Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: vilken kärra för nybörjare

  1. #1

    Standard vilken kärra för nybörjare

    jag har tänkt börja flyg men jag har dålig koll på vad som e bra för en nybörjare jag vill ha ett plan som jag inte växer ur efter 5-10 flygningar dock har jag bara flugit dubbelkommando en gång o det är ca 10 år sen

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Kul att du hittat hit och frågar.

    Har du nån radio eller behöver du allt (radio, plan, motor osv)?

    Hade du tänkt dig lära dig flyga helt på egen hand eller tänker du ta hjälp av nån (kompis eller i klubb)?

    Första tipset kan bli att skaffa en enklare simulator så du kan träna in det mest basic utan att du behöver riskera en modell i verkligheten. Men det är inte nödvändigt att ha en simulator, det funkar bra utan - det funka ju förr innan det fanns persondatorer och flygsimulatorer för dessa. Lärde mig själv radioflyga 1973/1974 på en Graupner Taxi med glödstiftsmotor (Enya 29 RC) och en Robbe 4-kanalare. Det gick det med, fast då var jag 12-13 år och mer lättlärd än vad jag är nu.

    Enklast är att köpa en "frigolit" (EPP) kärra för de är lätta, enkla att reparara om olyckan är framme, billiga och brukar flyga ganska bra. Om du senare blir "biten" av detta med RC flyg så kan du ju bygga byggsatser, bygga från ritning eller förstås köpa andra ARF (Almost Ready to Fly) som det numera kryllar av.

    Jag har sett en modell nyligen som heter Switch som tillverkas av Flyzone. Det som är lite speciellt med den är att den är både hög- och lågvingad så man kan "växa" i den. Man börjar med att ha den högvingad och när man lärt sig flyga (samt modellen fortfarande är hel) kan man enkelt göra den till ett lågvingad plan för mer avancerad flygning. Se här:
    http://www.flyzoneplanes.com/airplan...530/index.html


    Hobbico i USA säljer den och Minicars i Sverige säljer en del prylar från Hobbicos sortiment så nån återförsäljare av Minicars prylar kanske har den eller kan ta hem.
    Den går att beställa från Tower Hobbies i USA:
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXZMX7&P=7

    Video: http://www.youtube.com/watch?v=jkCPStnKNUw

    Att köpa från Tower Hobbies är i sig inget problem men dels tillkommer moms och tull (eftersom de finns i USA), och så finns risk att paketet fastnar i tullen i Malmö ett tag (gjorde det med en beställning för mig i vintras jag gjorde från Tower Hobbies, tog över en månad innan jag fick paketet). Du bör också kolla upp att radion i det paketet ovan är CE märkt och kan användas här i Europa/Sverige då det inte alltid är så att en radio som säljs i USA egentligen får användas i Sverige (i sällsynta fall kan uteffekten på sändaren vara högre än vad som tillåts här i Europa/Sverige).

    Om du är flygsugen just nu så köp nåt som finns i Sverige och i lager. Om du känner på dig att du verkligen skulle kunna bli flygbiten så är det oftast bäst i längden att köpa en lite bättre radio (2.4 GHz frekvens är alenarådande nuförtiden ang ny radio) för sig och modell+motor för sig. Men det finns färdiga paket modell+radio med lite bättre radio också. Numera är eldriven modell enklast att börja med så det skulle jag satsa på om jag vore i dina kläder, då behöver du LiPo batteri för elmotorn och laddare också till LiPo batteriet.

    Ovanstående Switch plan visar att det finns plan som kombinerar nybörjarens behov och efterföljande fas när man vill gå över till lågvingat plan. Sen är det inte säkert att detta plan passar just dig men möjligheten finns i alla fall.

    Lycka till med ev flygande i sommar!

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-05 klockan 16:50.

  3. #3

    Standard

    jag har inte någon utrusning whatsoever. har tänkt ta mig ut till vallentuna MFK för att lära mig. sen e jag nog mer intresserad av en förbrännings historia för att höja ribban något

  4. #4
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej och välkommen!

    Som ovanstående redan påpekat så är en nybörjar kärra med elmotor helt klart att rekommendera.
    Det ger mest flygning för pengarna då du aldrig behöver besväras av en metanol motor som trilskas och inte vill gå, sen behövs det inte heller lika mycket start tillbehör till en el kärra.

    Hade jag varit du så hade nog titta på t.ex en MyFly, bra pris och kompletterar du med en ordentlig laddare samt en till acc så kan du flyga mycket och har bra grejjer från början.
    Och då denna har skevroder så lär du inte växa ur den i första taget iaf.

    Jag själv började med en "hobbex" modell med trött elmotor som jag hade jätte kul med dom 2 första sommrarna när jag lärde mig flyga.
    Sen gick jag över till några metanol modeller men det var mest besvärligt och inte lika kul.
    Köpte sen ett ordentligt el plan med borstlös motor som var kanon kul ända tills jag satte det i backen

    Nu flyger jag runt med en borstlös EasyStar(orginalet som planet jag länkade till är byggt på) utan skevroder och även det är kul när man vill ha lite lugnare flygning.

    Men som sagt, JAG skulle rekommendera en enkel elkärra med 2,4Ghz radio att börja med för då får du mest troligt roligast för pengarna.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Ta i trä, men Hobbex har rätt stort sortiment på radiostyrt numera och de säljer (men verkar inte ha i lager) följande maskin:
    http://www.hobbex.se/produkter/radio...stang-rtf.html

    Det finns nog fler hobbyhandlare som säljer den maskinen i Sverige.
    Nu kanske du undrar om jag inte förstått att du skall lära dig flyga och en sån modell kanske du tror inte funkar då?

    Nåväl, den modellen har glödstiftsmotor som du i första hand vill ha men sen är den så fiffig att den har en del hjälpmedel som gör den till en "snäll" modell i början.
    På vingen tejpar man nämligen i början dit små "wing droops", se nedan för mer info (klicka på plastdelen på framkanten av vingen så ser du mer på sidan nedan):

    http://www.hangar-9.com/PTS/intro.aspx

    http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN4425

    Detta ger modellen ganska snälla flygegenskaper.
    Plan, glödstiftsmotor, radio i ett paket. Det du behöver köpa till är bränsle, glödstftsklämma, glödstiftsnyckel, lite CA lim, epoxylim och nån reservpropeller och 4 st NiMh batterier tror jag du behöver till sändaren också och ev en laddare till radion om det inte ingår. Reservdelar finns att köpa om det senare skulle behövas. Beprövad 6-kanal Spektrum 2.4 GHz radio ingår. Om priset är för högt för dig har jag ingen aning om men allt ingår som sagt.
    Under förutsättning att du tar hjälp av mer erfarna t ex i Vallentuna MFK så funkar garanterat denna kärra att lära sig på, då kan du även "växa" i den och det går till och med (om den överlever nybörjarstadiet och vidare) förses med infällbara landningsställ och du kan även aktivera klaff på modellen. Men som sagt detta alternativ bygger helt på att du tar hjälp av erfarna som lär dig behärska planet. När du lärt dig kan du så småningom plocka bort de där "wing droops" på vingens framkant så blir modellen mer manöverduglig för konster osv.

    Nu kommer säkert en del att påpeka att det är bättre att börja med en högvingad modell, och ja i de flesta fall är det bäst men just i detta fall med de förutsättningar du gav och under de förutsättningar jag nämde så tror jag detta kan funka. Hangar 9 modellen är ju trots allt även konstruerad för nybörjare.
    Sen kanske Vallentuna MFK har en skolkärra du kan lära dig på också. Kanske Bo Gårdstad kommer hjälper att skola med dig - vem vet, han är i alla fall med i Vallentuna MFK och skolat många där, kolla in hans hemsida (tror dock hans hemsida är nere för tillfället). Bo Gårdstad har lärt väldigt många flyga genom åren och har gjort otroligt mycket för modellflyget i Sverige sen början på 1970-talet när han börja.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-05 klockan 19:04.

  6. #6

    Standard

    Okej nu tänker jag gå emot båda föregångna talare.
    1, Lämplig metanoltrainer, nej tycker inte mustangen är bra, jag tycker du ska satsa på en hederlig 40 trainer till exempel CALAMATO http://www.kyosho.se/modell_detaljer...P&BildLopNr=01
    2, Om du nu får hjälp av en klubb, kommer du få motornperfekt inställd och allt jobbig tkomemr du få hjälp med
    3, Om du flyger el, visst blir det lättare, men du måste ladda batterierna och köpa fler för att klara en flygdag, med en metanolmotor kan du flyga,landa,tanka,flyga,landa,tanka i stort sätt hela dagen.
    Och nu till modellerna jag rekomenderar:
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...e&CartID=1214- (En normal trainer) inge vidare snygg men en beprövad modell.
    Den är billig, och fungerar och motor till en sådann kan du hitta för några hundringar begagnad eller ny här http://www.aircpro.com/airc/homepage...e&CartID=1214-
    Skulle du vilja ha en begagnad tror jag att jag har några liggandes.
    sen vill du lägga lite mer pengar och få ett större plan och snyggare skulle jag rekomendera
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...e&CartID=1214-
    Den är mindre vindkänslig, och den klarar även en del avancerade saker.
    Till den skulle jag rekomendera en
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...e&CartID=1214-
    eller om du vill ha en snyggare installation i kåpan skulle jag säga en
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...e&CartID=1214-
    men dessa motorer finns även på
    www.Hobbyking.com
    Mvh David
    P.s Hoppas du kan läsa min särskrivning orkar inte rätta och ha mig

  7. #7

    Standard

    Kyosho e typ det enda jag känner till o vet att dom har rätt ok bilar så det blir nog en calmato

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det kommer att funka fint med t ex en Calmato som DavidFlygare gav förslag på. Det är en rätt vanlig nybörjarkärra. Det jag ville påvisa tidigare är att det finns modeller som man kan "växa med". Det behöver inte tvunget vara en modell man lär sig på och en annan man går vidare med. Men det är vanligast att helt enkelt börja med en högvingad trainer för att senare smyga över i lågvingad modell (med skevroder, men det kan ju vara skevroder på nybörjarmodellen också det är inget hinder egentligen t ex Calmato har det).

    DavidFlygare: Jag tror inte länkarna du gav till aiRC Pro's hemsida funkar som du tänkte dig för man hamnar på deras startsida på alla länkarna.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-05 klockan 19:20.

  9. #9

    Standard

    kyosho är en väl prövad maskin massor har lärt sig på den om du söker på lite forum finns det nog massa trådar om den.

  10. #10

    Standard

    Hej!

    Jag var också nybörjare nyss, startade i höstas. El eller metanol spelar igen roll - välj det du gillar. Det är nämligen vad det handlar om. Själv gillar jag metanol fyrtakt. Det luktar gott och låter trevligt.

    Köp en simulator, det är aldrig fel. Då kan du dessutom bli av med den värsta abstinensen på vintern eller om det regnar. Realflight tycker jag är bra.

    Min första kärra var tidigare nämnd calmato. Det är verkligen en nybörjarkärra. Trög, långsam och stabil. Jag tror att du liksom mig har tröttnat på den efter 5-10 flygningar. Om du känner att du måste ha en trainer, köp en begagnad billigt och sälj den till näste man när du är klar.

    Jag skulle hellre rekommendera en Calmato sport, den lågvingade varianten. En riktigt trevlig kärra som är tillräckligt stabil för en nybörjare, men den går att växa med. Funkar riktigt bra även när det blåser. En annan kärra är LA Flyer som är midvingad. Lite mindre stabil än Calmato sport, men också mycket lättflugen och går att växa med. Gillar du el finns det begagnade på svensktmodellflyg.se, gillar du metanol så dyker det säkert upp någon begagnat snart. Håll ett öga på begagnatmarknaden, det dyker upp hur mycket som helst hela tiden.

    Lycka till!

    Emil

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag har haft en calmato sport med el snurra och det är inget plan jag skulle rekommendera till en nybörjare om man inte flugit någonting alls tidigare, däremot som andra plan funkar det perfekt och det finns mycket att växa i dära(både som el och metanol).

    Så om man siktar mot en sån borde nog någon av ovanstående nämnda trainers flygas ett tag först så du får in känslan.

    My opinion...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej
    Jag håller med Emil att ett bra insteg i modellflyget är först simulator så man lär känna hur planet reagerar på spakrörelserna, t.ex när man flyger mot sig själv.
    Sen kan man flyga en Calmato sport. Kör gärna med dubbelkommando första gångerna, inte för att den är svår att hantera, men vid första starten är det lugnande för nerverna att ha någon som hjälper till.
    Jag kom in i modellflyget på detta vis för några år sen och det gick alldeles utmärkt. Min Calmato sport flyger än även om jag nu gått vidare till större kärror.

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  13. #13

    Standard

    Synd att länkarna inte funkade men jag tycker att du skall ha en
    PER DECATHTHLON GP/EP ARF
    Från AircPro.se
    Den kan man utvecklas bra med, och ang 40 trainers, jag har en med en 60 fytakt och den klarar mycket kul typ som att Rollande loopar och skit, man kan tvinga den i knivegg men den trivs bättre inverterat bara man har bra snabba servon och rejäl motor


  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du har fått många bra förslag men jag är lite tveksam till en Super Decathlon. Jag och en kompis har varsin Super Decathlon - dock inte den som länkades till - men de kommer från olika tillverkare men ändå är dom båda lite luriga att flyga. Dom kan nämligen klippa om man är lite "oförsiktig" med roderutslagen (och det behövs inte mycket) och det är ingen bra egenskap på en första-kärra. Högvingade metanol-trainers typ Calmato fungerar alltid (om man vill flyga metanoldrivet) och så tråkiga är dom inte utan när du väl lärt dig flyga hyfsat så kan du ha mycket kul även med en sån kärra.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Att säga att man vill ha en kärra man inte växer ur låter lite konstigt i min öron. Som nybörjare brukar man göra av med några kärror innan man lärat sig flyga...så tro inte att du bara ska ha En kärra!

    Satsa på en högvingad Kyosho Calmato och en .40 motor,et är en bra kombination. Om du sedan lyckas hålla kärran hel tills du lärt dig flyga, bra! Då kan du sälja den till någon annan nybörjare . Annars skaffa en likadan och träna mer. När du sedan kan flyga så skaffa en lågvingad kärra. Calmato Sports är en i högen av bra sportkärror.

    En Decatelon är definitivt ingen bra kärra att lära sig på. Inte om man jämför med vanliga högvingade trainers.
    Senast redigerat av jaka den 2011-08-13 klockan 18:02.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    För att bryta trenden så tycker jag att du ska ta det plan du känner för att lära dig med. Själv började jag med helikopter hemma i garaget helt utan simulator.. Jag började testa hovring o sen avancerade jag med att försöka svänga lite också :P på den vägen är det. Men tillbaka till ämnet så flög jag mitt första plan en Protech extra 330L som absolut första kärra. Och i min mening så är dom naturligtvis lite vingligare än en trainer men samtidigt om du håller på dra i backen så har man helt andra roderutslag till sin hjälp och dessutom har man betydligt mer motorkraft. Men som andra säger så är simulator the shit så du får ordning på höger o vänster innan du går ut i verkligheten. Sen att köpa ett frigolitplan oavsätt modell kan jag rekomendera för det kan du oftast laga med lite epoxylim. Till skillnad från en calmato i balsa... Min extra 330 drog jag in i grannens husvägg efter tappad kontakt och jag "sopade" ihop resterna sen satt jag en kväll med limtuben o dagen efter flög den med endast ny propp som inköp.
    Så kort o gott alla sätt e bra utom dom dåliga

  17. #17

    Standard

    Jag tycker du ska köpa en Parkzone T-28 Trojan.
    Det är en rolig kärra som är lättflugen, hållbar och lättreparerad.
    Det är ett plan som du alltid kommer att vilja ha kvar. Oavsett hur många fler modeller som du köper.
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6275

    Du kan även köpa samtliga delar som reservdelar. Det är en oerhört stor fördel.

    Nästan alla av mina flygkompisar har en Trojan. Det har smittat av sig och fler i klubben kommer släpandes med en

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som du märkt har du fått en hel del olika förslag... Enligt mitt sätt att se, som varit medlem i en modellflygjklubb i 36 år och som hjälpt många nybörjare att lära sig grunderna iR/C flyg, flera bra och också några mindre bra.

    För det första bör du gå med i en klubb där du kan få hjälp med flygningen, allt blir mycket roligare på det viset och du lär dig snabbare.'

    Sen om man ska välja el eller metanolkärra spelar ingen roll. Personligen gillar jag glödstiftare bättre då de "låter lite grand" och man slipper köpa dyra LiPo batterier och hålla på och ladda.
    Med en metanolmotor är det bara att tanka så är man uppe igen!
    Du är välkommen ut till oss i Väsby Modellflygare (Större och bättre fält än Vallentuna) om du vill ha flyghjälp och tips om vad du ska skaffa för grejer.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Tel: 0736-973107

  19. #19

    Standard

    Köp min calmato 40 trainer med radio motor och allt som behövs för att flyga då kan få köpa den för 2200 kr prutat och klart.

  20. #20

    Standard

    Ps skicka pm om du är intresserad

Liknande ämnen

  1. Nybörjare vilken micro heli ska man börja med?
    Av grand14 i forum Helikopter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 23:31
  2. Dilemma med att välja vilken motor och kärra
    Av teamfj i forum Bensinmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 22:42
  3. Vilken 1.8m kärra?
    Av T5 i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 22:14
  4. Nybörjare o undrar om denna kärra verkar ok?
    Av rotaxpower i forum Metanolmodeller
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 23:16
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •