Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: TopFlite AT-6 Texan

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Smile TopFlite AT-6 Texan

    Hej.
    Jag håller på att montera en ARF AT-6 Texan från TopFlite, och det slår mej att när man tittar runt på YouTube och på forum så är det många krascher med AT-6an och att den är svårflugen.
    Är det någon som har någon erfarenhet av den? och kanske har tips som kan förhindra en krasch i första starten. Det verkar ju som den mycket gärna vill tippa över ena vingspetsen.

    MVH Krålle.

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Man kan nog hitta många krascher på de flesta flygplanstyperna,AT-6 är nog egentligen inte besvärligare än nån annan,hänger nog mer på hur den är konstruerad och byggd..
    Om det är att den tippar över vid start så beror det 99 ggr av 100 att man försöker rycka upp den från backen innan den är flygfärdig med hjälp av en massa höjdroder,det går för långsamt helt enkelt och den klipper..
    Se till att hämta fart på backen innan du drar i höjdrodret så ska det nog fixa sig..
    Se sen till att ha måttliga höjdroderutslag,den har kort momentaxel till en stor vinge.
    För mig så är det viktigaste att ha just lugna höjdroderutslag,jag använder mycket expo för o få till detta
    men det är individuellt hur man vill ha det..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    En kompis har Black Horse AT6:an 209cm i spv och den flyger just gudomligt. Startar, Flyger och Landar som en ren dröm, denna är dock väldigt väldigt lätt, i alla fall om man jämför mot min blyklump till Bearcat...

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Håller med Bokis, jag har en CMP AT6. Den flyger mycket bra. Det som är viktigt är att se till så att du får tyngdpunkten på rätt ställe. Jag har fått lägga på över ett kilo barlast i nosen trots att jag har en OS 160 Twin i nosen.
    Och som Bokis säger, se till att du inte har för stora utslag på höjdrodret, och att du bygger upp ordentligt med fart innan den lämnar marken. Det innebär att du får absolut inte ha sporrhjulet kvar i marken när den lättar, tvärtom se till att stjärten lättar från marken så fort som möjligt och bygg upp farten i det läget.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Björn Ss avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    39
    Jobb
    Dagledig Modellflygare
    Klubb
    MFK Apollo

    Standard

    Hej JonnyE,
    Vet du om din kompis som flyger en Black Horse AT6 har placerat tyngdpunkten enligt manual.
    Jag håller på att plocka ihop en Black Horse AT6 som jag räknar med att provflyga under sensommaren.

    // Björn S

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Björn S Visa inlägg
    Hej JonnyE,
    Vet du om din kompis som flyger en Black Horse AT6 har placerat tyngdpunkten enligt manual.
    Jag håller på att plocka ihop en Black Horse AT6 som jag räknar med att provflyga under sensommaren.

    // Björn S
    Jodå TP ligger exakt där den rekomenderas enligt manual. Herr Holmberg har byggt kärran i mitt "byggrum" så jag är rätt insatt. Vi monterade dit Herrn´s Saito 220 i nosen på AT6:an , perfekt TP och ett sjujävla drag i bitarna. Flyger vääääldigt snällt. Tyvärr har vi inte vägt kärran än men den är skamligt lätt till sin storlek.

  7. #7

    Björn Ss avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    39
    Jobb
    Dagledig Modellflygare
    Klubb
    MFK Apollo

    Standard

    Bra då vet jag, jag kommer att plocka i en ASP 180 viktmässigt rätt lika SAITO 220 men kommer ju inte upp i Saitons prestanda men jag tror att det skall fungera rätt bra.


    // Björn S

  8. #8

    Standard

    Hej. Jag tackar för alla tips som får. Jag har läst någonstans att tyngdpunkten är ett kritiskt ämne när det gäller AT-6an.
    MVH Krålle

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Enligt http://www.rcuniverse.com/magazine/a...rticle_id=1061 så fungerar manualens CoG sådär.
    "Now she flew with a lot more authority. The CG was only about 1/4" forward of the recommended 4 1/4" but it helped a lot."
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  10. #10

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Tja... Som vanligt är nostung mycket bättre än baktung...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  11. #11

    Standard

    Hej. Jag har upptäckt att på den sidan har dom översatt fel till mm.CG är 4-1/4" = 108mm och inte 143mm som det står där.
    MVH Krålle

  12. #12

    Standard

    Hvis man tilpasser avgang lik fullsize så fungerer warbirds mye bedre. Rolig pådrag, la halen løfte seg horisontalt og la modellen fly seg av bakken.

    Ikke fra høyderor for å få den av bakken tidligst mulig.



    Sendt fra min HTC Sensation
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  13. #13

    Standard

    Her er min 2. dag med ny AT-6

    http://www.youtube.com/watch?v=sBcV3...e_gdata_player


    Sendt fra min HTC Sensation
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  14. #14

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010387.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	22366Nu har jag flugit med min AT-6a Starterna var väll lite slalomåkning men flygningen gick mycket bra. Det jag inte är nöjd med är landningarna, det blev alldeles för mycket känguru hopp. Hjulen som följde med planet var jag lite skeptisk till från början och det besannades vid de något hårda landningarna, fälgarna delade på sig så däcken for av. Men annars gick det bra.

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kul att den flög! Galloperar den när man landar så kan det bero på att den är aningens baktung.
    Jag gillar att en kärra doppar nosen lite när man drar av,gör den inte det så kan den studsa runt en del..
    Om jag flyger ner den och inte försöker trepunkta den så hjälper det mig en hel del också.
    Får man se den på Korvsvängen?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Kolla även på Bo Gårdstads hemsida där han har info om bl a Top Flite ARF AT-6 Texan.

    http://www.bo.gardstad.se/sk16/sk16.htm

    Mvh
    Bo Edström

  17. #17

    Standard

    Hallå. Som det verkar så har även Bo Gårdstad problem med landningarna, och Bokis jag hoppas du får se den på Korvsvängen för i så fall är ju den hel fortfarande.

Liknande ämnen

  1. CG på en AT-6 Texan EP?
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 21:03
  2. TopFlite P51D ARF 1:7
    Av Ompa i forum Skalamodeller
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 21:20
  3. TP Topflite P-51B
    Av lassebetong i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 08:59
  4. Topflite P-51 Mustang
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 16:23
  5. ACE AT-6 Texan
    Av mac77 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •