Reklam

Resultat 1 till 20 av 20

mne: vilken krra fr nybrjare

Standard vilken krra fr nybrjare

jag har tnkt brja flyg men jag har dlig koll p vad som e bra fr en nybrjare jag vill ha ett plan som jag inte vxer ur efter 5-10 flygningar dock har jag bara flugit dubbelkommando en gng o det r ca 10 r sen

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

Kul att du hittat hit och frgar.

Har du nn radio eller behver du allt (radio, plan, motor osv)?

Hade du tnkt dig lra dig flyga helt p egen hand eller tnker du ta hjlp av nn (kompis eller i klubb)?

Frsta tipset kan bli att skaffa en enklare simulator s du kan trna in det mest basic utan att du behver riskera en modell i verkligheten. Men det r inte ndvndigt att ha en simulator, det funkar bra utan - det funka ju frr innan det fanns persondatorer och flygsimulatorer fr dessa. Lrde mig sjlv radioflyga 1973/1974 p en Graupner Taxi med gldstiftsmotor (Enya 29 RC) och en Robbe 4-kanalare. Det gick det med, fast d var jag 12-13 r och mer lttlrd n vad jag r nu.

Enklast r att kpa en "frigolit" (EPP) krra fr de r ltta, enkla att reparara om olyckan r framme, billiga och brukar flyga ganska bra. Om du senare blir "biten" av detta med RC flyg s kan du ju bygga byggsatser, bygga frn ritning eller frsts kpa andra ARF (Almost Ready to Fly) som det numera kryllar av.

Jag har sett en modell nyligen som heter Switch som tillverkas av Flyzone. Det som r lite speciellt med den r att den r bde hg- och lgvingad s man kan "vxa" i den. Man brjar med att ha den hgvingad och nr man lrt sig flyga (samt modellen fortfarande r hel) kan man enkelt gra den till ett lgvingad plan fr mer avancerad flygning. Se hr:
    http://www.flyzoneplanes.com/airplan...530/index.html

Hobbico i USA sljer den och Minicars i Sverige sljer en del prylar frn Hobbicos sortiment s nn terfrsljare av Minicars prylar kanske har den eller kan ta hem.
    Den gr att bestlla frn Tower Hobbies i USA:
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXZMX7&P=7

Video: http://www.youtube.com/watch?v=jkCPStnKNUw

Att kpa frn Tower Hobbies r i sig inget problem men dels tillkommer moms och tull (eftersom de finns i USA), och s finns risk att paketet fastnar i tullen i Malm ett tag (gjorde det med en bestllning fr mig i vintras jag gjorde frn Tower Hobbies, tog ver en mnad innan jag fick paketet). Du br ocks kolla upp att radion i det paketet ovan r CE mrkt och kan anvndas hr i Europa/Sverige d det inte alltid r s att en radio som sljs i USA egentligen fr anvndas i Sverige (i sllsynta fall kan uteffekten p sndaren vara hgre n vad som tillts hr i Europa/Sverige).

Om du r flygsugen just nu s kp nt som finns i Sverige och i lager. Om du knner p dig att du verkligen skulle kunna bli flygbiten s r det oftast bst i lngden att kpa en lite bttre radio (2.4 GHz frekvens r alenardande nufrtiden ang ny radio) fr sig och modell+motor fr sig. Men det finns frdiga paket modell+radio med lite bttre radio ocks. Numera r eldriven modell enklast att brja med s det skulle jag satsa p om jag vore i dina klder, d behver du LiPo batteri fr elmotorn och laddare ocks till LiPo batteriet.

Ovanstende Switch plan visar att det finns plan som kombinerar nybrjarens behov och efterfljande fas nr man vill g ver till lgvingat plan. Sen r det inte skert att detta plan passar just dig men mjligheten finns i alla fall.

Lycka till med ev flygande i sommar!

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-05 klockan 16:50.

Standard

jag har inte ngon utrusning whatsoever. har tnkt ta mig ut till vallentuna MFK fr att lra mig. sen e jag nog mer intresserad av en frbrnnings historia fr att hja ribban ngot

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Hej och vlkommen!

Som ovanstende redan ppekat s r en nybrjar krra med elmotor helt klart att rekommendera.
    Det ger mest flygning fr pengarna d du aldrig behver besvras av en metanol motor som trilskas och inte vill g, sen behvs det inte heller lika mycket start tillbehr till en el krra.

Hade jag varit du s hade nog titta p t.ex en MyFly, bra pris och kompletterar du med en ordentlig laddare samt en till acc s kan du flyga mycket och har bra grejjer frn brjan.
    Och d denna har skevroder s lr du inte vxa ur den i frsta taget iaf.

Jag sjlv brjade med en "hobbex" modell med trtt elmotor som jag hade jtte kul med dom 2 frsta sommrarna nr jag lrde mig flyga.
    Sen gick jag ver till ngra metanol modeller men det var mest besvrligt och inte lika kul.
    Kpte sen ett ordentligt el plan med borstls motor som var kanon kul nda tills jag satte det i backen

Nu flyger jag runt med en borstls EasyStar(orginalet som planet jag lnkade till r byggt p) utan skevroder och ven det r kul nr man vill ha lite lugnare flygning.

Men som sagt, JAG skulle rekommendera en enkel elkrra med 2,4Ghz radio att brja med fr d fr du mest troligt roligast fr pengarna.
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

Ta i tr, men Hobbex har rtt stort sortiment p radiostyrt numera och de sljer (men verkar inte ha i lager) fljande maskin:
    http://www.hobbex.se/produkter/radio...stang-rtf.html

Det finns nog fler hobbyhandlare som sljer den maskinen i Sverige.
    Nu kanske du undrar om jag inte frsttt att du skall lra dig flyga och en sn modell kanske du tror inte funkar d?

Nvl, den modellen har gldstiftsmotor som du i frsta hand vill ha men sen r den s fiffig att den har en del hjlpmedel som gr den till en "snll" modell i brjan.
    P vingen tejpar man nmligen i brjan dit sm "wing droops", se nedan fr mer info (klicka p plastdelen p framkanten av vingen s ser du mer p sidan nedan):

http://www.hangar-9.com/PTS/intro.aspx

http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN4425

Detta ger modellen ganska snlla flygegenskaper.
    Plan, gldstiftsmotor, radio i ett paket. Det du behver kpa till r brnsle, gldstftsklmma, gldstiftsnyckel, lite CA lim, epoxylim och nn reservpropeller och 4 st NiMh batterier tror jag du behver till sndaren ocks och ev en laddare till radion om det inte ingr. Reservdelar finns att kpa om det senare skulle behvas. Beprvad 6-kanal Spektrum 2.4 GHz radio ingr. Om priset r fr hgt fr dig har jag ingen aning om men allt ingr som sagt.
    Under frutsttning att du tar hjlp av mer erfarna t ex i Vallentuna MFK s funkar garanterat denna krra att lra sig p, d kan du ven "vxa" i den och det gr till och med (om den verlever nybrjarstadiet och vidare) frses med infllbara landningsstll och du kan ven aktivera klaff p modellen. Men som sagt detta alternativ bygger helt p att du tar hjlp av erfarna som lr dig behrska planet. Nr du lrt dig kan du s smningom plocka bort de dr "wing droops" p vingens framkant s blir modellen mer manverduglig fr konster osv.

Nu kommer skert en del att ppeka att det r bttre att brja med en hgvingad modell, och ja i de flesta fall r det bst men just i detta fall med de frutsttningar du gav och under de frutsttningar jag nmde s tror jag detta kan funka. Hangar 9 modellen r ju trots allt ven konstruerad fr nybrjare.
    Sen kanske Vallentuna MFK har en skolkrra du kan lra dig p ocks. Kanske Bo Grdstad kommer hjlper att skola med dig - vem vet, han r i alla fall med i Vallentuna MFK och skolat mnga dr, kolla in hans hemsida (tror dock hans hemsida r nere fr tillfllet). Bo Grdstad har lrt vldigt mnga flyga genom ren och har gjort otroligt mycket fr modellflyget i Sverige sen brjan p 1970-talet nr han brja.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-05 klockan 19:04.

Standard

Okej nu tnker jag g emot bda fregngna talare.
    1, Lmplig metanoltrainer, nej tycker inte mustangen r bra, jag tycker du ska satsa p en hederlig 40 trainer till exempel CALAMATO http://www.kyosho.se/modell_detaljer...P&BildLopNr=01
    2, Om du nu fr hjlp av en klubb, kommer du f motornperfekt instlld och allt jobbig tkomemr du f hjlp med
    3, Om du flyger el, visst blir det lttare, men du mste ladda batterierna och kpa fler fr att klara en flygdag, med en metanolmotor kan du flyga,landa,tanka,flyga,landa,tanka i stort stt hela dagen.
    Och nu till modellerna jag rekomenderar:
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...e&CartID=1214- (En normal trainer) inge vidare snygg men en beprvad modell.
    Den r billig, och fungerar och motor till en sdann kan du hitta fr ngra hundringar begagnad eller ny hr http://www.aircpro.com/airc/homepage...e&CartID=1214-
    Skulle du vilja ha en begagnad tror jag att jag har ngra liggandes.
    sen vill du lgga lite mer pengar och f ett strre plan och snyggare skulle jag rekomendera
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...e&CartID=1214-
    Den r mindre vindknslig, och den klarar ven en del avancerade saker.
    Till den skulle jag rekomendera en
    eller om du vill ha en snyggare installation i kpan skulle jag sga en
    men dessa motorer finns ven p
    www.Hobbyking.com
    Mvh David
    P.s Hoppas du kan lsa min srskrivning orkar inte rtta och ha mig

Standard

Kyosho e typ det enda jag knner till o vet att dom har rtt ok bilar s det blir nog en calmato

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

Det kommer att funka fint med t ex en Calmato som DavidFlygare gav frslag p. Det r en rtt vanlig nybrjarkrra. Det jag ville pvisa tidigare r att det finns modeller som man kan "vxa med". Det behver inte tvunget vara en modell man lr sig p och en annan man gr vidare med. Men det r vanligast att helt enkelt brja med en hgvingad trainer fr att senare smyga ver i lgvingad modell (med skevroder, men det kan ju vara skevroder p nybrjarmodellen ocks det r inget hinder egentligen t ex Calmato har det).

DavidFlygare: Jag tror inte lnkarna du gav till aiRC Pro's hemsida funkar som du tnkte dig fr man hamnar p deras startsida p alla lnkarna.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-05 klockan 19:20.

Standard

kyosho r en vl prvad maskin massor har lrt sig p den om du sker p lite forum finns det nog massa trdar om den.

Standard

Hej!

Jag var ocks nybrjare nyss, startade i hstas. El eller metanol spelar igen roll - vlj det du gillar. Det r nmligen vad det handlar om. Sjlv gillar jag metanol fyrtakt. Det luktar gott och lter trevligt.

Kp en simulator, det r aldrig fel. D kan du dessutom bli av med den vrsta abstinensen p vintern eller om det regnar. Realflight tycker jag r bra.

Min frsta krra var tidigare nmnd calmato. Det r verkligen en nybrjarkrra. Trg, lngsam och stabil. Jag tror att du liksom mig har trttnat p den efter 5-10 flygningar. Om du knner att du mste ha en trainer, kp en begagnad billigt och slj den till nste man nr du r klar.

Jag skulle hellre rekommendera en Calmato sport, den lgvingade varianten. En riktigt trevlig krra som r tillrckligt stabil fr en nybrjare, men den gr att vxa med. Funkar riktigt bra ven nr det blser. En annan krra r LA Flyer som r midvingad. Lite mindre stabil n Calmato sport, men ocks mycket lttflugen och gr att vxa med. Gillar du el finns det begagnade p svensktmodellflyg.se, gillar du metanol s dyker det skert upp ngon begagnat snart. Hll ett ga p begagnatmarknaden, det dyker upp hur mycket som helst hela tiden.

Lycka till!

Emil

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Jag har haft en calmato sport med el snurra och det r inget plan jag skulle rekommendera till en nybrjare om man inte flugit ngonting alls tidigare, dremot som andra plan funkar det perfekt och det finns mycket att vxa i dra(bde som el och metanol).

S om man siktar mot en sn borde nog ngon av ovanstende nmnda trainers flygas ett tag frst s du fr in knslan.

My opinion...
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Hej
    Jag hller med Emil att ett bra insteg i modellflyget r frst simulator s man lr knna hur planet reagerar p spakrrelserna, t.ex nr man flyger mot sig sjlv.
    Sen kan man flyga en Calmato sport. Kr grna med dubbelkommando frsta gngerna, inte fr att den r svr att hantera, men vid frsta starten r det lugnande fr nerverna att ha ngon som hjlper till.
    Jag kom in i modellflyget p detta vis fr ngra r sen och det gick alldeles utmrkt. Min Calmato sport flyger n ven om jag nu gtt vidare till strre krror.

/Steffe
    Det finns landningar , och s finns det ankomster

Standard

Synd att lnkarna inte funkade men jag tycker att du skall ha en
    PER DECATHTHLON GP/EP ARF
    Frn AircPro.se
    Den kan man utvecklas bra med, och ang 40 trainers, jag har en med en 60 fytakt och den klarar mycket kul typ som att Rollande loopar och skit, man kan tvinga den i knivegg men den trivs bttre inverterat bara man har bra snabba servon och rejl motor

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Du har ftt mnga bra frslag men jag r lite tveksam till en Super Decathlon. Jag och en kompis har varsin Super Decathlon - dock inte den som lnkades till - men de kommer frn olika tillverkare men nd r dom bda lite luriga att flyga. Dom kan nmligen klippa om man r lite "ofrsiktig" med roderutslagen (och det behvs inte mycket) och det r ingen bra egenskap p en frsta-krra. Hgvingade metanol-trainers typ Calmato fungerar alltid (om man vill flyga metanoldrivet) och s trkiga r dom inte utan nr du vl lrt dig flyga hyfsat s kan du ha mycket kul ven med en sn krra.
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Att sga att man vill ha en krra man inte vxer ur lter lite konstigt i min ron. Som nybrjare brukar man gra av med ngra krror innan man lrat sig flyga...s tro inte att du bara ska ha En krra!

Satsa p en hgvingad Kyosho Calmato och en .40 motor,et r en bra kombination. Om du sedan lyckas hlla krran hel tills du lrt dig flyga, bra! D kan du slja den till ngon annan nybrjare . Annars skaffa en likadan och trna mer. Nr du sedan kan flyga s skaffa en lgvingad krra. Calmato Sports r en i hgen av bra sportkrror.

En Decatelon r definitivt ingen bra krra att lra sig p. Inte om man jmfr med vanliga hgvingade trainers.
    Senast redigerat av jaka den 2011-08-13 klockan 18:02.

Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    316
    Jobb
    Mobilkranfrare
    Klubb
    Rdsel RC

Standard

Fr att bryta trenden s tycker jag att du ska ta det plan du knner fr att lra dig med. Sjlv brjade jag med helikopter hemma i garaget helt utan simulator.. Jag brjade testa hovring o sen avancerade jag med att frska svnga lite ocks :P p den vgen r det. Men tillbaka till mnet s flg jag mitt frsta plan en Protech extra 330L som absolut frsta krra. Och i min mening s r dom naturligtvis lite vingligare n en trainer men samtidigt om du hller p dra i backen s har man helt andra roderutslag till sin hjlp och dessutom har man betydligt mer motorkraft. Men som andra sger s r simulator the shit s du fr ordning p hger o vnster innan du gr ut i verkligheten. Sen att kpa ett frigolitplan oavstt modell kan jag rekomendera fr det kan du oftast laga med lite epoxylim. Till skillnad frn en calmato i balsa... Min extra 330 drog jag in i grannens husvgg efter tappad kontakt och jag "sopade" ihop resterna sen satt jag en kvll med limtuben o dagen efter flg den med endast ny propp som inkp.
    S kort o gott alla stt e bra utom dom dliga

Standard

Jag tycker du ska kpa en Parkzone T-28 Trojan.
    Det r en rolig krra som r lttflugen, hllbar och lttreparerad.
    Det r ett plan som du alltid kommer att vilja ha kvar. Oavsett hur mnga fler modeller som du kper.
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6275

Du kan ven kpa samtliga delar som reservdelar. Det r en oerhrt stor frdel.

Nstan alla av mina flygkompisar har en Trojan. Det har smittat av sig och fler i klubben kommer slpandes med en

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Som du mrkt har du ftt en hel del olika frslag... Enligt mitt stt att se, som varit medlem i en modellflygjklubb i 36 r och som hjlpt mnga nybrjare att lra sig grunderna iR/C flyg, flera bra och ocks ngra mindre bra.

Fr det frsta br du g med i en klubb dr du kan f hjlp med flygningen, allt blir mycket roligare p det viset och du lr dig snabbare.'

Sen om man ska vlja el eller metanolkrra spelar ingen roll. Personligen gillar jag gldstiftare bttre d de "lter lite grand" och man slipper kpa dyra LiPo batterier och hlla p och ladda.
    Med en metanolmotor r det bara att tanka s r man uppe igen!
    Du r vlkommen ut till oss i Vsby Modellflygare (Strre och bttre flt n Vallentuna) om du vill ha flyghjlp och tips om vad du ska skaffa fr grejer.

Hlsningar!
    Jan Karlsson
    Tel: 0736-973107

Standard

Kp min calmato 40 trainer med radio motor och allt som behvs fr att flyga d kan f kpa den fr 2200 kr prutat och klart.
    Addde

Standard

Ps skicka pm om du r intresserad
    Addde

Liknande mnen

1. Nybrjare vilken micro heli ska man brja med?
    Av grand14 i forum Helikopter
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2012-12-27, 23:31
  2. Dilemma med att vlja vilken motor och krra
    Av teamfj i forum Bensinmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2009-09-07, 22:42
  3. Vilken 1.8m krra?
    Av T5 i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlgg: 2007-05-14, 22:14
  4. Nybrjare o undrar om denna krra verkar ok?
    Av rotaxpower i forum Metanolmodeller
    Svar: 38
    Senaste inlgg: 2006-11-14, 23:16
  5. Svar: 5
    Senaste inlgg: 2006-09-03, 14:47

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •