Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Varmt batter

  1. #1
    haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Varmt batter

    Hej,

    har ett 3 cells lipo på 1300mh. Jag tycker att batteriet blir väldigt varmt när jag
    flyger, men det kanske är normal !? Jag har en Turnigy motor med ett troligt kv
    runt 1000, vet ej exakt och en propeller 11*7. Kanske den propellern är för stor?

    Finns det någon ekvation där man lägger in planvikt,batteri,propeller etc och
    där man kan få ett svar vilken set-up man skall ha?



  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    298
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Har du kylning på gejerna? Det ska vara större utsläpp av den varma luften än intaget.Prova även 11x6 eller 11x5. Mellan 200-300Watts effekt per kilo flygvikt,så har du ampermätare så kan du mäta.Volten från accen gånger strömmen så för du effekten i watt

    MVH
    Tobbe
    Senast redigerat av Tobbepostis den 2011-07-22 klockan 07:41.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns onlinekalkylatorer
    http://www.brantuas.com/ezcalc/dma1.asp
    http://adamone.rchomepage.com/calc_motor.htm
    s
    amt motocalc, nerladdat program
    http://www.motocalc.com/

    E
    ffekttåligheten på motor har med vikt på motorn att göra
    Propellerstorlek har med kV att göra
    Fartreglaget har både spännings och strömbegränsning
    Batteriet har strömbegränsning.

    Jag använder http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=152 wattsup för att veta vad min setup drar.

    Det går inte att ge dig något svar om du inte skriver vilken motor, vilket fartreglage, vilket batteri. Möjligen har du för lite C-tal på ditt batteri så att strömmen är för hög.

    Om du ska hovra behövs minst 350W/kg flygplan
    Om du ska flyga runt räcker 150W/kg flygplan
    50W/kg ungefär bibehåller flyghöjd men kan inte ta dig uppåt.
    Jag har ett segelplan som jag nästan kan stiga lodrät med. Det har 320W/kg.
    Min Acromaster har 580W/kg och jag kan hovra tills batteriet är helt slut. Om jag använder ett batteri märkt 40A (20C / 2000mAh) och drar 60A så blir det hett och tar slut ganska snabbt. Mina nya batterier (40C / 2250 mAh) blir inte heta.
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-07-23 klockan 09:54.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. För varmt för LiPo?
    Av Acke i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •