Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur limma servo i foam-kärror

  1. #1

    Standard Hur limma servo i foam-kärror

    Hur gör ni för att inte cyano skall tränga in i servot när det skall limmas i "foam-plan". Jag har limmat ett antal servo men aldrig haft problem med detta tidigare och jag vill inte råka ut för det igen. Skära loss, köpa nytt och limma in igen är inte det roligaste.

    Jag har sett att någon tejpar servot först men inte fattat hur och med vilken tejp.

    Så har du lust att tala om hur du limmar dina servo utan att limmet tränger in och skadar servot skulle jag uppskatta detta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hs-65MG.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	206,1 KB 
Id:	22108
    Bilden visar ett "färdiglimmat" HS-65MG

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag trär grov krympslang runt servot och värmer fast innan jag limmar det.
    På så vis kan jag senare montera ut servot och skära av krympslangen och använda servot i en annan modell.

    Lämnar man 2mm "utstick" av slangen längst ner skyddar den mot att lim tränger in underifrån vid limmningen.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #3

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Olssob Visa inlägg
    Hur gör ni för att inte cyano skall tränga in i servot när det skall limmas i "foam-plan". Jag har limmat ett antal servo men aldrig haft problem med detta tidigare och jag vill inte råka ut för det igen. Skära loss, köpa nytt och limma in igen är inte det roligaste.

    Jag har sett att någon tejpar servot först men inte fattat hur och med vilken tejp.

    Så har du lust att tala om hur du limmar dina servo utan att limmet tränger in och skadar servot skulle jag uppskatta detta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hs-65MG.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	206,1 KB 
Id:	22108
    Bilden visar ett "färdiglimmat" HS-65MG
    Skippa CA och använd smältlim eller UHU-por i stället är min rekommendation...
    När det gäller tejp så använder jag vanlig kontorstejp villket fungerar bra för mig, vill man pilla lite när man ska återanvända servot så så räcker det oftast att gnugga och dra i limmet som sitter kvar på servot om man använder smältlim eller UHU-por..
    Tror jag är inne på 5:e eller om det är 6:e inomhusaren med samma servon som limmas med UHU-por..
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  4. #4

    Standard

    UHU fungerar inte på till exempel Multiplexmodeller annars brukar jag oxå använda UHU.

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Olssob Visa inlägg
    UHU fungerar inte på till exempel Multiplexmodeller annars brukar jag oxå använda UHU.
    Då gör du fel eller har fel slags UHU-lim. UHU Por funkar utmärkt på Elapor.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Jag har aldrig provat utan bara läst manualen och den är ganska tydlig på just denna punkt. Det skall tydligen ge en limfog som inte ger "full styrka" och det vill man ju ha. Vad kan man göra fel?

  7. #7

    Standard

    Jag brukar tejpa med dubbelhäftande tejp, samma som används för att fästa plastdetaljer på riktiga bilar. Sitter som berget o när man tar bort servot så kommer delar av flyget med. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Våtlimma med UHU Por - fungerar utmärkt även på Elapor.
    Vill du använda CA så använd ett tjockare CA-lim så slipper du problemet med att det letar sig in i servot.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Våtlimma med UHU Por - fungerar utmärkt även på Elapor.
    Där ser man, ännu ett uttryck som är obekant för mig. Vad menas med att våtlimma? Låter som att man skall ha mycket lim och kanske på båda kontaktytorna, eller?

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Våtlimma = använd inte limmet som kontaktlim utan lägg på limmet och sammanfoga direkt. Låt sen torka några timmar så sitter det bra.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Brukar dra ett varv vanlig "kontorstejp" runt servot, åtminstone om det ska gå plocka av nångång, sen smältlim funkar kanon på alla foamkärror. UHU-Por brukar det bli under inneflyget/depronkärror. Jag har undvikit det på elapor, solidpor mfl pga manualerna avråder även om det antagligen sitter bra då servobrunnarna brukar vara tajta.

  12. #12

    Standard

    Jag brukar också använda tejp, fast då målartejp. har limmat in servon med epoxy i 90 mm EDF:er med denna metod utan problem.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har använt UHU Por på Elapor till flera saker - bl a sitter motorn och servona i min Easy Star fastlimmade med detta lim och har inte visat några tendenser att lossna.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Stora Skala kärror i foam
    Av Phonta i forum Elmodeller
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 19:22
  2. val av spray färg för EPP kärror?
    Av E-Fire i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 18:54
  3. Combat kärror!
    Av Kamikaze i forum Allmänt om flyg
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 20:49
  4. EPP-kärror för hanget
    Av Thomas i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 22:17
  5. SLEC ska börja göra precedent kärror igen
    Av Mats J i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •