar som bildas i systemet. Om laddarna som vi anvnder fr att ladda vra accar r byggda fr att anvndas i en bil under frd, kan jag inte svara p, men det skulle frvna mig. Det finns ju ocks ett sjl till att ett bilbatteri r skert frankrat i bilen, ett av dom r att det inte ska kunna fara runt och orsaka kortslutning och gnistbildning. Kan tnka mig att en 10S acc kan stlla till med ungefr samma problem som ett bilbatteri, och hur vl frankrat r det under laddning.


    Bara en tanke p ett problem, som inte borde vara ett problem.
    Kan vara s att detta inlgg skulle hamnat i trden med brunnen laddare, men men.
    Admin kanske kan gr en insats och flytta den i sna fall..

    Hils
    Magnus
    Senast redigerat av Baua den 2011-06-29 klockan 22:21.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RCFF
    I detta forum kommer personer med specialkunskap att svara p frgor. Hr br man inte lgga nya inlgg som ryms i de mer generella forumen. Mnga medlemmar p RCFF har bra kunskap i saken i frga. Svara grna p frgorna om ni vet vad frgan gller.
    eller inte...

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlgg
    Varfr verhuvudtaget ladda batterier p vg till fltet, dom har man vll laddat hemma innan man ger sig ivg, eller?
    Nu behver jag inte barnvakt utan svar p vad som gr en bil med motorn igng till ett s dligt ntaggregat att laddaren gr snder.

  13. #13

    Standard

    Om man man nu snackar om att ladda med bilen p tomgng s finns det ju en pryl som man inte kan stnga av och det r ju kylflkten till motorn, nr den startar och stngs av s blir det garanterat en ordentlig strmspik. Om laddaren r knslig s kan en sdan liten sak skerligen dda laddaren. Speciellt en hgkapacitetsladdare.

    Har man dyra laddare som man r rdd om s r det nog s att man inte ska ladda med motorn igng helt enkelt.
    Eller s struntar man i detta och reklamerar varje gng ngot brinner.


    Jag funderar lite p att skaffa ett extrabatteri att anvnda enbart till RC.
    Jag vill dock att det ska laddas nr man kr bilen. r det ngon som gr detta ?
    Det som ska behvas r ngon typ av batteri-isolator. Anvnds i husvagnsbranchen.

  14. #14
    Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Henke2!
    r du sker p det, det var ju i din bil det brann, sen fr du ju ta och bestmma dig, frst var det din laddare som var skit och nu r det helt pltsligt bilen som inte fungerar som ett nskvrt ntaggregat. Knns nog som att du har ftt en del goda rd och frklaringar till varfr det hnde. I vrigt s verkar det ju som att flera tillverkare av laddare ger samma rd vad gller laddning i bil under gng. Kp ett bensindrivet aggregat, som r avsett fr anvndning fr elektroninkutrustning, s blir det skert bra. Att du sen blir grinig fr att jag tycker att du gjort fel som laddat batterier i bilen nr du krt kan jag tyvrr inte gra ngot t. No hard feelings

    Hils
    Magnus


    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Nu behver jag inte barnvakt utan svar p vad som gr en bil med motorn igng till ett s dligt ntaggregat att laddaren gr snder.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  15. #15

    Standard

    Jag har laddat i bil utan problem med kinaladdare nr man varit sent ute, men med vdret vi haft senaste dagarna s br man se upp med temperaturen - har man laddaren i kupen under frd s mr den vl som man sjlv men ACn kyler knappast trunken s har man laddaren dr eller nnstans i direkt sol s kan det ju bli hett nd.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlgg
    No hard feelings

    Hils
    Magnus
    Hrr, nu har jag tv trdar, en om en laddare som inte hller mttet och en trd om varfr en bil inte skulle vara ett lmpligt ntaggregat. Vnligen respektera detta och hll dig till mnet.
    Senast redigerat av henke2 den 2011-06-30 klockan 07:34.

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlgg
    Om man man nu snackar om att ladda med bilen p tomgng s finns det ju en pryl som man inte kan stnga av och det r ju kylflkten till motorn, nr den startar och stngs av s blir det garanterat en ordentlig strmspik.
    Just ordet strmspik verkar lite magiskt. Jag r med p att nr kylflkten drar igng s belastas elsystemet med 10ampere extra, men jag ser inte hur det skulle pverka laddaren?

    Det finns mngder av andra lsningar, men just nu handlar det om bilen som ntaggregat.

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlgg
    ACn kyler knappast trunken s har man laddaren dr eller nnstans i direkt sol s kan det ju bli hett nd.
    Temperaturproblem kan vara en nackdel med att ladda i en bil, bra pong. Dock r det inget problem i mitt fall, dels kyler min AC ven kofferten (Volvo V70) och dels sker stationr laddning med ppna drrar

  19. #19

    Standard

    Kom just p att jag har laddat i bilen pvg hem frn fltet ett par gnger i min Volvo!
    Men 3s accar laddat 1c s det belastar ju inte s mkt. Kopplat in laddaren p kablarna som matar ett slutsteg men de i sin tur gr direkt frn bilbatteriet. En billig kinaladdare r det.

  20. #20

    Standard

    Det gr att ladda frn bilen, nr den r avstngd. Ladda hemma, ta med ett extra batteri som klla till laddaren p fltet och ladda ifrn den, grna 24-30v.

    Frga tillverkaren/arna direkt varfr man inte br ladda med bilen p, s fr du skert en bra frklaring.

Liknande mnen

  1. Extra strmklla till landdninsstllsservo?
    Av Fredrik_W i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2013-05-26, 12:06
  2. Varfr fr inte alla planen plats i bilen nr jag flyttar
    Av freddan_6 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-02-24, 09:46
  3. Spektrum DX7 kpt frn USA gr inte att anvnda i EU?
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 32
    Senaste inlgg: 2009-12-03, 18:49
  4. Varfr inte lite fakta?
    Av AM i forum Allmnt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2008-03-01, 18:19
  5. Varfr inte ge ngon en flygtur i present nu till jul!
    Av Jakob i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2007-12-15, 23:42

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •