Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vaggar med Multiwii

  1. #1

    Standard Vaggar med Multiwii

    Hej igen !
    Har en Quad som jag flugit en hel del med kk kort , med blev sugen på ett nytt kort som har Accelerometer monterat eftersom dessa rättar upp sig själva bättre . Skaffade mig ett Multiwii kort .
    Började med att jag höll på i tre kvällar med testflygningar och justeringar via programet MultiWiiConf1_7 .
    Till slut ville inte kortet längre svara på min dator !
    Har nu fått ett nytt (Quadrino Advance) Multiwii kort (2) av säljaren då mitt gamla kort ej längre vill svara otaliga kopplingar med P.I.D när man stoppade i usb .

    Började med att testa igen med mitt gamla kk kort i quaden , Flög stabilt
    Monterade i mitt nya Multiwii som säljaren hade lagt in programering på (ifall jag gjort fel på något sätt )
    Börjar vagga mest i pitch led ( fram och bak ) precis likt mitt förra kort :cry:
    Börjar igång med MultiWiiConf1_7 och ändrar i alla parametrar ( P.I.D ) upp tills den ossilerar massvis och ner tills den blir nervös och gyrona inte vill hjälpa till Får den skaplig ( ungefär likt en nervig Gaui 330x) men aldrig i närheten lugn som med KK kortet.
    Efter alla testflygningar och ändringar i MultiWiiConf1_7 har man kört upp 14 lipos igen och gett upp helt med Multiwii i Quaden :cry:

    Tar och tänker om ,,, Har en välflygande Trikopter ( kk-kort) som jag testa Multiwii .
    Till skilldnad mot quaden som vill vagga i pitch'en , vill Trikoptern vagga i Rollen
    Har nu masat upp ett stort gäng lipos och justerat P.I.D parametrar .
    Får den inte bättre än så här , se film !
    Någon som har ett sista tipps innan jag river ur Multiwii kortet för gott ?

    Senast redigerat av administrator den 2011-07-09 klockan 19:29.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Är själv nyfiken på ett bra svar på frågan. Jag har nämligen fått skruva ner P ordentligt för att slippa oscillerandet men den flyger visserligen stabilt nu. jag använder motorer med kv 1050. Kan det vara för högt? Vad kör du med Putteman?
    /Christian

  3. #3

    Standard

    Hej!

    Jag har precis fått ihop min hexa med Multiwiikort och har inte fått ordning på stabliteten än...
    Den vaggar åt alla håll. Måste man skruva i PID för att få en stabil maskin, kan knappt se någon skillnad när acc är aktiverat??

    Kanske har glömt något i config? Hexan beter sig som den ska i MultiWiiconfig.

    Min Tri med kk-kort flyger som en "dröm"...kanske snart ett multiwiikort till salu?


    /Z
    Senast redigerat av zoomzky den 2011-07-10 klockan 08:14.

  4. #4

    Standard

    Hej igen .
    Angående kv på motorer .
    På quaden har jag 880kv
    på tri 800kv

    Har rotat vidare med Multiwii kortet som fortfarande sitter monterat i tri'n och lite framsteg har det blivit .
    Har bytt en motor som jag tvivlat på ( ingen skillnad)
    Ballanserat propellrar igen ( ingen skillnad)
    Justerat vidare på P.I.D värden ( Bättre men inte helt ok )
    Kanske jag är för kräsen ?
    Film http://www.youtube.com/watch?v=DsWZw...eedwll&list=WL



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	21959
    Senast redigerat av Putteman den 2011-07-10 klockan 19:37.

  5. #5

    Standard

    Du måste till 99% ställa in PID för varje maskin då alla är olika och har olika karaktärer. Sensorerna är också olika känsliga och detta påverkar också resultatet.

    Jag har nog haft tur då min Quad flyger väldigt bra med orginal PID

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Nu börjar det bli riktigt bra
    Får nog till och med säga minst lika bra som kk .
    Med hjälp av min snälle vän Deville' som skrivit på Rcgroups.com och frågat åt mig så har lösningen kommit fram .
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...2#post18716336
    Det visa sig att jag fick lägga in en ny kod MultiWii_dev20110607
    i denna länk http://code.google.com/p/multiwii/so...c=svn163&r=163

    Och sedan ändra i en viktig sträng i den nya koden
    se denna länk för info http://www.rcgroups.com/forums/showp...ostcount=15886

    Den flyger lugnt och fint nu
    Men slår jag på accelerometern blir den nervig , men det är nog bara en mindre justering.

    Vill tacka Deville för hjälpen !

    Har ingen film att lägga ut på senaste flygningen .


    Här har ni inställningarna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ärmklipp.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	21968

  7. #7

    Standard

    Skulle vara underbart om jag har samma bekymmer men jag är inte så säker :| Den nyare PDE-filen är så olik min hexpde så jag hittar inte ens hexconfigen. Ändringen av filtret verkar vara för ITG3200 och jag tror jag har WM+

    Jag får känslan av att gyrona på min Hexa inte kompenserar ett dugg...det är som att flyga en maskin på fyllan och blir ännu värre med ACC aktiverat.

    Ska ägna dagen åt lite mer skruvande av PID men kan mycket väl vara jag som gjort ett generalfel nånstans....

    /Z

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zoomzky Visa inlägg
    Skulle vara underbart om jag har samma bekymmer men jag är inte så säker :| Den nyare PDE-filen är så olik min hexpde så jag hittar inte ens hexconfigen. Ändringen av filtret verkar vara för ITG3200 och jag tror jag har WM+

    Jag får känslan av att gyrona på min Hexa inte kompenserar ett dugg...det är som att flyga en maskin på fyllan och blir ännu värre med ACC aktiverat.

    Ska ägna dagen åt lite mer skruvande av PID men kan mycket väl vara jag som gjort ett generalfel nånstans....

    /Z
    Har man lite att göra så kan man alltid svara på sina egna inlägg???

    Hexan flyger!! Inget underligt bakomliggande fel...justering av PID är melodin!!

    /Z

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zoomzky Visa inlägg
    Har man lite att göra så kan man alltid svara på sina egna inlägg???
    Hexan flyger!! Inget underligt bakomliggande fel...justering av PID är melodin!!
    Brukar vara så, det är lite av ett mysterium de här P, I och D-värdena
    Jag brukar mest maxxa D och sen sänka P tills den inte oscillerar. Lågt D gör att den korrigerar lite långsamt,
    lite som att flyga en ubåt, men det är stabilt! Alex, MultiWii-skaparen tror jag minsann har skrivit en bra PID-genomgång
    på multiwii.com och en bra förenkling häromdagen på rcgroups.com... skall se om jag hittar den igen!

    Detta tyckte jag förklarade rätt bra vad som är vad:
    P = the MWC's desire to hold its position; it's resistance to changes of attitude. The farther P is from 0, the more intense the fight to hold position.

    I = is like heading hold, or perhaps elasticity. I helps the MWC remember where it was for a longer period of time, and fights to return to that original spot, even if it's being jostled around. Moving I farther from 0 helps overcome the random turbulence of ground effects and vertical descent.

    D = the speed or aggression of the changes the MWC commands. Moving D closer to 0 makes the quad correct changes in attitude faster. This can often be too fast though, and it'll over correct, being too eager


    --A
    Senast redigerat av simply den 2011-07-11 klockan 10:39.

  10. #10

    Standard

    Det finns flera guider

    P: Stubbornness to say in place
    I: Heading hold, or lenience regarding gradual shifts
    D: Speed, aggression to make corrections.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1348268
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. multiwii
    Av Masv i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 23:12
  2. Multiwii and Megapirate AIO PRO V2
    Av frajje i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 07:02
  3. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 23:38
  4. MultiWii 2.2
    Av PatrikE i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 07:38
  5. Felsökningshjälp, MultiWii
    Av MrOvanhill i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-07-20, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •