Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Total novis på detta, ett par frågor.

  1. #1

    Standard Total novis på detta, ett par frågor.

    Hallå!

    Lyckades komma över ett billigt nybörjarplan av en polare (http://radiostyrda-modeller.se/defau...&product_id=97) och har ett par frågor.

    Som synes är det NiMh ackar som gäller till det där flygplanet, men om jag skulle vilja konvertera det till LiPo är det något speciellt som måste göras eller kan jag bara byta uttag och se till att köra på samma volttal på de nya ackarna?

    Hur som helst skulle jag behöva ha mig en ny laddare vare sig jag konverterar eller inte. Den medföljande tar 3 timmar på sig att ladda upp en 650mAH ack och har ingen automatisk avstängning. Skulle någon kunna rekommendera ett par billiga och bra laddare?

    Tack på förhand...

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej och välkommen!
    Kul att du hittat hit.

    Här har du en billig laddare som klarar dina behov till en början, laddar dock bara 3Amp så du växer ur den ganska fort om du uppgraderar i batteri väg.
    Denna laddare klarar 5Amp så den räcker lite längre men kostar en slant mer.

    Skulle du vela uppgradera till LiPo så funkar båda dessa laddare såklart till det, i ditt plan så blir det 2S lipo som du får använda isf om du inte tänkt byta ut motor och fartreglage samtidigt.
    Tycker du att effekten räcker så skulle 2S lipo göra gott för dig iom att det väger mindre.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ett lämpligt batteri kan vara http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=741
    Det är 2-cells med lite lägre spänning än originalet men kommer ändå att ge minst lika mycket kraft som originalbatteriet.
    Kapaciteten är större vilket ger mera flygtid.
    Vikten motsvarar nog originalbatteriet eftersom LiPo är lättare per energimängd men har större kapacitet.
    Ditt eventuella problem kan bli att batterikontakterna inte stämmer mellan batterierna.
    Har du möjlighet att göra en adapter så är det bäst. Ska du byta kontakt så är det bäst att byta i planet i stället för på batteriet. Om du råkar kortsluta sladdarna på batteriet är det till stor sannolikhet kört.......
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Tack så mycket för svaren.

    Att batterikontakterna inte är desamma har jag redan utgått ifrån och att byta på planet är ju helt klart det lättaste så det hade jag också redan tänkt på.

    Ska kolla över era tips i morgon och slänga iväg en beställning så man kan börja flyga lite när semestern kommer.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag rekommenderar XT60-kontakter de finns på http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=832, går också att köpa billigt på ebay eller http://www.hobbyking.com.
    m.v.h. //fredrik
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Om jag bara ska byta på planet behöver jag ju bara ett par och 14kr känns överkomligt i så fall...

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du rätt kontakter till laddaren? Den behöver ju samma kontakt som planet. Det går åt fler kontakter än man tror är jag rädd. Jag håller på att byta från Deans till XT60 och har 2 övergångar (mellan Deans och XT60) för effektmätaren, 2 för gammalt batteri i nytt plan, 2 för nytt batteri i gammat plan. 2 för parallellkoppling av batteri, 2 för seriekoppling av batteri och 3 av varje kontakta till laddare. Många kontakter blir det med tiden.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Total KRASH av multikopter! F*N
    Av Defuncta i forum Elektronik
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 17:04
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 22:11
  3. Novis på flaps!!
    Av copterfan i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 19:11
  4. Total LyckoEufori
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 18:55
  5. Total rookiefråga
    Av Macce i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 08:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •