Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Funderation om detta som fpv plan lämpligt???

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Funderation om detta som fpv plan lämpligt???

    Hej funderar på att införskaffa detta http://www.umearc.se/flygplan/el-pla...brushless.html som fpv plan.

    Kamera har jag inte bestämt ännu men får man mycket störningar å så i kameran och glasögona när man kör med motorn??

    sen så blire mottagare å sändare från aeronautikhobby.com/ vad vet jag inte riktigt. sitter med en futaba 2,4ghz så kan va ide å satsa på detta http://aeronautikhobby.com/epages/Ba...cts/AH58200kit ?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Tjena! Jag tycker personligen att man ska köra nått med mer utrymme för utrustning som fpv. det beror såklart på vad du har för huvudmål. vill du bara få en kameravy så duger nog kärran men vill du bygga på med OSD system så kan du behöva mer plats. Det som oftast stört mig har varit om utrustningen vibrerat eller varit för nära ESC'n så det kan va värt att tänka på. Sen tycker jag du ska satsa på att beställa ett plan från hobbyking eller liknande om du vill testa FPV. Det finns ju en överhängande risk att förlora ett plan om man blir lite för ivrig under fpvflygning lätt hänt Sedan har dom mkt fina modeller som lämpar sig och ibland är byggda för FPV-flygning. Umeå RC är helt ok men dom är rätt dyra och har inget hemma ifall olyckan skulle vara framme. Flyger själv en Icon A5 1800mm som fpv. Den rymmer massor me prylar men dock flyger den lite som ett grodyngel ibland och lämpar sig inte för flygning i vind. Jag skulle tro att ett plan som tex Twinstar, Bixler, eller easystar lämpar sig bra som fpvflyg.

    2.4 blir nog bra som sändare/mottagare då du kan köra videolänken på 5.8 eller som jag 900mhz. Men det gör du som du vill

    Har du vägarna förbi botsmark så hör av dig så kan ja visa hur jag löst det

    MVH // Matte

  3. #3
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Easy star kan jag varmt rekommendera som fpv plan.Den rymmer lätt fpv prylarna och skulle likväl kunna rymma 2st fpv länkar om man vill det.Har du vägarna förbi boden så säg till så får du kolla in min setup.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    hej är du nöjd med din acon? köpte en på full kontroll som jag tyvär ej är nöjd med. måste ordna någon annan lösning för höjd och sidoroder. så får se hur det blir med den kärran. Hade tänk å ha den för sjöflyg främst och fpv.

    Överväger iaf nu å satsa på nå annat flyg för fpv. Är som mest sugen på å komma igång med fpv spela in å sånt är int så viktigt, framöver när man har vant sig så kanske det åker dit någon gopro.

    kan ju se till å ha vägarna förbi botsmark någon gång är ju int alltför långt ifrån lycksele
    Senast redigerat av lixxer den 2011-07-09 klockan 00:47.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Easy star kan jag varmt rekommendera som fpv plan.Den rymmer lätt fpv prylarna och skulle likväl kunna rymma 2st fpv länkar om man vill det.Har du vägarna förbi boden så säg till så får du kolla in min setup.
    okej får ta å titta på easy star'en. skall ha erbjudandet i tanke om jag åker norrut.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Hallå Lixxer!

    Jag känner att jag måste lägga mig i lite här. Phoenix II, planet du länkade till i ditt första inlägg i tråden, ser väldigt mycket ut att vara en kopia/vidareutveckling av Multiplex EasyGlider (alt EasyGlider PRO). Jag kör en Easyglider PRO med följande utrustning:

    FrSky telemetrimottagare, 40A esc, 4 servon samt motor och 3S2200mAh batteri

    Samt FPV-setup enligt nedan

    1. Kamera
    2. OSD
    3. GPS-mottagare
    4. Strömsensor till OSDn
    5. 5.8 GHz videosändare med Klöverbladsantenn
    6. FMA Co-Pilot 2-Channel Flight Stabilization System (två delar)

    Både OSDn och Co-Pilot är kopplade till varsin kanal på mottagaren för att kunna ställa in saker i dem under flygning, så det är ganska fullmatat med kablar i planet, men det fungerar klockrent.

    Allt detta är internt monterat förutom klöverantennen som ligger monterad i en pingisboll för att skydda den då jag monterat den på undersidan för bästa sändningsförhållanden samt kameran som naturligtvis måste sticka ut för att man ska se något.

    Jag kan varmt rekommendera segelplan som FPV-plattform. Alldeles utmärkta egenskaper faktiskt. Upp med motorn, fimpa gasen, glida med ihopfälld propeller... Gasa lite, fimpa gasen och glida med ihopfälld propeller. Inga problem. Flyger jättebra i alla väder.

    Jag tror inte alls att det skulle vara något problem att bygga in en fullmatad FPV-setup i en Phoenix II.

    Lycka till...
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-07-09 klockan 02:19.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Tjena! Jag tycker iconen är kanon att lasta prylarna i.. men den vobblar nå jävulskt me stjärten o gungar fram å tillbaks.. tror den är för mjuk eller så. men annars är den nog helt ok att flyga med. dock går den tungt i luften så det är inget man tvärgasar upp på 200m med men med orginalmotorn så har jag en flygtid på ca 15-20minuter och tål ganska tuffa landningar nu då ja skippar landningstället. Men jag håller nog med MrOvanhill om att nått lite mer "slimmat" plan är bättre lämpat för FPV. Jag har beställt HK's MQ-Reaper 2500mm men dom segar sig med ordern o ja väntar fortfarande. men ska ge en recension på den så fort den kommer hem.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Med min EasyGlider Pro kan jag vara uppe i 45-50 minuter på en 3S2200. Segelkärra is the way to go!

    Det är utan att direkt spara på gasen i kvällsluft med klen termik. :-D
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    skrytmåns :P nä ja tror nog också det kan vara nått blir väl å testa en sån kärra framöver. Jag använder mina kärror till mer än fpv så därför det blivit att köpa motorflyg istället för segel. sen ligger jag oftast på låghöjd men det går ju med segel med. har bara haft svårt att förstå var man ska stoppa utrustningen men det kanske finns gott om plats.. blir det inte störningar om prylarna är för nära varann?

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    som jag skrev tidigare så till å börja med så är det mest fpv flygkänslan jag vill åt så här i början, spela in är ett senare projekt. fördelen med seglaren är också att jag kan ha med den då jag åker te fjälls. har inga direkta bra ytor å flyga på med min starmax mx. vintertid går det bra men sommar så är det segel sjöflyg eller nå plan som är bra för buklandningar.

    tack för alla svar, blir lite sugen på seglaren nu, gärna tips på andra lämpliga segelplan lämpade för fpv.

  11. #11

    Standard

    En Skywalker är bra för FPV - rymmer mycket utan problem
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. lämpligt första plan
    Av CarlÖverby i forum Nybörjare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 14:15
  2. Kan detta vara ett bra FPV plan
    Av HenrikGG i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 06:52
  3. Tips och råd om detta som fpv plan.
    Av lixxer i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 00:55
  4. vad är detta för plan?
    Av Elia i forum Metanolmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 21:13
  5. Detta plan
    Av connyw i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •