Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

mne: Varfr kan man inte anvnda bilen som strmklla till sin laddare?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joacim Visa inlgg
    Frga tillverkaren/arna direkt varfr man inte br ladda med bilen p, s fr du skert en bra frklaring.
    Absolut, ville bara testa expertavdelningen av detta forumet, men det var ju samma folk och samma gissningar hr heh.

Standard

Drfr jag tipsade om att maila/ frga direkt, arnars blir det mnga teorier, jag vet bara vad de rekommenderar, men inte exakt teknisk orsak varfr.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Med ett duktigt lgpassfilter ska du kunna anvnda laddaren
    Dimensionera s att alla frekvenser ver 10 Hz filtreras bort.
    Last r R=U/I, spnning 12 V, strm sg 50 A => R=0,24 ohm

Filtret lter jag http://www.tonnesoftware.com/elsie.html elise designa

Kapacistans vlj med mer n 24V elektrolyt, 68 mF
    Induktans vlj en som tl din strm (50A), 7mH, och detta blir din utmaning, det finns inte p elfa.

-uppdatering: ndra brytfrekvens frn 1 kHz till 10 Hz
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-06-30 klockan 13:02.
    fredrik

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Just ordet strmspik verkar lite magiskt. Jag r med p att nr kylflkten drar igng s belastas elsystemet med 10ampere extra, men jag ser inte hur det skulle pverka laddaren?

Det finns mngder av andra lsningar, men just nu handlar det om bilen som ntaggregat.
    Jag r ingen expert p bilelektronik, men har en del kunskaper om elektronik.
    Nu har diskussionen brjat och min teori r...

Ordet strmspik kanske inte helt rtt benmning.
    Jag tror att det blir en kombination av strm/spnningsspik samt strm/spningsdipp.
    Allts inspnningen kommer att ndras helt enkelt.

Nr bilen gr s skickar ju laddningsregulatorn/generatorn ut ca 14Volt, om den d har en belastning p ex 65A vilket verkar vara rimligt s begrnsar ju laddningsregulatorn/generatorn den strmmen.
    Nr tex kylflkten slr igng s kommer den att ex dra 10A nr den snurrar. Vid startgonblicket kan den skerligen dra mer n det dubbla beroende p storlek/modell etc.
    Kan ju vara s att bilar med batteriet monterat bak drabbas lttare av detta pga av lnga kablar mellan generator och batteri.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlgg
    Jag r ingen expert p bilelektronik, men har en del kunskaper om elektronik.
    Nu har diskussionen brjat och min teori r...

Ordet strmspik kanske inte helt rtt benmning.
    Jag tror att det blir en kombination av strm/spnningsspik samt strm/spningsdipp.
    Allts inspnningen kommer att ndras helt enkelt.

Nr bilen gr s skickar ju laddningsregulatorn/generatorn ut ca 14Volt, om den d har en belastning p ex 65A vilket verkar vara rimligt s begrnsar ju laddningsregulatorn/generatorn den strmmen.
    Nr tex kylflkten slr igng s kommer den att ex dra 10A nr den snurrar. Vid startgonblicket kan den skerligen dra mer n det dubbla beroende p storlek/modell etc.
    Kan ju vara s att bilar med batteriet monterat bak drabbas lttare av detta pga av lnga kablar mellan generator och batteri.
    Det som hnder r primrt en strmspik som kommer efter att lasten p generatorn ndras. Denna strmspik svljs inte av batteriet, utan leder till en att en potential byggs upp och vi fr en spnningsspik. Det finns fina bilder med gulliga polska stavfel p http://oen.dydaktyka.agh.edu.pl/dydaktyka/automatyka/c_teoria_obwodow/sden.htm
    m
    .v.h. //Fredrik
    fredrik

Standard

Mnga bilar idag drar ca 65 amp i det gonblick man vrider p tndningen utan att starta bilen. Detta enbart fr att starta upp alla system i bilen. Sedan nr start inte sker brjar systemen i bilen stnga ner fr att efter en stund ligga p ca 30-45 amp. En nyare bil klarar inte att driva bilens frbrukning enbart med generatorn och i en nyare bil med energimanagment sker kontinuerligt en berkning av anvnd spnning och avgiven spnning frn generatorn. Nr man brjar nrma sig en kritisk niv i batteriet stnger energimanagement ner olika funktioner som inte styr emissionerna och skerhetssystemen. Typ minskar flkten, elsten, elbakrutor osv. utan att vi kan pverka det. Sedan r det inte helt ovanligt med strmrusningar i bilarna p 5000 w momentant. Hrt mnga som byter onormalt mycket gldlampor p just V70, kanske en problembil nr det gller det hr.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av JR Visa inlgg
    En nyare bil klarar inte att driva bilens frbrukning enbart med generatorn
    Hur fr du ihop det dr?

Jag skulle snarare sga tvrt om eftersom nya "snlbilar" inte ens laddar batteriet hela tiden utan bara under inbromsning (frutsatt att batteriets laddstatus tillter det) Exempelvis BMW efficient dynamics.
    Senast redigerat av henke2 den 2011-07-01 klockan 07:58.

Reg.datum
    Jan 2011
    Inlgg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

Standard

Absolut, ville bara testa expertavdelningen av detta forumet, men det var ju samma folk och samma gissningar hr heh.
    Skaffa fram ett kopplingsschema p laddaren s kommer du nog att f mer precisa svar. Utan att veta mer i detalj hur laddaren r uppbyggd och kanske ven hur mjukvaran i laddaren r programmerad att utfra olika saker s blir det faktiskt vldigt svrt att ge ngot exakt svar, eftersom konstruktionen kan skilja mellan olika laddare.

Att saker kan pverkas om inspnningen frndras eller om strmkllan inte kan leverera tillrckligt med strm r ju inte ngot konstigt. Driver man ett par hgtalare med en klen frstrkare r risken att de gr snder strre n om man driver dem med en kraftigare frstrkare, vid samma effektuttag, tex.
    I en "normal" ntdel s har man normalt sett en ganska konstant inspnning, tex har man kanske 24VAC i en ntdel som ska leverera 24VDC ut. Inspnningen regleras inte eftersom den nd kommer att vara konstant (spnningen i vgguttaget vareirar normalt sett inte s mycket). Direkt efter likriktaren sitter normalt en kondensator. Denna har till uppgift att jmna ut den pulserande likspnningen som kommer ut frn likriktaren, men tar ven han om transienter. Detta gr att de komponenter som stabiliserar utspnningen fr en tmligen konstant inspnning, med lite svagt rippel under hrd belastning.
    Sg att vi inte skulle ha dendr kondensatorn dr. D skulle inspnningen vxla mellan 0V och 34V. Den kommer allts att f jobba otroligt mycket fr att hlla en konstant utspnning p 24VDC. I praktiken blir det omjligt att uppn detta. Kretsen kommer att skicka p med allt den har nr spnningen r nere p 0V, men hinner den inte med att strypa strmmen nr spnningen stiger igen s kommer den att skicka ut mycket mer strm n det r tnkt. Detta kan tex gra att reglertrissan brinner upp. I vrsta fall kan reglerkresten komma i svngning och balla ur fullstndigt.
    S, om spnningen i bilen pendlar mellan kanske ner t 10V nr nn strmkrvande grej i bilen drar igng, upp till 14, eller kanske mer nr samma grej stngs av, s r det klart att en reglerkrets KAN f spel. En rejl kondensator och/eller ett filter p ingngen till laddaren skulle troligen lsa det problemet, eftersom spnningen in till laddaren blir stabilar och frhoppningsvis utan trasienter eller strre variationer i spnning.

Standard

Hur fr du ihop det dr?

Jag skulle snarare sga tvrt om eftersom nya "snlbilar" inte ens laddar batteriet hela tiden utan bara under inbromsning (frutsatt att batteriets laddstatus tillter det) Exempelvis BMW efficient dynamics.
    Ja, men det var vl inte i en BMW du laddade batterierna? Det var vl i en gammal V70 som iofs inte har s mycket elektronik i sig s den ligger nog i det nedre intervallet av 30-45 amp.

Standard

Jag undrar vad i en modern bil som skulle dra s mycket strm att inte genratorns kapacitet klarar av det. Ja kanske p vintern under en kort tid med alla mjliga frbrukare p. Men om den kontunuerligt skulle ladda mindre n va som krvs skulle strmmen i batteriet ta slut. Problemet som diskuteras hr handlar inte om att geratorns effekt inte skulle rcka till utan att laddningsregulatorn inte hinner reagera nog snabbt p frndringar i belastningen. Om du slr av t. ex vrmen i bakrutan och samtidigt r uppmrksam p strlkastarljuset kommer du att se att det liksom blinkar till. P min bil sitter det en eliktrisk hydraulpump som slr till med jmna mellanrum och varje gng blinkar det till i lyset. En elmotor som t. ex kylflkten drar duktigt med strm just d den slr till. Mycket mer n vad den drar nr den ftt upp farten.

En stor kondesator kan tillflligt hlla strmmen vid en dipp men kan den verkligen begrnsa strmtoppar?

Visst r det mjligt att bilen drar 65 A vid uppstart och ven senare under frd men redan p 80-talet fanns det genraratorer som laddade 100 A och det torde inte vara mindre nu.

/Mats

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    En stor kondesator kan tillflligt hlla strmmen vid en dipp men kan den verkligen begrnsa strmtoppar?
    /Mats
    Hlla strmmen vid dipp, begrnsa strmtoppar, vad r det?
    Tnk spnning i stllet. En stor kondensator som r parallellkopplad liksom en stor spole som r seriekopplad tar bort hga frekvenser (= ndringar ) ur inspnningen. Sen nr lasten kommer p s pverkar detta strmmen. r lasten resistiv s blir det exakt samma frndring av strmmen. r lasten kapacitiv eller induktiv blir det frdrjning (integration) eller uppsnabbning (derivering), men det behver vi inte bry oss om hr. Kondensatorn tar bort spnningstoppen, och drmed begrnsas strmmen, om vi antar resistiv last, det r en ganska bra approximering.

Men som jag ritade ovan, s blir det hftiga spolar fr att jmna ut spnningen.
    m.v.h. //Fredrik
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/elektronikI/slides/2010/F01.pdf
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/elektronikI/slides/2010/F02.pdf
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/elektronikI/slides/2010/F03.pdf
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/...s/2010/F04.pdf
    fredrik

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av JR Visa inlgg
    Ja, men det var vl inte i en BMW du laddade batterierna? Det var vl i en gammal V70 som iofs inte har s mycket elektronik i sig s den ligger nog i det nedre intervallet av 30-45 amp.
    I sammanhanget r vl din filosofi viktigare n just exakt vilken bil det gller? Det r ju omjligt att bilen skulle dra mera krm n vad generatorn ger oavsett driftsfall.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

I sammanhanget r vl din filosofi viktigare n just exakt vilken bil det gller? Det r ju omjligt att bilen skulle dra mera krm n vad generatorn ger oavsett driftsfall.
    Jag hade en Amazon med fel p generatorn....
    Den fick jag ladda batteriet p en gng i veckan, och det var ddssynd att kra i mrker (ja ni vet lyktorna) .....
    Men med normala bilar och framfr allt med vxelstrmsgeneratorer s hnder inte detta.
    fredrik

Standard

Jag har fundat lite p hur man ska ladda ett portabelt 12v batteri (typ UPS) i bilen. Antar att det inte r s lmpligt att bara koppla in p cig uttaget, utan att det behvs ngot som begrnsar strmmen och ger lmplig laddspnning?

Ngon som kan tipsa om lmplig billig regulator eller frdig laddare etc?

Standard

Man kan gra det ltt fr sig om man inte vill pilla ihop egen elektronik:
    http://www.coolstuff.se/Bilkonverterare_12V220V
    Funkar skitbra till det mesta.

Standard

S bst r d att skaffa en helt vanlig 12/220 Volts konverter s r problemet lst.
    Finns mnga olika modeller och prisklasser.
    RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

Standard

Problemet med en Inverter r vl dels att de blir rtt dyra om man vill ha hg effekt.
    Sen kommer man ju att tmma bilens batteri nnu snabbare d invertern frbrukar strm.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Knns lite "verrarbetat" att frst konvertera 12 V till 230 V, sen ansluta ett powersupply som snker spnningen till 12 V igen fr att kunna ansluta sin 12V-laddare....
    Problemet med att anvnda bilens batteri lr vl i huvudsak vara relaterat till att anvnda det nr bilen r igng och i samband med hg laddeffekt s min personliga sikt r att detta problem inte drabbar alltfr mnga flygare idag.
    Jag har sjlv laddat mina mindre ackar (typ 3S2200) medan jag krt utan problem med min iCharger 106B+.
    Drmed inte sagt att det fungerar fr alla. Och normalt sett s laddar jag hemma s slipper jag bil-laddningen.
    Hlsningar
    Roger

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Billaddningen r ju extra spnnande, hemma har jag klinkerplattor runt laddare och batteri men i bilen har jag inget brandskydd.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=139208

fredrik

Standard

Vad r det som skall brja brinna?
    En lipo pse kostar 50kr.
    Har inte era laddare 12v ingng?
    En 4 knapps laddare kostar ju ingenting idag.

Liknande mnen

1. Extra strmklla till landdninsstllsservo?
    Av Fredrik_W i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2013-05-26, 12:06
  2. Varfr fr inte alla planen plats i bilen nr jag flyttar
    Av freddan_6 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-02-24, 09:46
  3. Spektrum DX7 kpt frn USA gr inte att anvnda i EU?
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 32
    Senaste inlgg: 2009-12-03, 18:49
  4. Varfr inte lite fakta?
    Av AM i forum Allmnt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2008-03-01, 18:19
  5. Varfr inte ge ngon en flygtur i present nu till jul!
    Av Jakob i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2007-12-15, 23:42

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •