Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Det här var en trevlig kärra!

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Smile Det här är en trevlig kärra!

    Jag köpte denna efter att surfat runt lite på forum & läst.
    Fick hem den i mitten på veckan & i torsdags satt jag 1 & 1/2 timme i en solstol & flög. Det räckte med en acke & planet flög från blåsa till blåsa!
    Idag hittade jag termik så den blev en liten prick!
    Planet är en Parkzone Radian & den flyger väldigt fint, dessutom är den lätt att se på långt håll!

    Frid
    /Richard

    Bifogad fil 22072
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0281e.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	17,8 KB 
Id:	22069Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0279e.jpg 
Visningar:	230 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	22070
    Senast redigerat av Rille Stark den 2011-07-16 klockan 19:33.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    <gillar>

  3. #3

    Standard

    En sådan kan jag tänka mig skaffa. Flyga vanliga plan på vindstilla dagar och den där på dom mindre bra dagarna. Hur fungerar segling exakt? Jag har lite svårt att förstå hur man får ett plan att hålla sig i luften i 1,5 timmar på ett batteri utan att tappa höjd hela tiden. Bor nämligen 500m från en skidanläggning och skulle kunna ta liften till toppen av berget (Ca 390m över havet) och flyga hela dagarna. Men först får det bli en Spektrum DX6I

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Club_one Visa inlägg
    En sådan kan jag tänka mig skaffa. Flyga vanliga plan på vindstilla dagar och den där på dom mindre bra dagarna. Hur fungerar segling exakt? Jag har lite svårt att förstå hur man får ett plan att hålla sig i luften i 1,5 timmar på ett batteri utan att tappa höjd hela tiden. Bor nämligen 500m från en skidanläggning och skulle kunna ta liften till toppen av berget (Ca 390m över havet) och flyga hela dagarna. Men först får det bli en Spektrum DX6I
    Det finns två principer av segelflyg
    Hangflygning. Om vinden trycks uppåt på grund av att t.ex. skidbacken eller land är i vägen kallas detta hangflygning. Man kan ofta se måsar och trutar utöva denna typ av flygning. Vinden trycker upp fågeln eller planet, så att planet inte trillar ner. På engelska "slope soaring". Kolla youtube.


    Termikflygning. Om vinden värms av solen så släpper den från marken och stiger uppåt. Detta är lite marigt att pricka för nybörjare på termik som jag, men glador är överjävliga på att hitta termik, så spana i luften efter glador (eller andra rovfåglar). De flyger i cirklar utan att röra vingarna. "Thermal soaring".
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, det var fina beskrivningar!
    Just nu har det bara blivit termik även om jag förr om åren segelflög mycket på hang.

    När det gäller att flyga termik så är mitt tips att titta på hur planet beter sig. Man flyger med så lite spakrörelser som möjligt så man ser om planet stannar upp & stiger eller ökar farten & sjunker. Stiger planet så är det bara börja kurva. Börjar planet sjunka flyger man därifrån fortare än kvickt & letar någon annanstans. Drar planet iväg åt höger så har det förmodligen tryckts iväg av termik till vänster så då är det dags att svänga vänster & tvärtom då.
    Fåglar är en tydlig indikation. Tex. samlas de från alla håll & kurvar över en plats då är en stor temikblåsa på väg upp.
    Lättast är detta när vinden är svag. Blåser det mycket så rör sig termiken med vinden, vilket gör saken lite mer komplicerad.


    Frid

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Fan nu blev man ju sugen att skaffa segelkärra också :P jävla forum.. :P tack för en klockren beskrivning av termiken

  7. #7

    Standard

    Ja, jag tackar också en del. Och hoppas att du får lite mat i magen "Starvinmarvin"

  8. #8

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Fan nu blev man ju sugen att skaffa segelkärra också :P jävla forum.. :P tack för en klockren beskrivning av termiken
    Segelflyg är helt klart en favorit, flög en ASW28 2,63cm tills häromdagen.. nåja de är lagbart... Men de är helt klart avkopplande och spännande på samma gång.. att en segelkärra skulle vara så rolig trots att jag flyger både Funjet ultra och 50cc maskin med rök och hela fadderullan, det trodde jag aldrig...

    Det är bara att skaffa något snyggt och slangt och sätta igång !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

Liknande ämnen

  1. trevlig midsommar
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 20:18
  2. Trevlig midsommar
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 21:50
  3. Trevlig kärra Protech Staudacher
    Av Heda i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 22:07
  4. Trevlig sida
    Av Bamse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 11:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •