Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Höjd via gps går ej att lita på

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard Höjd via gps går ej att lita på

    Hej

    Har precis testat min nya remzibi gps. Fungerar fint men höjden som räknas ut från gps är ju helt knasig visar allt mellan -70m och +40m under en flygning.

    Visst är det svårt att räkna höjd med gps men såhär fel borde inte inte bli.

    Hur många sateliter bör jag ha när jag sätter "home" ? Hade bara kontakt med 3st kanske därför det blir knas?? Senare under flygningen hade jag 8-9 st hela tiden. För överigt har jag inga ideer.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    21
    Jobb
    Senior Security Developer

    Standard

    Har du ingen extra sensor för lufttryck så ska du inte lita allt för mycket på höjdangivelsen på en GPS.
    http://www.lantmateriet.se/upload/fi...ed_GPS_pdf.pdf

    /Henke

  3. #3

    Standard

    Hej!
    Du kan lita på en GPS höjdangivelse om du har minst fyra satelliter, men ju fler desto bättre.
    GPSen använder grovt räknat tre satelliter för att triangulera positionen och den fjärde för felkorrigering.

    Jag har också testflugit med min nya Remzibi OSD och är mycket nöjd. Har jag minst 6 satelliter låsta när jag sätter "Home" så stämmer den relativa höjden på metern när jag landar igen. Däremot kan man inte lita på den absoluta höjdangivelsen enligt vad Henke länkar till ovan.
    /mvh Mattias
    Senast redigerat av firstflight den 2011-07-06 klockan 22:29.

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag tycker att min EzOSD verkar stämma någotsånär, om man bara "nollar" den manuellt när man ska flyga på ett nytt ställe.
    Däremot är den hopplöst långsam med att visa höjdförändringar, så "instrumentinflygning" till landning blir lite vanskligt...
    Men, om man ligger och kuskar runt på samma höjd funkar det bra att kika på höjden och göra en bedömning, typ nu har jag 50m höjd och 150m till fältet så det blir nog en lagom plané.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Hej

    Tittade på videon från gårdagens flygning och konstaterade att jag nollade på 3 sat och när den fick 4 sat så ändrades höjden från 0 till -70m. Ska testa att vänta in 5 sat innan jag nollar.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Just höjd och GPS brukar inte funka speciellt bra. Min telefon låser 12 sateliter, men har ändå ingen vidare koll på höjden.

  7. #7

    Standard

    Har EgleTree OSD med EagleTree 10hz GPS. Har bara provat lite men min visar höjd över havet. Går det på något sätt få den att "nolla" höjden där jag startar så att den visar höjd över marken ist?

  8. #8

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Min nollar höjden av sig själv. Visserligen befinner jag mig sällan så högt över havet men det borde ju spela mindre roll.
    Jag sätter inte Home förrän jag har 3D fix om det kan vara orsaken möjligen.
    Fast jag tycker det är förvånande att både gps höjd och baro höjd driver. Har varit med om att de skiljt 3-5 meter mellan start och landning. Ok för gps men lufttrycket kan inte ändra sig så mycket på en 10-minuter flygtur.
    /Christian

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Igår testade jag och kom fram till att om jag nollar med 4 sat och pallar upp så att mottagaren är rak så skiljer sig höjden +-10m mellan start till landning vilket måste anses som normalt.

Liknande ämnen

  1. Kan man lita på hobbyking?
    Av Magoozi i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 10:23
  2. Formationsflygning på låg höjd
    Av Tom10 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 20:25
  3. låg höjd !!!!
    Av Jakob H i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 20:47
  4. Låg höjd igen
    Av Gyld i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 17:41
  5. Kan man lita på limmade linkar?
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •