Reklam

Resultat 1 till 10 av 10

mne: Hjd via gps gr ej att lita p

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard Hjd via gps gr ej att lita p

Hej

Har precis testat min nya remzibi gps. Fungerar fint men hjden som rknas ut frn gps r ju helt knasig visar allt mellan -70m och +40m under en flygning.

Visst r det svrt att rkna hjd med gps men shr fel borde inte inte bli.

Hur mnga sateliter br jag ha nr jag stter "home" ? Hade bara kontakt med 3st kanske drfr det blir knas?? Senare under flygningen hade jag 8-9 st hela tiden. Fr verigt har jag inga ideer.

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    19
    Jobb
    Supportr/Utvecklare

Standard

Har du ingen extra sensor fr lufttryck s ska du inte lita allt fr mycket p hjdangivelsen p en GPS.
    http://www.lantmateriet.se/upload/fi...ed_GPS_pdf.pdf

/Henke

Standard

Hej!
    Du kan lita p en GPS hjdangivelse om du har minst fyra satelliter, men ju fler desto bttre.
    GPSen anvnder grovt rknat tre satelliter fr att triangulera positionen och den fjrde fr felkorrigering.

Jag har ocks testflugit med min nya Remzibi OSD och r mycket njd. Har jag minst 6 satelliter lsta nr jag stter "Home" s stmmer den relativa hjden p metern nr jag landar igen. Dremot kan man inte lita p den absoluta hjdangivelsen enligt vad Henke lnkar till ovan.
    /mvh Mattias
    Senast redigerat av firstflight den 2011-07-06 klockan 23:29.

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Jag tycker att min EzOSD verkar stmma ngotsnr, om man bara "nollar" den manuellt nr man ska flyga p ett nytt stlle.
    Dremot r den hopplst lngsam med att visa hjdfrndringar, s "instrumentinflygning" till landning blir lite vanskligt...
    Men, om man ligger och kuskar runt p samma hjd funkar det bra att kika p hjden och gra en bedmning, typ nu har jag 50m hjd och 150m till fltet s det blir nog en lagom plan.
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

Hej

Tittade p videon frn grdagens flygning och konstaterade att jag nollade p 3 sat och nr den fick 4 sat s ndrades hjden frn 0 till -70m. Ska testa att vnta in 5 sat innan jag nollar.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Just hjd och GPS brukar inte funka speciellt bra. Min telefon lser 12 sateliter, men har nd ingen vidare koll p hjden.

Standard

Har EgleTree OSD med EagleTree 10hz GPS. Har bara provat lite men min visar hjd ver havet. Gr det p ngot stt f den att "nolla" hjden dr jag startar s att den visar hjd ver marken ist?

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubbls

Standard

Min nollar hjden av sig sjlv. Visserligen befinner jag mig sllan s hgt ver havet men det borde ju spela mindre roll.
    Jag stter inte Home frrn jag har 3D fix om det kan vara orsaken mjligen.
    Fast jag tycker det r frvnande att bde gps hjd och baro hjd driver. Har varit med om att de skiljt 3-5 meter mellan start och landning. Ok fr gps men lufttrycket kan inte ndra sig s mycket p en 10-minuter flygtur.
    /Christian

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

Igr testade jag och kom fram till att om jag nollar med 4 sat och pallar upp s att mottagaren r rak s skiljer sig hjden +-10m mellan start till landning vilket mste anses som normalt.

Liknande mnen

1. Kan man lita p hobbyking?
    Av Magoozi i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2012-10-16, 11:23
  2. Formationsflygning p lg hjd
    Av Tom10 i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2008-03-15, 21:25
  3. lg hjd !!!!
    Av Jakob H i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6