Reklam

Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

mne: Varfr kan man inte anvnda bilen som strmklla till sin laddare?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Billaddningen r ju extra spnnande, hemma har jag klinkerplattor runt laddare och batteri men i bilen har jag inget brandskydd.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=139208

Hej,
    Skerheten r absolut mycket viktig. Dock r trden du lnkar till i huvudsak 8 r gammal och det har nog hnt en hel del sen dess - bl a att ackarna nu har balanseringskontakter och att laddarna r balanseringsladdare vilket jag anser minskar riskerna avsevrt. Dessutom har hela LiPo-teknologin utvecklats. Men visst kan vi alla beg misstag och det kan uppst tekniska fel men fr jag vlja s fr hellre bilen brinna upp n huset....om man nu str infr det mrkliga valet.
    Fel kan alltid intrffa och vi skall vara observanta och frska frebygga dessa men att laddning i en bil skulle vara avsevrt mera riskfyllt n att ladda hemma har jag lite svrt att frst - i alla fall om bilens motor inte r igng. Och "ladd-psar" kan man ju anvnda bde hemma och i bilen.
    Hlsningar
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Kul med flera ider. Dock fortfarande inga vertygande argument som pvisar att bilen sedd som strmklla skulle vara dligt val.

Fr min del har jag bilen igng eftersom bilbatteriet innehller mindre energi n jag behver i min drivacke. I det fallet r lipo-pse helt frkastligt. vi kan jmfra en lipo-pse med att smlla en smllare i en konservburk, inga problem, men byt ut smllaren mot en handgranat s hjlper inte pltldan heller. I mitt fall dr eld uppstod s var det dessutom laddaren som brann och den tror jag ingen hitintills haft i en lipo-pse
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Henke,
    Ja - LiPo-psar lr bara fungera fr mindre ackar (om ens d) s jag hller helt med dig. Har ocks svrt att se problemen med att ladda frn bilen men jag kr ju andra sidan bara "sm-el" s fr mig fungerar det mesta...
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    Jan 2011
    Inlgg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Kul med flera ider. Dock fortfarande inga vertygande argument som pvisar att bilen sedd som strmklla skulle vara dligt val.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post252667

r det ngot du inte frstr i detta inlgg? Jag kan frska frklara bttre. Det r inte alls ngot konstigt att en normalt konstruerad ntdel fr problem om inspnningen varierar.

Standard

Fr min del har jag bilen igng eftersom bilbatteriet innehller mindre energi n jag behver i min drivacke. I det fallet r lipo-pse helt frkastligt. vi kan jmfra en lipo-pse med att smlla en smllare i en konservburk, inga problem, men byt ut smllaren mot en handgranat s hjlper inte pltldan heller. I mitt fall dr eld uppstod s var det dessutom laddaren som brann och den tror jag ingen hitintills haft i en lipo-pse

Ja d lr du vl aldrig bli vertygad...
    r vl bara att fortstta att ladda med bilen igng.
    Om nt mer brjar brinna s glm inte att posta bilder bara

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlgg
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post252667

r det ngot du inte frstr i detta inlgg? Jag kan frska frklara bttre. Det r inte alls ngot konstigt att en normalt konstruerad ntdel fr problem om inspnningen varierar.
    Jag frstr inte hur spnningen skall kunna variera speciellt mycket. Ett bilbatteri r en ganska kraftig buffert. r en normal voltmeter snabb nog fr att notera variationerna vi patar om?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlgg
    Ja d lr du vl aldrig bli vertygad...
    r vl bara att fortstta att ladda med bilen igng.
    Om nt mer brjar brinna s glm inte att posta bilder bara
    Du vevar ihop het hela. Tv frgor vi mste hlla isr. no1 gller varfr laddaren brann upp no2 (hr) gller bilens beskaffenheter som ntdel. Jo jag vet det r klurigt att hlla isr, jag drar ocks ivg i fel spr d och d.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag frstr inte hur spnningen skall kunna variera speciellt mycket. Ett bilbatteri r en ganska kraftig buffert. r en normal voltmeter snabb nog fr att notera variationerna vi patar om?
    Sdr du kan nog se att det ripplar lite grann, men vi snackar om diracfunktion som till sin natur r svr att se.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dirac_delta_function
    Bst r minnesoscilloscop. Det slr upp till 20V och ner till 10V p min bil. (Volvo V70 med drivE som stnger av motorn i frilge men stter p den igen om det blir fr varmt i cupn).
    fredrik

Reg.datum
    Sep 2011
    Inlgg
    1
    Jobb
    Elektronik o programmering

Standard

Mycke "tro" hr... men... sist jag gjorde programvara fr att ladda Li s var det att hlla koll p spnning, strm, tid och temperatur. Allts, passar en mikroprocessor som hand i handsken. Inga problem s lngt men... om processorn i sig inte fr jmn och fin spnning s ballar den ur! Om laddaren inte har bra filtrering fr sin egen matningsspnning till processorn s blir det allts kajjko. Om det hr gller din laddare vet jag inte?
    Jag har just lagt en 30 r gammal OS 60 i T-spritsbad och tnkte ta upp den hr hobbyn igen. Hej vad det hnt mycket... nd inte. Fysikens lagar gller n!
    /Beng-Ha

Standard

Koppla in ett extra batteri med en kraftig Diod mellan extrabatteriet och bilen typ sdana som sitter i generatorer finns som klarar 100A.
    14.2volt i bilen (nr motor r igng) och 13.5 volt i extra batteriet.
    Skulle laddningen upphra i bilen och d tmmer inte bilen extrabatteriet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	extra batt.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	14,0 KB 
Id:	23635  
    Klubb: MFK-hudik

Liknande mnen

1. Extra strmklla till landdninsstllsservo?
    Av Fredrik_W i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2013-05-26, 12:06
  2. Varfr fr inte alla planen plats i bilen nr jag flyttar
    Av freddan_6 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-02-24, 09:46
  3. Spektrum DX7 kpt frn USA gr inte att anvnda i EU?
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 32
    Senaste inlgg: 2009-12-03, 18:49
  4. Varfr inte lite fakta?
    Av AM i forum Allmnt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2008-03-01, 18:19
  5. Varfr inte ge ngon en flygtur i present nu till jul!
    Av Jakob i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2007-12-15, 23:42

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •