Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Fräsa fram ett flygplan

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Wink Fräsa fram ett flygplan

    Vad tror ni om detta? Eftersom jag själv jobbar med cnc tycker jag de vore intressant...Nån som har en fil på en Viggen liggande??

    http://www.black-bear.se/rc_flyg/

  2. #2

    Standard

    Hejsan,

    Jag är en av delägarna i BlackBear och tänkte kommentera lite. Det går alldeles utmärkt att fräsa depron/balsa till flygplansdelar. Vi använder oss av en Phlatprinter från www.phlatboyz.com De har även tagit fram ett gratis CAM-plugin (man måste registrera sig för att ladda ner) till Google Sketchup som gör att man kan använda gratisverktyg för hela tillverkningskedjan.

    Steg1: Rita delarna i Sketchup.
    Steg2: CAM beredning mha plugin som även genererad g-kod
    Steg3: Använd EMC2 för att styra fräsen så att delarna du ritade blir översatta till depron/balsa-delar

    Ett litet videoklipp som visar hur det ser ut när vi fräser ut ett plan:


    /Jan
    BlackBear Data & RC

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BlackBear Visa inlägg
    Hejsan,

    Jag är en av delägarna i BlackBear och tänkte kommentera lite. Det går alldeles utmärkt att fräsa depron/balsa till flygplansdelar. Vi använder oss av en Phlatprinter från www.phlatboyz.com De har även tagit fram ett gratis CAM-plugin (man måste registrera sig för att ladda ner) till Google Sketchup som gör att man kan använda gratisverktyg för hela tillverkningskedjan.

    Steg1: Rita delarna i Sketchup.
    Steg2: CAM beredning mha plugin som även genererad g-kod
    Steg3: Använd EMC2 för att styra fräsen så att delarna du ritade blir översatta till depron/balsa-delar

    Ett litet videoklipp som visar hur det ser ut när vi fräser ut ett plan:


    /Jan
    BlackBear Data & RC
    Hej! Då får man börja med att säga att de är riktigt fina modeller ni fräser, och de va en väldigt speciell fräsmaskin. Fräser den bara i 2d?

    Själv funderar jag på ett långprojekt. Har fått tag på solidmodeller (solidpart) till en extra 300 och funderar på att tillverka den. Har den turen att jag är produktionstekniker på en mekanisk verkstad och har tillgång till vertikala flerop-ar samt Mastercam för beredning.
    Det är frestande att tillverka planet i aluminium med fuselaget kanske ungefär 1,5mm tjock fräst i två delar som man skruvar ihop. Frågan är bara hur tungt planet kommer bli. Har möjlighet att fräsa fram vingarna i solid 3d men då blir nog vikten för hög.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Gjorde ett litet test igår...Körde rodret till Extra:n. Bara rodret väger säkert 300 gram, så fortsätter jag detta projekt så kommer nog slutvikten ligga på 2 kg. Nån som vet om kärran över huvud taget skulle lyfta med den vikten? Med ett vingspann på 800mm. Antar att stallfarten blir väldigt hög om inte annat.
    Den ena bilden är när första tempot är kört. Den andra efter andra tempot. En del slipande o putsande kvar dock.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0030.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	55,0 KB 
Id:	22268Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0034.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	40,5 KB 
Id:	22267

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Med en spännvidd på "bara" 800 mm så brukar kärrornas flygvikt ligga från ca: 120 g (inomhuskärror) till kanske 400--500 g - knappast mycket mera än det. Så din idë att fräsa en kärra i alu kan du nog enligt min åsikt skrota... Vill du absolut fräsa så testa istället med t ex EPP-plast - då får du i alla fall en kärra med flygbar vikt.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Säg så här... Det finns en orsak att man inte bygger flygplan massiva. :-D
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Med en spännvidd på "bara" 800 mm så brukar kärrornas flygvikt ligga från ca: 120 g (inomhuskärror) till kanske 400--500 g - knappast mycket mera än det. Så din idë att fräsa en kärra i alu kan du nog enligt min åsikt skrota... Vill du absolut fräsa så testa istället med t ex EPP-plast - då får du i alla fall en kärra med flygbar vikt.
    Hälsningar
    Roger
    Du har så rätt så. Men om man tillverkar i EPP plast så borde den väl ändå bli för tung om man kör den solid (heter solid på cam språk o inte massiv ) Synd för de vore kul att komma ifrån skiten med spryglar o lister o sånt. En solid vinge skulle bli väldigt tålig.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Säg så här... Det finns en orsak att man inte bygger flygplan massiva. :-D
    No shit? Haha Fräste klart motorkåpan idag, så de blir svårt att skrota projektet när man väl börjat. Den får väl hänga i fiskelinor i taket om den nån gång blir färdig vilket jag tvivlar på

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Men den lär ju bli grymt snygg! Fy fasen. Jag säger bara en sak... Högglanspolera med autosol eller nåt annat polermedel. Ujuj...

    Ultrabling!
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-07-29 klockan 20:03.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Men den lär ju bli grymt snygg! Fy fasen. Jag säger bara en sak... Högglanspolera med autosol eller nåt annat polermedel. Ujuj...

    Ultrabling!
    Ja det kan bli snyggt! Eller varför inte blå eller rödeloxera hela planet?

    Här är en länk till den färdiga nosen.

    http://www.youtube.com/watch?v=jxoEn9Rco78

  11. #11

    Standard

    Fräs ut planet solit av EPP eller EPO så blir det hållbart och tillräckligt lätt med rätt batteri/motor

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    16
    Klubb
    Åkersberga FK

    Standard

    Om inget annat så har du ju ett grymt utgångsmaterial för att göra formar till en uber cool kolfiber kropp

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Micke L Visa inlägg
    Om inget annat så har du ju ett grymt utgångsmaterial för att göra formar till en uber cool kolfiber kropp
    Lustigt den tanken har slagit mig Men dyrt med kolfiber antar jag.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andv Visa inlägg
    Fräs ut planet solit av EPP eller EPO så blir det hållbart och tillräckligt lätt med rätt batteri/motor
    Har letat lite men hittar inte nåt ställe som säljer sånt. men de vore de bästa helt klart. Frestande då att skala om den och göra den med ett vingspann på 2-3 meter. 5 musklick och skalan är ändrad så why not?

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RagdollPete Visa inlägg
    Hej! Då får man börja med att säga att de är riktigt fina modeller ni fräser, och de va en väldigt speciell fräsmaskin. Fräser den bara i 2d?
    Tackar! Fräsen är designad för just att fräsa i depron/frigolit och liknande material med låg densitet (typ balsa/EPP). Man skulle kunna köra 3D fräsning med en (den klarar upp till 5cm tjocklek på materialet) men vi har inte riktigt sett nyttan av det. Det finns så många plan som går alldeles utmärkt att bygga av platta depronbitar

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BlackBear Visa inlägg
    Tackar! Fräsen är designad för just att fräsa i depron/frigolit och liknande material med låg densitet (typ balsa/EPP). Man skulle kunna köra 3D fräsning med en (den klarar upp till 5cm tjocklek på materialet) men vi har inte riktigt sett nyttan av det. Det finns så många plan som går alldeles utmärkt att bygga av platta depronbitar
    Men då kanske du vet var man kan köpa material? Antar att ni enbart kör platta bitar så du kanske inte vet var man kan få tag i lätt mtrl i stora bitar?

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BlackBear Visa inlägg
    Tackar! Fräsen är designad för just att fräsa i depron/frigolit och liknande material med låg densitet (typ balsa/EPP). Man skulle kunna köra 3D fräsning med en (den klarar upp till 5cm tjocklek på materialet) men vi har inte riktigt sett nyttan av det. Det finns så många plan som går alldeles utmärkt att bygga av platta depronbitar
    Förresten vad tror du om det här?? http://www.rcfoam.com/product_info.p...0dd806ca268c9c

  18. #18

    Standard

    EPP finns att köpa från flera ställen. T.ex. http://www.animatech.se/ocelot/ Det finns inte i web-shoppen, men om man ringer så har de hela flak att köpa. Tror de är typ 80x120cm och 10cm tjocka.

    http://www.por-pac.se/materials/epp/ har fler varianter och storlekar på både EPP och EPS (frigolit). Deras största EPP flak är 1700 x 620 x 150 mm.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Produktionstekniker CAD/CAM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BlackBear Visa inlägg
    EPP finns att köpa från flera ställen. T.ex. http://www.animatech.se/ocelot/ Det finns inte i web-shoppen, men om man ringer så har de hela flak att köpa. Tror de är typ 80x120cm och 10cm tjocka.

    http://www.por-pac.se/materials/epp/ har fler varianter och storlekar på både EPP och EPS (frigolit). Deras största EPP flak är 1700 x 620 x 150 mm.
    Por Pac sidan såg väldigt intressant ut. Måste vara billigare att köpa där än i USA. Men de hade ingen information om flak. Har ni haft kontakt via telefon/mail och fått spillbitar eller hur har ni gått tillväga?

  20. #20

    Standard

    Jag har bara handlat från Animatech, men haft kontakt med båda via telefon.

    Jag har lite prisuppgifter från Por-Pac men de är ganska gamla så ta dem bara som riktpris:
    1160 x 760 x 120 mm 20gram/dm3 363:-
    1700 x 620 x 150 mm 30gram/dm3 824:-

Liknande ämnen

  1. Landningsställ fram men bak då?
    Av Tricket i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 21:44
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 23:53
  3. CNC fräsa frigolit kropp?
    Av Meshuggah i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 10:26
  4. CNC fräsa glasfiber plattor?
    Av bjornez i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 21:49
  5. Fräsa i depron
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •