Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp med motorfäste för outrunner samt "thrust angle"

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard Hjälp med motorfäste för outrunner samt "thrust angle"

    ej,

    Håller på att fixa i ordning min seglare, en Graupner UHU Electro. Det har tidigare suttit en likströmsmotor där som brunnit så nu tänkte jag sätta in ett borstlöst system.

    Fråga 1 är om någon här har en bra ritning på ett fäste att sätta fast motorn i, som sedan ska monteras på en plywood skiva på planet? Får gärna vara i aluminium då jag har det tillgängligt och inget plywood.

    Fråga 2 gäller detta med den sk. "thrust angle" som jag inte vet något om, vilket kan vara bra om jag ska lycka genomföra detta projekt.
    - Ska jag sätta brickor för att få fram en sida av motorn? I så fall på vilka av dom fyra skruvara om jag ser propellern rakt framifrån?

    Hoppas det är någon som är kunnig och schysst att svara!



  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kan du inte skaffa en inrunner med samma mått som din gamla likströmsmotor och montera den i samma hål? Då borde du få rätt vinkel så väl som att du inte behöver något fäste. Det enda du behöver tänka på är att få rätt kV. Rätt kV gör att motorn får en propeller som passar till ditt batteri. Man kan kolla kommentarerna på hobbyking för motorer för att få en uppfattning.
    Om du använder 2S LiPo batteri och (standard) 5,5x4 propeller, så borde
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4200__HXT_2835_380S_3900kv_Brushless_Inrunner.ht ml
    g
    e bra drag.
    Vill du ha drag som din förra motor i stället så skulle
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4201__HXT_2835_380S_2700kv_Brushless_Inrunner.ht ml
    p
    assa i stället.
    Tänk på att du behöver fartreglage till borstlös motor. 30A blir rätt lagom.
    fredrik

  3. #3
    jesse78
    Guest

    Standard

    den var fastlimmad på pylon, så jag har skurit bort denna och ska börja från scratch.
    Har även motor och esc som jag vill ta vara på.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    ej,

    Håller på att fixa i ordning min seglare, en Graupner UHU Electro. Det har tidigare suttit en likströmsmotor där som brunnit så nu tänkte jag sätta in ett borstlöst system.

    Fråga 1 är om någon här har en bra ritning på ett fäste att sätta fast motorn i, som sedan ska monteras på en plywood skiva på planet? Får gärna vara i aluminium då jag har det tillgängligt och inget plywood.

    Fråga 2 gäller detta med den sk. "thrust angle" som jag inte vet något om, vilket kan vara bra om jag ska lycka genomföra detta projekt.
    - Ska jag sätta brickor för att få fram en sida av motorn? I så fall på vilka av dom fyra skruvara om jag ser propellern rakt framifrån?

    Hoppas det är någon som är kunnig och schysst att svara!


    Kan du inte skissa upp fästet hur du vill ha det och gå till en mekanisk verkstad o få de gjort? De borde inte kosta så mkt.

  5. #5
    jesse78
    Guest

    Standard

    bra tips! tackar

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    bra tips! tackar
    Var bor du?

  7. #7
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RagdollPete Visa inlägg
    Var bor du?
    stockholm, kungsholmen

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 12:16
  2. Thrust angle?
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 08:42
  3. Laga en EDF "Thrust tube"?
    Av Ken1 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 15:26
  4. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 10:37
  5. Arvika priset flyger samt en "Depronare"
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 11:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •