Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: Varfr tar min gps s lng tid p sig att hitta sateliter vid start??

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard Varfr tar min gps s lng tid p sig att hitta sateliter vid start??

Hej

Har remzibi osd med gps.
    Den tar lngre och lngre tid p sig att hitta signal.
    Nr den var ny tog det ca 2-3min. Sedan har tiden bara kat.
    I frrgr tog den 5 min, Igr tog den 17min p sig. Idag vntade jag 26 min men ingen signal s jag gav upp. Solen gick ner s det var ingen ide att vnta lngre.

Vad finns det fr knep fr att f signal? Saken r den att nr den vl hittat sateliter s r det inget som helst problem och hittar den 3 s har den snart 8st och den lser fint. Men varfr tar den sn tid p sig att starta upp??! Tacksam fr tips om ni har sttt p problemet eller har ideer. Befinner mig ute p landet och har planerat fr massor av flygning hr.

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

Hej igen,
    Jag hittade det h vilket delvis frklarar mitt problem:
    http://www.gps-basics.com/faq/q0113.shtml

Standard

Vad har du videosndaren p fr frekvens?
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

Tx p 2.510GHz (kanal8)

Imorse fick jag kontakt efter 50min, sedan stngde jag av och satte igng igen. Tog d bara 4min att hitta (samma?)sateliter igen.

Det finns dock en skillnad, jag har fr det mesta varit hemma p liding och nu r jag i E-tuna p landet och det r hr jag ftt problem. Gick ut med barnvagnen imorse och d sg jag bondens elstngsel ca 100m bort...det r igng och jag antar att flankerna r ganska "vassa" vilket teoretiskt borde medfra att massor av frekvenser snds ut via stngslet. Det kan mjligen ocks frklara varfr flygplanet pltsligt under ngra sekunder intog failsafe under flygning.

Standard

Hej Candyking...

Jag har ocks skaffat Remzibi OSD och r mycket njd. Enda minustecknet r att den tar s lng tid p sig att fixera positionen. ven om man bara stngt av gpsen ett par sekunder fr batteribyte s tar det minst 5 minuter fr att f positionen lst.

Plockade isr gpsen ikvll efter dagens flygningar och hittade frklaringen. Till skillnad mot hos de flesta gpser jag anvnt s saknar den hr batteribackup fr lagring av positionen. Oftast finns det ett knappcellsbatteri eller en kondensator som gr att senaste satellitdata lagras och gpsen startar snabbare (sk hot-start".

Att strmkllan saknas innebr att gpsen mste kallstarta varje gng.
    Borde vara enkelt att tillverka en egen batteribackup. Jag fr fixa det en regnig dag...
    /mvh Mattias

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

hej firstflight,

Sg du var det stod p kretsarna i mottagaren? Kanske dr finns ngot ee-prom s att data sparas utan att strm finns?
    Hur r det med andra varianter typ eagletree? r dom ocks shr sega i starten?

Jag har konstaterat att om man nollar gps:en p 8 sateliter s stmmer ven hjden otroligt bra . Dock tar det tid att f fatt p 8 sateliter.

vrigt: Har laddat F-16 look p skrmen, r vldigt njd med flexibiliteten som den hr osd:n erbjuder.

Standard

Hej!
    Visserligen r jag bttre p mjukvaran n p hrdvaran i GPSer men vad jag kan se s lagras inget p kortet, jag har dock inte hunnit s lngt i mina efterforskningar nnu eftersom det r Prio 2.
    Prio 1 r att koppla upp mig mot OSD't. Min Prolific-kabel kan koppla upp sin mot datorn, men jag fr inget svar frn OSD.
    Ett frsk av flera hundra har lyckats...

Trots detta r jag positiv till RemzibiOSD. Texten r mycket lttare att lsa n p SimpleOSD och den r inte alls s vibrationsknslig som den.
    Hr r en liten filmsnutt frn grdagens flygningar d jag fick ett par timmars effektiv flygtid:

Jag terkommer om GPSen inom kort.
    /Mattias

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

Ska frga Remzibi angende lagring av tidigare satelitkontakter.

Har sett att mnga osd i den hr prisklassen har risig och otydlig text. Den hr varianten bygger p ett maxim-chip, kanske ger lite hgre kvalitet n de allra billigaste.

Mrkligt att du har problem med att f kontakt med osd:n. Har du testat att stnga ner brandvggar och virus-prog? Har du provat att koppla upp dig mot en annan dator?
    Jag har laddat bin-filer fram o tillbaka ett 10-tal gnger utan ngot problem alls. Har samma kabel som du. Hller inne reset knappen och slr igng strmmen. Sedan r kontrollerar jag och fr alltid kontakt direkt.

Standard

Fixat kontakten med RemzibiOSD.

Fick byta ut UART-bryggan mot den CP2102-kabel som fljde med Simple OSD.
    S nu fungerar det att konfigurera OSDt.

/Mattias

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

Hittade den hr varianten av remzibi p ebay:
    http://cgi.ebay.com/Remzibis-OSD-10H...item2a12053188

Hr syns tydligt att det finns ett batteri men r det hr en annan variant av gps, 10Hz r icke orginal?

Standard

Jag hann kpa FeiYu Tech AP117 fr 113$ inkl. GPS hos HK innan den frsvann. HK hade hela FeiYu Tech's sortiment ngra dagar, sedan frsvann allt. Undra varfr. AP117 hittar alltid satelliter p under minuten. Texten r inte den snyggaste men man kan toggla 4 olika modes via ledig kanal p mott.
    Senast redigerat av Jode den 2011-07-18 klockan 13:27.

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

Sg ocks att AP117 fanns till bra pris p HK. Sedan borta.

Sg att AP117 fanns helt nya p ebay fr 100dollar inkl.frakt ver hela vrlden men dom r ocks borta nu.
    Dom har kanske en modell p G ?

Standard

Hej!
    Idag har jag bland annat lst mitt GPS-problem.

Lyckades lda loss GPSen frn min SimpleOSD. Till skillnad frn Remzibis s har denna batteribackup samt lysdioder som visar status. Den hr hr det: http://flytron.com/osd-headtrackers/...ps-module.html.

Remzibis till vnster och Flytron till vnster:
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	P1040253.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	61,9 KB 
Id:	22107

Sedan var det bara att lda p anslutningarna och stta p batteriet. Vilken skillnad, Remzibis GPS (kallstart) tar ca 6 minuter efter byte av ack, Flytrons (varmstart) ca 15 sek!

Hr r en spnnande film frn dagens meckande.

Bara nsta regnskur dragit frbi s drar jag ut p fltet och testar live.
    /Mattias

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

S du anvder simple osd gps till remzibi nu?
    Det verkar g fort vid terstart, bra om man har brdis!

Liknande mnen

1. Varfr s lng sndarantenn?
    Av jstack i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2012-11-22, 21:39
  2. Lng vntan ver...
    Av Impulze i forum FPV Allmnt
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2009-04-15, 21:47
  3. FPV 16,5Km lng flygning
    Av Impulze i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5