Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Thrust angle?

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard Thrust angle?

    Om jag ser propellern rakt framifrån och har fyra punkter att fästa skruvarna på - var ska jag sätta brickor och hur stora ska dessa brickor vara, eller det kanske finns något bättre material? Jag har förstått det som att propellern INTE ska ligga 45grader?? Eller har jag fel?

  2. #2

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Du får nog förklara lite mer för jag förstår inte direkt vad du menar??
    ..men en gissning vad du menar är att hur motorn ska vara vinklad i förhållande till kroppen ??
    Om du tänker dig att du sitter i cockpit i planet så brukar dom flesta motorer vara vinklade Höger och lite neråt.. dock bara några grader !!
    (man utgår alltid från cockpit när man ska benämna höger eller vänster vinge tex... )
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  3. #3
    jesse78
    Guest

    Standard

    ja exakt vad jag menade. Blir dock lite ställd av att jag har två brickor i trä att jobba med så var ska jag sätta dom?

  4. #4

    Standard

    Pilla in dom mellan motorbock och motorspant på vänster sida sett från cockpit för att få högerriktning.
    Om det inte är en ARF så brukar man vinkla motorspantet lite.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är väldigt individuellt på plan åt vilket håll motorn ska vara riktad. Om det är ett högvingat flygplan med bärande vingprofil, t.ex. clark-y så ska det vara neråtriktning. Om fenan pekar mycket neråt som i en DLG så ska det ofta inte högerriktas alls. Akrobatikplan som ska kunna flyga neutralt uppåner är det samma sak med, mycket lite riktning. Jag brukar sätta metallbricka 0,5mm på högra motorbockens fäste, och på trainer, sätta 0,5 mm bricka på övre fästena. Då får jag lite höger och lite neråtriktning. Mer neråtrikning behövs för clark-y-profil på vinge.

    Om man provar att trimma på så låg gas att planet bara behåller sin höjd, och sen får trimma om vid fullgas så behövs motorn riktas om. Man riktar för att kompensera för hur planet beter sig. När det är rätt riktat så är trimmen oberoende av vilken gas man har.

    mvh. //Fredrik

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Vad tillverkar ni thrust tubes för EDF av?
    Av Matjon i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 19:46
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 11:28
  3. X-31 Depron EDF med Thrust Vectoring
    Av MasterMag i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 07:02
  4. Skymaster Mig 29 OVT Thrust vectoring
    Av mulder i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •