Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Varför kan man inte använda bilen som strömkälla till sin laddare?

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joacim Visa inlägg
    Fråga tillverkaren/arna direkt varför man inte bör ladda med bilen på, så får du säkert en bra förklaring.
    Absolut, ville bara testa expertavdelningen av detta forumet, men det var ju samma folk och samma gissningar här heh.

  2. #22

    Standard

    Därför jag tipsade om att maila/ fråga direkt, arnars blir det många teorier, jag vet bara vad de rekommenderar, men inte exakt teknisk orsak varför.

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Med ett duktigt lågpassfilter ska du kunna använda laddaren
    Dimensionera så att alla frekvenser över 10 Hz filtreras bort.
    Last är R=U/I, spänning 12 V, ström säg 50 A => R=0,24 ohm

    Filtret låter jag http://www.tonnesoftware.com/elsie.html elise designa





    Kapacistans välj med mer än 24V elektrolyt, 68 mF
    Induktans välj en som tål din ström (50A), 7mH, och detta blir din utmaning, det finns inte på elfa.


    -uppdatering: ändra brytfrekvens från 1 kHz till 10 Hz
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-06-30 klockan 13:02.
    fredrik

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Just ordet strömspik verkar lite magiskt. Jag är med på att när kylfläkten drar igång så belastas elsystemet med 10ampere extra, men jag ser inte hur det skulle påverka laddaren?

    Det finns mängder av andra lösningar, men just nu handlar det om bilen som nätaggregat.
    Jag är ingen expert på bilelektronik, men har en del kunskaper om elektronik.
    Nu har diskussionen börjat och min teori är...

    Ordet strömspik kanske inte helt rätt benämning.
    Jag tror att det blir en kombination av ström/spänningsspik samt ström/späningsdipp.
    Alltså inspänningen kommer att ändras helt enkelt.


    När bilen går så skickar ju laddningsregulatorn/generatorn ut ca 14Volt, om den då har en belastning på ex 65A vilket verkar vara rimligt så begränsar ju laddningsregulatorn/generatorn den strömmen.
    När tex kylfläkten slår igång så kommer den att ex dra 10A när den snurrar. Vid startögonblicket kan den säkerligen dra mer än det dubbla beroende på storlek/modell etc.
    Kan ju vara så att bilar med batteriet monterat bak drabbas lättare av detta pga av långa kablar mellan generator och batteri.

  5. #25
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg
    Jag är ingen expert på bilelektronik, men har en del kunskaper om elektronik.
    Nu har diskussionen börjat och min teori är...

    Ordet strömspik kanske inte helt rätt benämning.
    Jag tror att det blir en kombination av ström/spänningsspik samt ström/späningsdipp.
    Alltså inspänningen kommer att ändras helt enkelt.


    När bilen går så skickar ju laddningsregulatorn/generatorn ut ca 14Volt, om den då har en belastning på ex 65A vilket verkar vara rimligt så begränsar ju laddningsregulatorn/generatorn den strömmen.
    När tex kylfläkten slår igång så kommer den att ex dra 10A när den snurrar. Vid startögonblicket kan den säkerligen dra mer än det dubbla beroende på storlek/modell etc.
    Kan ju vara så att bilar med batteriet monterat bak drabbas lättare av detta pga av långa kablar mellan generator och batteri.
    Det som händer är primärt en strömspik som kommer efter att lasten på generatorn ändras. Denna strömspik sväljs inte av batteriet, utan leder till en att en potential byggs upp och vi får en spänningsspik. Det finns fina bilder med gulliga polska stavfel på http://oen.dydaktyka.agh.edu.pl/dydaktyka/automatyka/c_teoria_obwodow/sden.htm
    m
    .v.h. //Fredrik
    fredrik

  6. #26

    Standard

    Många bilar idag drar ca 65 amp i det ögonblick man vrider på tändningen utan att starta bilen. Detta enbart för att starta upp alla system i bilen. Sedan när start inte sker börjar systemen i bilen stänga ner för att efter en stund ligga på ca 30-45 amp. En nyare bil klarar inte att driva bilens förbrukning enbart med generatorn och i en nyare bil med energimanagment sker kontinuerligt en beräkning av använd spänning och avgiven spänning från generatorn. När man börjar närma sig en kritisk nivå i batteriet stänger energimanagement ner olika funktioner som inte styr emissionerna och säkerhetssystemen. Typ minskar fläkten, elsäten, elbakrutor osv. utan att vi kan påverka det. Sedan är det inte helt ovanligt med strömrusningar i bilarna på 5000 w momentant. Hört många som byter onormalt mycket glödlampor på just V70, kanske en problembil när det gäller det här.

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR Visa inlägg
    En nyare bil klarar inte att driva bilens förbrukning enbart med generatorn
    Hur får du ihop det där?

    Jag skulle snarare säga tvärt om eftersom nya "snålbilar" inte ens laddar batteriet hela tiden utan bara under inbromsning (förutsatt att batteriets laddstatus tillåter det) Exempelvis BMW efficient dynamics.
    Senast redigerat av henke2 den 2011-07-01 klockan 07:58.

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Absolut, ville bara testa expertavdelningen av detta forumet, men det var ju samma folk och samma gissningar här heh.
    Skaffa fram ett kopplingsschema på laddaren så kommer du nog att få mer precisa svar. Utan att veta mer i detalj hur laddaren är uppbyggd och kanske även hur mjukvaran i laddaren är programmerad att utföra olika saker så blir det faktiskt väldigt svårt att ge något exakt svar, eftersom konstruktionen kan skilja mellan olika laddare.

    Att saker kan påverkas om inspänningen förändras eller om strömkällan inte kan leverera tillräckligt med ström är ju inte något konstigt. Driver man ett par högtalare med en klen förstärkare är risken att de går sönder större än om man driver dem med en kraftigare förstärkare, vid samma effektuttag, tex.
    I en "normal" nätdel så har man normalt sett en ganska konstant inspänning, tex har man kanske 24VAC i en nätdel som ska leverera 24VDC ut. Inspänningen regleras inte eftersom den ändå kommer att vara konstant (spänningen i vägguttaget vareirar normalt sett inte så mycket). Direkt efter likriktaren sitter normalt en kondensator. Denna har till uppgift att jämna ut den pulserande likspänningen som kommer ut från likriktaren, men tar även han om transienter. Detta gör att de komponenter som stabiliserar utspänningen får en tämligen konstant inspänning, med lite svagt rippel under hård belastning.
    Säg att vi inte skulle ha dendär kondensatorn där. Då skulle inspänningen växla mellan 0V och 34V. Den kommer alltså att få jobba otroligt mycket för att hålla en konstant utspänning på 24VDC. I praktiken blir det omöjligt att uppnå detta. Kretsen kommer att skicka på med allt den har när spänningen är nere på 0V, men hinner den inte med att strypa strömmen när spänningen stiger igen så kommer den att skicka ut mycket mer ström än det är tänkt. Detta kan tex göra att reglertrissan brinner upp. I värsta fall kan reglerkresten komma i svängning och balla ur fullständigt.
    Så, om spänningen i bilen pendlar mellan kanske ner åt 10V när nån strömkrävande grej i bilen drar igång, upp till 14, eller kanske mer när samma grej stängs av, så är det klart att en reglerkrets KAN få spel. En rejäl kondensator och/eller ett filter på ingången till laddaren skulle troligen lösa det problemet, eftersom spänningen in till laddaren blir stabilar och förhoppningsvis utan trasienter eller större variationer i spänning.

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Hur får du ihop det där?

    Jag skulle snarare säga tvärt om eftersom nya "snålbilar" inte ens laddar batteriet hela tiden utan bara under inbromsning (förutsatt att batteriets laddstatus tillåter det) Exempelvis BMW efficient dynamics.
    Ja, men det var väl inte i en BMW du laddade batterierna? Det var väl i en gammal V70 som iofs inte har så mycket elektronik i sig så den ligger nog i det nedre intervallet av 30-45 amp.

  10. #30

    Standard

    Jag undrar vad i en modern bil som skulle dra så mycket ström att inte genratorns kapacitet klarar av det. Ja kanske på vintern under en kort tid med alla möjliga förbrukare på. Men om den kontunuerligt skulle ladda mindre än va som krävs skulle strömmen i batteriet ta slut. Problemet som diskuteras här handlar inte om att geratorns effekt inte skulle räcka till utan att laddningsregulatorn inte hinner reagera nog snabbt på förändringar i belastningen. Om du slår av t. ex värmen i bakrutan och samtidigt är uppmärksam på strålkastarljuset kommer du att se att det liksom blinkar till. På min bil sitter det en eliktrisk hydraulpump som slår till med jämna mellanrum och varje gång blinkar det till i lyset. En elmotor som t. ex kylfläkten drar duktigt med ström just då den slår till. Mycket mer än vad den drar när den fått upp farten.

    En stor kondesator kan tillfälligt hålla strömmen vid en dipp men kan den verkligen begränsa strömtoppar?

    Visst är det möjligt att bilen drar 65 A vid uppstart och även senare under färd men redan på 80-talet fanns det genraratorer som laddade 100 A och det torde inte vara mindre nu.

    /Mats

  11. #31
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    En stor kondesator kan tillfälligt hålla strömmen vid en dipp men kan den verkligen begränsa strömtoppar?
    /Mats
    Hålla strömmen vid dipp, begränsa strömtoppar, vad är det?
    Tänk spänning i stället. En stor kondensator som är parallellkopplad liksom en stor spole som är seriekopplad tar bort höga frekvenser (= ändringar ) ur inspänningen. Sen när lasten kommer på så påverkar detta strömmen. Är lasten resistiv så blir det exakt samma förändring av strömmen. Är lasten kapacitiv eller induktiv blir det fördröjning (integration) eller uppsnabbning (derivering), men det behöver vi inte bry oss om här. Kondensatorn tar bort spänningstoppen, och därmed begränsas strömmen, om vi antar resistiv last, det är en ganska bra approximering.

    Men som jag ritade ovan, så blir det häftiga spolar för att jämna ut spänningen.
    m.v.h. //Fredrik
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/elektronikI/slides/2010/F01.pdf
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/elektronikI/slides/2010/F02.pdf
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/elektronikI/slides/2010/F03.pdf
    http://www.teknik.uu.se/fte/courses/...s/2010/F04.pdf
    fredrik

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR Visa inlägg
    Ja, men det var väl inte i en BMW du laddade batterierna? Det var väl i en gammal V70 som iofs inte har så mycket elektronik i sig så den ligger nog i det nedre intervallet av 30-45 amp.
    I sammanhanget är väl din filosofi viktigare än just exakt vilken bil det gäller? Det är ju omöjligt att bilen skulle dra mera kräm än vad generatorn ger oavsett driftsfall.

  13. #33
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    I sammanhanget är väl din filosofi viktigare än just exakt vilken bil det gäller? Det är ju omöjligt att bilen skulle dra mera kräm än vad generatorn ger oavsett driftsfall.
    Jag hade en Amazon med fel på generatorn....
    Den fick jag ladda batteriet på en gång i veckan, och det var dödssynd att köra i mörker (ja ni vet lyktorna) .....
    Men med normala bilar och framför allt med växelströmsgeneratorer så händer inte detta.
    fredrik

  14. #34

    Standard

    Jag har fundat lite på hur man ska ladda ett portabelt 12v batteri (typ UPS) i bilen. Antar att det inte är så lämpligt att bara koppla in på cig uttaget, utan att det behövs något som begränsar strömmen och ger lämplig laddspänning?

    Någon som kan tipsa om lämplig billig regulator eller färdig laddare etc?

  15. #35

    Standard

    Man kan göra det lätt för sig om man inte vill pilla ihop egen elektronik:
    http://www.coolstuff.se/Bilkonverterare_12V220V
    Funkar skitbra till det mesta.

  16. #36

    Standard

    Så bäst är då att skaffa en helt vanlig 12/220 Volts konverter så är problemet löst.
    Finns många olika modeller och prisklasser.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  17. #37

    Standard

    Problemet med en Inverter är väl dels att de blir rätt dyra om man vill ha hög effekt.
    Sen kommer man ju att tömma bilens batteri ännu snabbare då invertern förbrukar ström.

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Känns lite "överrarbetat" att först konvertera 12 V till 230 V, sen ansluta ett powersupply som sänker spänningen till 12 V igen för att kunna ansluta sin 12V-laddare....
    Problemet med att använda bilens batteri lär väl i huvudsak vara relaterat till att använda det när bilen är igång och i samband med hög laddeffekt så min personliga åsikt är att detta problem inte drabbar alltför många flygare idag.
    Jag har själv laddat mina mindre ackar (typ 3S2200) medan jag kört utan problem med min iCharger 106B+.
    Därmed inte sagt att det fungerar för alla. Och normalt sett så laddar jag hemma så slipper jag bil-laddningen.
    Hälsningar
    Roger

  19. #39
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Billaddningen är ju extra spännande, hemma har jag klinkerplattor runt laddare och batteri men i bilen har jag inget brandskydd.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=139208

    fredrik

  20. #40

    Standard

    Vad är det som skall börja brinna?
    En lipo påse kostar 50kr.
    Har inte era laddare 12v ingång?
    En 4 knapps laddare kostar ju ingenting idag.

Liknande ämnen

  1. Extra strömkälla till landdninsställsservo?
    Av Fredrik_W i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 12:06
  2. Varför får inte alla planen plats i bilen när jag flyttar
    Av freddan_6 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 09:46
  3. Spektrum DX7 köpt från USA går inte att använda i EU?
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 18:49
  4. Varför inte lite fakta?
    Av AM i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 18:19
  5. Varför inte ge någon en flygtur i present nu till jul!
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •