Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Bra nybörjarkärra?

  1. #1

    Standard Bra nybörjarkärra?

    Halloj allihopa!

    Nu har jag funderat och blivit lite sugen på att försöka ge mig på modellflygning.
    Jag har letat runt lite och har kommit fram till att jag nog vill ha en Easystar eller likande modell.
    Jag har en sändare och mottagare och jag har inte en blekaste aning om vad man ska ha för batteri, laddare och fartreglage, motor, servo och plan.
    Så om någon har tips på vart man kan hitta ovanstående så skriv gärna!

    Här är vad jag har hittat, vissa är dock tyvärr inte i lager...
    http://www.eliasmodellflyg.se/sv/el-...myfly-kit.html
    http://www.hab.se/beta-1400-arf-med-...e-p-10481.aspx
    http://mft.nu/

    Mvh Adam
    Senast redigerat av Manchestaren den 2011-07-03 klockan 18:54.

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 638
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Eller en Dynam. http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-brostlos-radio-motor-servo-drivacc-laddare/3018-0
    D
    et är i stort sett samma sak men här får du med lite mera runtomkringgrejor verkar det som.

    Har du en bra radio, helst 2,4 så skulle jag rekommendera att byta ut det som följer med planet.
    "Billiga" 35 MHz har nog haft sitt "bäst före datum" för ett tag sedan.

    Vill du ha lite längre liv i modellen så ställ ner utslagen på i varje fall skeven tills du har fått bra koll på fingrarna.
    Det betyder långt ut på roderhornen på rodren och nära servot i innerändan av stötstången.

    Laddaren kan man byta ut till en multiladdare efter ett tag. Du bör nog köpa till minst ett extra LiPo direkt så att du kan flyga och limma en stund.

    Vill du ha en "äkta" Easystar så är den om möjligt ännu lugnare än De du nämnt och Dynamen. Modellen kommer med motor (och fartreglage?) men får kompletteras med servo, radio, batteri och laddare. RR-versionen är förmonterad med servon. EasyStaren med originalmotor ska köras på 2-cells Lipo till skillnad mot De andra som med borstlösa motorer mår bättre med 3-cells batterier. http://www.autopartner.se/multiplex-...006-c-563.aspx
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vi har en Beta i klubben men den går inte att jämföra med "originalet" vad gäller kvalitet/utförande.
    Den går att få till men kräver en del kunskap eftersom man bör åtgärda lite svaga punkter.
    Själv skulle jag - efter att ha sett och flugit Betan - definitivt välja en Easy Star istället. Men jag skulle nog byta det borstade drivsystemet till ett borstlöst även om den fungerar med den borstade motorn.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Dynamen verkar intressant, kan man bygga till så att den också får sidroder?, för de verkade den inte ha.

    Om man skulle köpa en easystar, vad kan man räkna med att acc, laddare, batterier och ev. servon kostar?

    Beta 1400 modellen har ju både skev och sidroder, vad ska man ha för laddare och batteri till en sådan och vad kan det kosta ca?

  5. #5

    Standard

    Okej, då kanske betan ska räknas bort i så fall
    Kanske dum fråga, vad är fördelen med borstlöst gämntemot borstad?

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här har du en hel del matnyttig info om el-flyg:

    http://www.mft.nu/ I den röda raden, klicka på "Elflyg för dummies"
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    http://www.rcflight.se/modellflyg/guide.aspx
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Standard

    Tack så mkt för länkarna!,
    Så det är alltså borstlöst som gäller...

    Just nu står det mellan dom här planen:

    Hittat ett plan på hobbyking också, totalt kostar det ca 630 sek om jag räknat rätt... både skev och sid roder
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8359


    Dynamen, skerroder
    http://www.skanehobby.se/dynam-ez-ha...laddare/3018-0

    och easystaren, sidroder.
    http://www.autopartner.se/multiplex-...006-c-563.aspx
    Finns inte i lager.

    Vilken av dessa modeller verkar bäst?/mest prisvärd/bäst kvalitet och liknande?
    Någon som har flygerfarenhet av någon av dessa?

  8. #8

    Standard

    Hej,

    Jag började flyga med en EasyStar (med borstad motor) för knappt tre år sedan. Tycker att det är ett alldeles utmärkt nybörjarplan, dock lite begränsat just med den borstade motorn (det finns inte så värst mycket kraft). Hur som helst, den flyger väldigt snällt, är tålig och överhuvudtaget en väldigt bra trainer och jag kan rekommendera den (eller någon "klon").

    /Jonas

  9. #9

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Clouds Fly/AXN Floater Jet (modellen på HobbyKing som du länkade till i ditt senaste inlägg) är en väldigt trevlig klon på EasyStar. Jag har sett den flyga och den är klart vettig som nybörjarkärra. De båda andra är så när som dekoren och utformningen på fenan identiska modeller. Sök på rcgroups.com så kommer du finna gott om åsikter om de olika planen. CloudsFly har du exempelvis en rätt rejäl tråd om här.

    Personligen skulle jag kanske sikta på den, men Multiplexen är riktigt bra på det tyska sättet. Faktum är att den tack vare att den saknar skevroder visar sig vara magnifikt lätt att lära sig flyga med men jag skulle dock byta till en borstlös drivlina. Exempelvis den som sitter i FloaterJet.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #10

    Standard

    Jag har just köpt DYNAM.
    Kan man kalla det att bygga den?...
    Njae snarare att kladda på lite klistermärken efter att man limmat dit stabbe & fena.

    En sak upptäckte jag snabbt när jag testflög den...
    Dekalen på vänstra vingen lossnade i framkant...
    Gissa om den fungerade bra som broms.. på EN sida...

    Mitt motorpaket var totalt Obalanserat men efter några tejpbitar på motorklockan & propellerblad snurrar den på glatt.

    Den känns seg på skevrodret men som trainer tror jag den funkar bra.
    Jag kommer att flytta in länkara på roderhornen iaf. Det finns 2 hål kvar.

    Efter balansering och dekaljustering så flyger den helt OK.
    Jag önskar mer utslag på skevrodret, Och så saknar jag sidroder förståss.

    Har inte orkat köra ur en hel 1250mah ack än.
    Den gillar även temik upptäckte jag idag. Den bara försvann flera hundra meter rakt upp... Mäktigt

    Helt klart prisvärd.
    Men håll koll på Dekalerna....

    /Patrik

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kan inte annat än att rekommendera easy star speciellt om du kör med en borstlös.Jag köpte min från rcflight tillsammans med den borstlösa motorn som dom rekommenderade på sidan.Gjorde dock en tabbe och beställde inte någon spinner så jag fick modifiera på orginal på den nya 3mm motoraxeln men det gick.Har med 3S lipo mer än nödvändigt med effekt, kan stiga nästan rakt upp med bra fart och då har jag ändå FPV grejjer i planet som lägger till lite vikt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #12

    Standard

    Just nu lutar det mot att jag köper planet på hobbyking,
    Vad ska man satsa på för batterier och laddare? ska man köpa det i sverige eller på hobbyking de med?



    fungerar detta?
    http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1021
    http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1494

  13. #13
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 638
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Här kommer en länk på första testflygningen med en easystar som sedan fungerade som skolplan en hel säsong och det blev en hel del timmar i luften.

    Det är originalmotor men med 2-cells Lipo på ca 4000 mAh som ger en ruskigt lång flygtid för skolflygning. Det vi gjorde var att förse modellen med skevroder. Det är väldigt lätt att få modellen för känslig med skevroder så att börja flyga med sidoroder är en bra idé. Att sedan komplettera med skevroder efter ett tag när man behärskar modellen är också enkelt om lätt. Det finns flera fina sidor med bilder på hur man skär ut och kompletterar med skevroder på Easystaren.

    Det du bör göra är att förstora sidorodret så att du får minst dubbla storleken. Det kan vara så enkelt som att du skär ett 10 mm djupt jack jag längs bakkanten på sidorodret och trycker in och limmar eller tejpar en bit plast från en styv förpackning.

    Om du fastnar för dynam så är det enkelt med absolut inte nödvändigt att komplettera med sidoroder. Du kommer inte att använda både sidoroder och skevroder tills du blir så avancerad att du börjar flyga akrobatik.
    Ett 9 grams servo kostar kanske 100 kronor från sverige och hälften om du beställer från Kina. Du behöver sannolikt även förlängningskablar till servot beroende på var de ska monteras i planet eller vingen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Hej igen Manchestaren!

    Jag tror att det kan fungera. Men den laddaren kommer inte kunna ladda det batteriet på mindre än ca 100-115 minuter. Däremot är det en extremt enkel och behaglig laddare. Om du bara ser till att ha några batterier så kan du förladda hemma (det kommer du i princip vilja göra hur som helst) och bara ta med dig batterier, sändare och plan till fältet.

    Om jag var du så skulle jag uppgradera laddaren till nånting i stil med en "Multiladdare AP403 inkl nätaggregat" eller liknande 4-knapparsladdare. Den laddaren har du mer nytta av i längden. Men om du inte vill bränna de extra pengarna kan du köra med den lille laddaren du föreslog och ha kvar den som parallell-laddare för efter ett tag vill man ändå kunna ladda flera batterier samtidigt.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-07-04 klockan 19:39. Anledning: korrigering
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  15. #15

    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    57
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Manchestaren Visa inlägg
    Just nu lutar det mot att jag köper planet på hobbyking,
    Vad ska man satsa på för batterier och laddare? ska man köpa det i sverige eller på hobbyking de med?



    fungerar detta?
    http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1021
    http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1494
    Hej

    Jag började flyga för 1/2 år sedan. Jag har en AXN floater jet och det är ett utmärkt val. Jag rekommenderar att du i alla fall köper lipos av HK, du får räkna med att om du kraschar så är risken stor att lipon blir skadade, så som nybörjare är det bättre att ha många, billiga & ersättningsbara lipos än dyra och få, det är min erfarenhet. Den lipon du listar passar bra(kanske lite bred) jag flyger med en som väger ungefär samma men 2mm smalare och den passar perfekt...

    Laddaren du listar tror jag du kommer växa ur ganska snabbt.
    Laddare köpte jag i Sverige(men hade jag fått göra om det så hade jag köpt från HK), jag har denna med 220v inbyggt: https://www.autopartner.se/xpower-b6...401-c-113.aspx (dock är företaget lite oseriösa för vad man kan förvänta sig av en webbshop 2011! Du får helt enkelt inte laddaren på bilden men en snarlik). RCflight.se har säkert en snarlik och de har jag bara bra omdömen om.

    Sen rekommenderar jag att du börja flyga Floatern med bara sido- och höjdroder. När du känner dig varm i kläderna kan du lägga till skeven. Skevroderna behöver, för att fungera en del sidoroder input och det kan vara knepigt för en nybörjare.

    Den enda nackdelen med Floatern är att den kräver stora utrymmen vid landning. Den vill bara glida och glida och glida...

    my 2cents som amerikanen säger..
    /Claes

  16. #16

    Standard

    Hej, tack för alla svaren!

    Hmm, jag tror jag har bestämt mig för att köpa floatern nu, då den är billigast och fått bra recensioner.
    Som silverfisk skrev så kanske man skulle köpa 2 lipo accar på hobbyking också, kanske en på 1800 och en på 2200?
    Har läst mig till att den kan bli lite baktung om man använder 1800 och att man måste ha vikter för att den ska bli stabil.
    Kan man köpa laddaren på hobbyking också?, passar verkligen uttagen med dom som vi har i sverige?
    Hur stor skillnad är det egentligen mellan easystaren och floatern?
    Blev helt klart sugen på att flyga när jag såg filmen som pgrts länkade

  17. #17

    Reg.datum
    Jan 2011
    Inlägg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Manchestaren Visa inlägg
    Som silverfisk skrev så kanske man skulle köpa 2 lipo accar på hobbyking också, kanske en på 1800 och en på 2200?
    Har läst mig till att den kan bli lite baktung om man använder 1800 och att man måste ha vikter för att den ska bli stabil.
    Kan man köpa laddaren på hobbyking också?, passar verkligen uttagen med dom som vi har i sverige?
    Vilken acke som passar bäst överlåter jag till någon annan att svara på, men jag tror det är bra att ha samma storlek/vikt på ackarna så slipper du otrevliga överraskningar pga att tyngdpunkten ändrar sig.
    Ang. laddare så är det ju bara att köpa en reseadapter om inte uttaget skulle vara samma som vi har här. Så länge den är avsed för 220-240VAC kommer den ju att funka. Sedan är de flesta laddare med inbyggd nätdel fortfarande relativt klena, de flesta ligger runt 50W, men har man inte bråttom och/eller kör med stora ackar med många celler funkar ju en sådan bra. Alternativet är att köpa en kraftigare laddare, men då behövs i de flesta fall även ett nätaggregat till densamma.

  18. #18

    Standard

    Är det här en bra laddare måntro?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=15379

    Borde inte vara så svårt att ta en adapter hemma å koppla in, räcker 850 mah 12 volt som nätagg?
    Senast redigerat av Manchestaren den 2011-07-05 klockan 21:36. Anledning: fel

  19. #19

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Om du är flygsugen nu direkt så köp allt från samma ställe i Sverige som har allt du behöver i lager.
    Skall du köpa från Hobby King så kolla att de har sakerna du önskar i lager (köp inget som det står Backorder på) annars lär du få vänta ganska länge och kanske sommaren hinner ta slut. Det finns alltid risken att det hakar upp sig nånstans på vägen ang frakt (och ev tull beroende på om Hobby King kan leverera från sitt Europawarehouse i Tyskland eller ej).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-05 klockan 21:47.

  20. #20
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det där är en helt okej laaddare till en början(har själv en sån), däremot behöver du minst 12V 5A nätagg, helst 10A.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Easystar 2 vs Twinstar 2 nybörjarkärra
    Av MickeN i forum Nybörjare
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 11:39
  2. Nybörjarkärra
    Av Pibben i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •