Lansen, Draken, Viggen och Gripen. Flygplan byggda av SAAB men också namnen på de fina övernattningsstugorna med fyra bäddar i varje vid Karlskoga Modellflygklubb. Jag bodde förstås i Draken under Jet-meetinget 7-10 juli. Det är en fantastisk anläggning som Karskogagrabbarna har skapat i Åbytorp någon km norr om fullskalaflygfältet. Gäststugor, stuga med kök, toaletter och dusch, samlingsrum med faciliteter och hangar med flygledartorn. 150 mm asfaltsbana och lincirkel med nät runt om. Husvagnsparkering med el och jag har säkert missat något. Ca 150 medlemmar och omfattande ungdomsverksamhet.
För 4:e året i rad ordnade klubben ett jet-meeting i 4 dagar genom att hyra Karlskoga flygplats. I klubben finns det bara en kille som flyger turbin men under hans ledning ställde andra medlemmar upp och bidrog till en mycket lyckad tillställning. Genomtänkt säkerhet med bla. brandbil i form av en fyrhjulig motorcykel med släp och släckare med både pulver och vatten. Servering med
korv, glass och mackor mm i gamla avgångshallen. Samordning skedde elegant med den fullskalatrafik som fanns vid fältet. Det var 26 piloter som fyllde en hel hangar med sina modeller.
Jag hade sett att även EDF (elektriska jetkärror) var välkomna så jag bestämde mej för att köra dom 36 milen från Halmstad till Karlskoga och stannade från torsdag eftermiddag till söndag lunch.
Jag var den enda katten bland hermelinerna. (Det fanns en EDF-kärra till en foamie F15 men den flög bara en gång). Till min stora glädje blev jag väl mottagen och accepterad av fotogenkillarna och fick fina komplimanger för mina flygningar med Twister, J34 och J28. Det var kul att kunna visa upp att man kunde ha kul med Twistern, som kostade under 1000 kr hos en handlare på mötet, samtidigt som det fanns fantastiska skalamodeller för över 100000 kr (norska!!!)
Det var några regnskurar men vi kunde flyga 90 % av tiden. Lördagen var helt perfekt med sol och vind i banan. Det kom mycket folk och tittade eftersom tv hade sänt ett reportage i Tvärsnytt kvällen innan. Jag hade blivit tillfrågad om jag kunde vara speaker. Med mikrofon utan sladd kunde jag gå omkring och intervjua piloter och svara på frågor från publiken. Jag hade glömt kameran hemma men det finns en del bilder under forum och jag hoppas att det kommer film också. Säkerheten var hög och haverierna begränsade sej till två, varav en avåkning vid landning med hög fart varvid en vinge olyckligtvis slets av. Sista dagen var det en kinabygd L39 som bröt vingen och gick i med hög fart.
Det var enormt hög finnish och standard på kärrorna och jag skall bara nämna dom som jag satte på prispallen och tyvärr blir det mycket norskt. The King of the meet var Tronds F100 Super Sabre i
skala 1:5. Byggsats från Airword som tagit 400 timmars arbete. 23 kg vikt och 30 kg drag i turbinen. En juvel som han flögs fantastiskt fint skalariktigt. Hade lysdioder baktill för att simulera EBK. Han hade 24 små pyrotekniska laddningar ombord som han kunde avfyra en och en eller 3 i serie. Såg ut precis som när man fäller ir-facklor som motmedel.
Min andraplats går också till Trond med en BAE Hawk i skala 1:4 också från Airworld och som tagit 500 timmar att bygga. 23 kg utan bränsle, 19 kg thrust och ett helt fantastiskt röksystem. Även Hawken hade ir-facklor. På tredje plats kommer en svensk, Max Ahlman från Sigtuna och som flög en Skymaster F4 Phantom med en Jetcat med 20kg dragkraft. Han hade pneumatiska skivbromsar. Målad i Navy:s färger och tillhörande hangarfartyget USSS Roosefeldt. Maffigt stor och Max hade använt skokräm för att få den att se ut som jetkärror gör när dom varit i tjänst ett tag. Det finns piloter men dom närmast gud heter navy-aviators. Dom minns alla sina hangarfartygslandningar!!! Många med skräck. Max presenterade sin F4 mästerligt i luften.
Jag måste nämna Stein från Norge också. Han flög den franska Rafaele på 12 kg vikt och 13,5 kg thrust. Det var tur att det inte var någon med från Brasiliens regering för då hade dom valt att köpa Rafaele i stället för JAS 39. Han flög otrolig gränsvärdesflygning. Det kan man lätt göra med ett komputerstyrt flygplan som fullskala-förebilden, men Steins kärra har ingen stallprotection. Jag var mycket imponerad och tänkte tillbaka på min utbildningtill jaktpilot med J34 där man flög i bufferting mest hela tiden.
Ni andra som inte nämns flög fint och hade fina modeller men jag har förkärlek till kärror som har en militär förebild. Amirs omålade enorma Futura med svensk Hawkmotor och röksystem provflögs utan problem. Lasse Palm flög sin BVM Ultrabandit i spikraka rollar och kniveggar och toppade upp mot 400 km/h. Henrik Torphammar flög sin Colobrimotor nästan lika fort. Det slog mej också att många av dom här killarna gjorde flygning efter flygning med sina dyrgripar ungefär som normalflygaren gör med en trainer.
Om kvällarna var det grillning och ljugarbänk. Kan det bli bättre än så här? Jo nästa år kommer Trond med en stor Hawker Hunter. Den vill jag se.
Tack Börje Luthman, Sture Kinell och hela Er stab för ett supermeeting.
Med vänlig hälsning Uno Andersson