Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Varför har jag hela tiden lite brusig bild ??

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard Varför har jag hela tiden lite brusig bild ??

    Först hade jag HK billigaste system. Faktiskt riktigt bra bild, alltså "cristal clear picture" men dålig räckvidd och taskig kamera.


    Nu har jag lawmate 500mW samt KX191.
    Bättre färg och räckvidd MEN alltid lite grynig bild! Jag stör mig på det för jag hade det inte på HK kittet! Alltså inget "fint" flimmer där.
    Spelar ingen roll om motor/radio är av eller på, alltid lite grynig bild. Kanalbyte verkar inte hjälpa.


    Någon som har tips?

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    prova byta kameran till HK-kameran. Det kan ju skilja dem emellan. Lawmate borde ju vara bättre än din HK-länk, för du kör väl 1.2 eller 0.9 GHz om jag inte missminner mig. Deras 5.8GHz är faktiskt riktigt ok.

    Tanken är i alla fall att du ska testa med att byta/ta bort en komponent åt gången i ditt system så du lyckas isolera felkällan.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Prova skärma tx kabeln med folie och testa. Kan ju även testa skärma kamerakabeln.

    //Matte

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Även det är vettigt att göra steg för steg och skärma en kabel i taget och titta efter störningar. Rinse and repeat.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  5. #5

    Standard

    Du kan möjligtvis inte få upp en film på hur det ser ut? Det brukar vara lättare att kunna se vad störningarna kommer ifrån så.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    tack för alla tips!

    Min frame grabber gör tyvärr bilden ännu sämre än den är så det är nog ingen ide att försöka visa.

    Men att testa skärma kablar i steg och sedan byta kamera är nog en enkel och bra princip!


    Min setup:Jag har ett LCL fitler till Tx och kameran med 22uF, 22nH samt 470uF sedan en stepdown till 5v och sedan rakt in i sändaren.
    RFI coil på kabel till kameran samt från servokabel till fartreglage. Inget mer.



    Har flugit hela kvällen och landning går nu utan problem även med glasögonen på !

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Har flugit hela kvällen och landning går nu utan problem även med glasögonen på !
    Vill nog påstå att start och landning är den enkla biten, att navigera och veta 100% hela tiden vart man är och vart fältet ligger är typ 100gånger svårare än att starta å landa med googles...?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ett bra tips för det är att flyga visuellt och filma och sen kolla igenom filmen för att hitta riktmärken och dylikt som underlättar navigeringen.

    //Matte

  9. #9

    Standard

    Jag fick lite störningar efter en krash som jag inte fattade vad det var.
    Igår hittade jag en orsak - pillar man lite på klöverantennen fladdrar bilden till
    (knäpper till tråden lite så att den gungar fram o tillbaka ett par ggr)
    Om antennen är stilla är bilden perfekt så jag skall sätta den på ett annat ställe där den får bättre stöd.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Standard

    Hade liknande på en av mina kx131 kameror.där var focus feljusterat på linsen,vart betydligt bättre när jag ställde rätt den..?

    Ingen aning om det är det i ditt fall utan o set nån video,men lätt o testa.har du nån gammal tjocktv med rca uttag är det ju bara o stoppa in mottagar uttgången rätt i tv:n o testskruva på linsen o se om det blir nåt bättre..syns betydligt bättre på en stor tv,än i en liten lcd skärm eller googles..

    kanske inte detta,men ett förslag iallafall .

    //Patrik.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    hej

    Tack för alla tips. Har felsökt lite på allvar och funnit att huvudsakligen är det videosignalen som inte får ligga nära något annat för då brusar det och motorn ger raka linjer som flimrar med motorvarvet. Sedan verkar mikrofonen ger massa störningar i bilden. Planerar att sätta en liten koax så videosignalen får en skärm kring sig från kameran till Tx. Mikrofonen sitter redan med kortast möjliga kabel så det är väl möjligen omplacering som gäller. Eller är det någon som har bättre förslag till lösning?

    Filtret som jag tillverkade för strömförsörjningen verkar fungera bra.

    Ska kolla fokus på den här kameran också. Jag justerade på min HK kamera för länge sedan och den blev mycket bättre.

  12. #12
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja mikrofon har jag slutat använda pga störningar. Kolla om du har en liten skruv på den så du kan justera ner känsligheten, det kan hjälpa dig litegrann.

    //Matte

Liknande ämnen

  1. Hjälp mitt drev går hela tiden!
    Av thnilsson i forum Bilar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 15:55
  2. Multiwii quad vill rotera/snurra hela tiden
    Av Boozer i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 21:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 16:10
  4. Helt ny i det hela
    Av leviterande i forum FPV Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 10:45
  5. Varför inte lite fakta?
    Av AM i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 18:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •