Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hacker A30-12XL. Propelleradapter lossnar.

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard Hacker A30-12XL. Propelleradapter lossnar.

    Hej!

    Har flugit några gånger med min nya Sebart Sebach e30.
    Nu sist såg jag att propelleradaptern hade glidit ut ca 10 mm.
    Det sitter en klämhyllsa som ska nypa åt runt motoraxeln då man drar åt propeller/spinner skruven.

    Problemet är att plastspinnern och träpropellern är mjuka i materialet och kanske blir det bättre om man drar åt
    enbart muttern mot klämhylsan först och sedan lossar muttern igen och fäster spinner/propp.

    Hur gör ni som kan det här?
    Ska man limma proppadaptern också?

    Vore trist om man havererar pga att propelleradaptern lossnar. :-(

    Tackar för hjälp!!

    MVH Mattias

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har haft propellerstrul med träpropellrar, främst att de krymper när de torkar. Jag förstärker genomgående navet på träpropellern med tunt CA. Efter det kan man dra åt. Jag har också försiktigt rispat propelleraxeln för att den inte ska glida av så lätt med fil mot axeln när den snurrar. Kan säga att jag även har tappat propeller och klämhylsa och till och med återfunnit dessa. Jag lärde mig att min Ultrafly Furious glidflyger som ett strykjärn ungefär om den saknar propeller. Der-schweighofer har spinner med metallbakstycke (jag tror de är till för metanol, men kan berätta att de fungera bra på el).
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard

    Tackar!
    Jag får kanske ta och rubba och limma. Märklig konstruktion!
    Jag fick dit proppadaptern ordentligt (tror jag) men sen kommer nästa bekymmer.
    När jag ska dra åt proppeller/spinner skruven så vet jag inte vart jag ska hålla emot?
    Axeln bara snurrar! Kåpa och Spinner sitter ivägen för att komma åt med en tång eller liknande.
    Framtill på proppaxeln är ett M4 hål men det hjälper ju inte att dra i en skruv o hålla emot med då den är gängad åt samma håll. Hade det varit ett insexhål eller liknande så hade de varit problemet varit löst. Inte proppadaptern

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En bild kanske kan hjälpa till att förstå ditt problem?
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard

    Tror jag fick iordning på proppadaptern. Jag pressade dit konan utan propp o spinner. Lossade sedan och drog fast propp o spinner. Jag drog åt "snärtigt" och då låste sig proppellern så att jag kunde hålla emot med proppen.
    Man lär sig!

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Undvik den spinnern som följer med Sebart planet, hade själv en sån spinner på min Sebart Angel S 30E och en gång lossnade propellern just p g av att man inte kan dra fast propellermuttern nog hårt p g av att spinnerplattan är för mjuk och glatt. Jag köpte istället en Aeronaut 51 mm spinner (se bilden) och den har aluminum bakplatta. Mycket bättre. Köpte min hos http://www.hoelleinshop.com/ (sök på an725821 för vit, an725822 för röd och an725823 för svart så hittar du den).

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Aeronaut_51mm_spinner.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	43,4 KB 
Id:	21963  

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard

    Okej!
    Än så länge verkar proppen sitta. Landar lite då och då under flygningarna och kollar till att allt sitter men kommer nog att
    köpa en ny spinner vid tillfälle.
    Tack för tipsen!

  8. #8

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Loctite nr 648 Cylindrisk fastsättning brukar lösa mina sånna problem..en droppe i klämhylsan och sen som du säger ett snärtigt ryck när man drar åt !! det brukar fixa biffen !!

    Den sitter dock ganska fast sen... service är inte det lättaste.. dock funkar en lödkolv dvs värme "löser upp" loctiten och det lossnar lättare !!

    Flyghårt och lågt !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  9. #9

    Standard

    Jag hade lite problem med Sebarts medföljande spinner och smetade på lite av detta.
    http://www.seab.se/mallar/l_artmall....&art=892&sida=
    Hade det liggande hemma sedan länge, har för mig att jag köpt det på OkQ8.
    Har även testat på en annan propadapter utan spinner där man inte kunde komma åt och hålle emot motorn.
    Funkar bra och det går även att plocka isär grejerna. Det stelnar inte.

    "Universal Gul är en högpresterande elastiskt tätningsmedel som tillsammans med skurna packningar ger en tät och säker fog. Är kompatibel med de flesta material som metall, plst (ej PVC), papper, kork och syntet. Tål olja, bensin, diesel, fett, vatten, vakuum och höga tryck. Fyller ut skadade packningar och ojämna kontaktytor. Tätningsmedlet förblir elastiskt och tål temperaturer från -50° C till +250° C."

Liknande ämnen

  1. Hacker eller Axi
    Av Kai.Ø i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 06:21
  2. Propelleradapter
    Av pilotkalle i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 19:13
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 12:23
  4. Montering av Hacker Superzoom 4D
    Av hakank i forum Byggdagboken
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •