Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hjälp mig ! Vad ska jag köpa

  1. #1

    Standard Hjälp mig ! Vad ska jag köpa

    Hej !
    Mitt första inlägg efter jag läst en massa i forumet.

    Jag har fått tillbaka rc intresset efter 20 års uppehåll . Tidigare var det bara bilar och båtar som gälde.
    Nu tänkte jag prova mig på att köra lite flygplan istället och åkte således till Hobbex och köpte en enkel 2 kanalsmodell för ett par veckor sen ( Firebird ) . Detta var utmanade i ca 10 minuter så jag känner att jag helt enkelt vill gå vidare med något roligare . Jag har haft tillgång till simulator till pc:n och där är det inga problem att flyga . Antar att dessa simulatorer inte har jättebra verklighetsförankring men kanske ger ett lite hum om kontrollerna íallafall .

    Jag har läst i forumet om AXN floater från HK . Verkar ok att börja med. Dessutom är den ju nästa gratis,så den är bara att ge till barnen om det inte skulle vara så

    Nu till frågorna ... Jag är helt grön på dagens teknik och skulle vilja ha hjälp att plocka ihop ett paket med ALLT jag behöver för att komma igång utan att priset skenar iväg om intresset skulle svika igen.



    Jag funderar på någon av dessa 2 radios

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Rx_Mode_2.html
    Eller
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Firmware.html
    Bara för att den ser häftigare ut.

    Sen planet :
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=8359

    Passar dom ihop ? är första frågan.

    Sen är det ju det här med batterier....
    Några rekomenderar denna till just detta planet :
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=9274
    Kan det vara rätt ?


    Sen behöver man ju en Laddare också ... Jag har ingen brådska utan pris väger mer än prestanda.
    Vad ska jag då ha ? Behöver man modifiera något för att få batteri/laddare/plan fungera tillsammans .

    Behöver man någonting mer ? Kontakter/kablar/ övriga grejer ? Jag vill bara bygga ihop och köra . Tog ett par extra kanaler på radion ifall jag ska gå vidare med andra modeller när jag ledsnat på denna .

    Mycket tacksam för bra enkla tips och svar på frågorna ovan . Såg tex att man kunde hacka Turnigyradion med nya roms och displayer mm , men det är ingenting jag i detta skede kommer hålla på med . Ur lådan och upp i luften inom en timme är målet jag vill nå . Dessutom utan att bli ruinerad.

    Tack på förhand

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Jag har den dyra av radio som du föreslog; Turnigy 9X, och är nöjd med den efter att jag modifierat displayen och bytt själva sändardelen till FrSky DIY hackmodul.
    Från batteri till fartreglage har du en halv kontakt på batteriet, du behöver en hane till den också.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10414__Male_XT60_connectors_5pcs_bag_GENUINE.htm l

    Mellan fartreglage och motor kan du ha 3,5mm guldkontakter
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10255__3_5mm_3_wire_Bullet_connector_for_motor_5 pairs_bag_.html
    Alternativet är att löda, men då kan motorn starta baklänges; och så får du löda om. Lite omständigt.

    Jag tycker att batterierna som heter nano-tech är bättre än det batteri du föreslog. Jag föreslår två batterier, så du kan ladda och flyga samtidigt. Jag har en rätt dyr laddare som fungerar bra
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9005__iCharger_208B_350W_8s_Balance_Charger.html
    j
    ag har en billig också som fungerar långsamt till stora batterier, och inte balanserar helt perfekt.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_ w_accessories.html
    M
    en den förstör inte batterier, jag får bara ut lite mindre ur dem.

    Du behöver nätaggregat till laddaren. Jag har en 13V/30A och en annan 13V/10A.

    Lödpenna, lim och krympslang behövs också.

    Servona har en tendens att gå sönder, och fartreglaget också; speciellt om du har långa kablar mellan fartreglage och motor.
    HXT900 är bra servo som reserv.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__662__HXT900_9g_1_6kg_12sec_Micro_Servo.html

    Annars ska det fungera bra tillsammans.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Mycket tack .
    Men finns det inget "billigt" sätt att ladda sina batterier. Laddaren kostar ju mer än plan och radio tillsammans :-) .

    Ang modden på radion - Är det något som jag som glad amatör verkligen behöver ? Mon erfarenhet hittils är som sagt en 2 kanalare från Hobbex...

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rookie Visa inlägg
    Mycket tack .
    Men finns det inget "billigt" sätt att ladda sina batterier. Laddaren kostar ju mer än plan och radio tillsammans :-) .

    Ang modden på radion - Är det något som jag som glad amatör verkligen behöver ? Mon erfarenhet hittils är som sagt en 2 kanalare från Hobbex...
    Den billiga laddaren för 23$ är OK, det är bara begränsningen av 50W som gör att en 2000 mAh ack som snabbast går att ladda på 45 minuter, om acken tål laddning med 2C. För nya accar som tål laddning med 8C så går det inte snabbare. På den dyra laddaren går det däremot på 12 minuter. Det tar också lång tid att laddat upp till lagring med billiga laddaren, för här är max ström 1A. På den dyra är max ström 20A. Men det är inget större problem.

    Modden på radion är främst av tre skäl.
    1) Jag har diversitet genom två antenner, detta är bra för stora plan där motorn kan skymma antennen
    2) Jag har verifierat god räckvidd på FrSky
    3) Inomhusmottagarna är bra och lätta. 4 gram i stället för 19 gram.

    Du måste inte modda radion på en gång, du kan ju vänta tills du börjar flyga med explosionsmotor eller inomhus.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Hej! Jag vill bara upplysa om att importera från Hobbykingen kan bli lika dyrt som hos en handlare i Sverige. Själv åkte jag fast och fick betala 100 kr till posten i expeditionsavgift + att tullen tog ut en avgift på 142 kr= 242 kr extra på ett paket som kostade 565 kr. En Futabamottagare och lite annat som blev en lite större låda. Kanske det blev ändå en vinst på en 100 kr. Ibland kanske det slinker igenom med mindre paket. Detta var mitt 10:e paket och dom andra gick igenom utan extra kostnad. Mvh Jan - Eve.
    /chagor
    Nybörjare

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Här kommer ett långt inlägg med lite kommentarer...

    Flygplan:
    Utmärkt val! Det planet är ett beprövat och erkänt bra nybörjarplan som man dessutom kan växa med och ha buskul med även när man är mer van modelflygare. Om du möjligen är intresserad av en lite större kärra* kan du titta på en Bixler som är i princip likadan men lite större.

    Laddare:
    Av de där laddarna skulle jag satsa på den billigare, åtminstone som nybörjare. Det är en alldeles utmärkt laddare. Möjligen skulle jag köpa en som kostar 2-3 dollar mer. Den som jag länkat till, iMax B6, är nog en av de bättre kopiorna på den ursprungliga fyrknappsladdaren, Bantam** E-station. Då har jag iofs inte läst på om Turnigyn som Fredrik länkar till. Det finns också modeller av iMax B6 som har inbyggt nätagg. Vad gälelr nätagg så kan du ta ett begagnat nätagg från en stationär PC och driva din laddare med. Det finns en utmärkt video om hur man gör det på rcmodelreviews.com eller möjligen på hans Youtube-ström. (Rekommenderad surfning hur som helst...)

    Faktum är att jag själv använt mig av en Bantam E-station med motsvarande prestanda som de två billigare alternativen i många år nu och är fortfarande nöjd. Klart att jag börjar fundera på att uppgradera till en kraftigare laddare för att kunna ladda hårdare på mina moderna batterier, men det funkar ofta ganska bra sedan man vant sig vid att planera sin laddning. När jag bytte från nickelbaserade batterier till litium höll jag på att bli tokig eftersom jag aldrig laddade på mindre än 4-5C som är vad bättre nickelbatterier klarade på den tiden.

    Sändare:
    Appropå sändare så har jag själv en Turnigy 9x sedan ett tag tillbaka och kan säga att den funkar att använda som den är även om originalfirmware i den är lite... Sådär... Den blir väldigt mycket bättre av att programmeras om med ny firmware, men som sagt, det kan du också göra när du känner dig manad. Det är definitivt inte något som du måste göra på en gång. Själv bytte jag till Gruvin9x, men det finns några andra varianter av open-source-firmware till den. Vad gäller modulbytet som Fredrik nämner så har jag själv också gjort det, men i mitt fall var det mest för att jag ville ha telemetri i min.

    Den billigare sändaren är helt ok. Om du väljer att gå det spåret så kan du titta på en annan sändare i samma prisklass hos HK som är programmerbar med hjälp av PC. En bekant till mig har en sån till sina barn och är jättenöjd med den.

    Batterier:
    Fredrik har helt rätt i att du ska ha minst två batteripaket. Det ökar flygtiden markant. Sannolik kommer du som nybörjare att vara ganska nöjd med den flygtiden du får på ett 1800mAh-paket med det planet. men det skadar inte att ha flera ändå. Själv har jag oftast tre av varje batteridimension. Det funkar för mig.

    De batterierna (Nano-Tech) som Fredrik rekommenderar är mycket riktigt bättre batterier. De tål mycket högre belastning och kan laddas mycket fortare. Men... Du behöver inte såna till det där planet. Enda orsaken att köpa såna för det där planets standardmotor (som räcker alldeles utmärkt) är att kunna ladda dem fortare. Du kan satsa på de billigare och flyga alldeles utmärkt på dem med betydligt kraftigare motorer än vad som följer med det planet. Möjligen kan det vara så att du kan köpa lite större (ca 2200mAh eller så) och byta ut nosvikten som ska sitta i nosen på AXN-Floatern, men det är jag inte helt säker på eftertsom jag inte själv byggt någon sådan. Kolla på RCGroups.com och sök efter en tråd om det planet. Det finns där, med massor av information om det planet.

    Övrigt:
    Resten av utrustningen som Fredrik nämner är helt rätt. Sannolikt kommer originalservona att strippa kuggar efter ett tag och batterikontakterna är helt rätt, billiga och bra samt går att köpa "överallt". Motorkontakterna är också helt rätt och underlättar livet för modellflygaren etc.

    Vad gäller frakt så kan jag rekommendera att göra beställningar från HK i flera omgångar för att minska totala summan på paketen. Då minimerar du mängden total MOTOPS (Moms Och Tull Och Postens Straffavgift) över tiden. Köper du ett stort paket kommer du med största sannolikt att fastna i Posten och Tullverkets klor.


    Ojojoj... Det tog ett tag att knacka ihop detta...


    Lycka till med nya planet när du väl kommer igång.




    * Lättare att flyga när man är ovan eftersom man lättare ser attityden på ett större plan i luften. Personligen rekommenderar jag i princip alltid segelplan till nybörjare bland annat på grund av detta, men där råder så klart delade meningar eftersom det finns många religioner inom just nybörjarlämplighet hos modellflygplan

    ** Bantam är ett renommerat RC-elektronikföretag som varit med i RC-branschen sedan 70-talet och lever än idag med bibehållet gott rykte
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-07-24 klockan 23:23.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Standard

    Wow ! Verkligen tack för utförliga svar till mig som inte fattar någonting . Verkligen hjälpande i min investering . Till min fasa så ser jag att i princip alla sändare ligger som backorder nu på HK så jag skippar nog denna och köper en Spektrum DX5 eller 6 istället på Hobbex som ligger nära till hands . Antar att 5:an räcker tillsvidare,men 6:an är ju snyggare..

  8. #8

    Standard

    Köp en Dx6i direkt, det är min rekomendation i alla fall. Jag köpte en för två år sedan och jag är jättenöjd med den. Den duger gott till mina hemma byggen och du kommer ganska snabbt upp i 6 kanaler...

    Sedan finns det billiga mottagare som passar till den i fall flygplansparken utökas.
    Kolla link här

    Lycka till med flygandet.

    Mvh
    Jonas

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Avstå DX5 och köp istället en DX6i DSMX precis som jonols säger - den är så mycket mera att "växa i" än DX5 som du kommer att växa ur omedelbart.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Vart köper man Spectrum DX6I billigast just nu? Tänkte köpa en sådan snart. Mottagarna i Parkzone planen ska tydligen vara optimerade för det märket av sändare. Och har en micro parkzone RTF på väg hem nu. Varför är inte Parkzone planen mer populär här i Sverige? Har sökt efter parkzone här på forumet men fick upp typ en tråd bara. Dom verkar ju vara ganska trevliga och bra pris.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Club_one Visa inlägg
    Vart köper man Spectrum DX6I billigast just nu? Tänkte köpa en sådan snart. Mottagarna i Parkzone planen ska tydligen vara optimerade för det märket av sändare. Och har en micro parkzone RTF på väg hem nu. Varför är inte Parkzone planen mer populär här i Sverige? Har sökt efter parkzone här på forumet men fick upp typ en tråd bara. Dom verkar ju vara ganska trevliga och bra pris.
    Hej,
    Vill bara klargöra att mottagarna inte är optimerade utan är det Spektrum-mottagare så kräver dom en motsvarande Spektrum-sändare för att överhuvudtaget fungera.
    Så vill man flyga RTF-kärror med Spektrum-mottagare så är det Spektrum-sändare som gäller - t ex DX6i om man vill komma hyggligt billigt undan.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Parkzone tillverkar kanonbra flygplan.
    Jag har följande och kan rekommendera allihopa.
    T28 Trojan(lilla och stora)
    P47
    Habu

    Håller med föregående, köp en märkesradio.
    Jag kör Spektrum och dom har bra radios samt väldigt bra support och garanti om något skulle hända.

    DX6i DSMX inklAR6210 (6kan mottagare med satellit)
    MFT 1889:- + frakt
    Östersunds Modellhobby 1895:- + frakt
    Fastlad ca 1710:- inkl frakt (dom tar 15£ i frakt)
    Sussex Model Centre 1550:- (har räknat på 15£ frakt)

    Så valet är fritt..

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg
    Parkzone tillverkar kanonbra flygplan.
    Jag har följande och kan rekommendera allihopa.
    T28 Trojan(lilla och stora)
    P47
    Habu

    Håller med föregående, köp en märkesradio.
    Jag kör Spektrum och dom har bra radios samt väldigt bra support och garanti om något skulle hända.

    DX6i DSMX inklAR6210 (6kan mottagare med satellit)
    MFT 1889:- + frakt
    Östersunds Modellhobby 1895:- + frakt
    Fastlad ca 1710:- inkl frakt (dom tar 15£ i frakt)
    Sussex Model Centre 1550:- (har räknat på 15£ frakt)

    Så valet är fritt..
    Tack till mcRegor, det var precis så jag menade. Och eftersom att jag har fått för mig att Parkzone är ganska bra flygplan så är det en Spectrum sändare jag ska köpa.

    Tack Bonanza, härligt att veta att jag inte är ensam om att köpa Parkzone då Är en Micro Trojan jag ska få hem imorgon hoppas jag från modellhobby. Blir nog där jag köper sändare också. Får se. Hoppas Parkzone blir mer populära snart. Jag gillar dom redan innan jag provat dom. Vilken av dom stora Parkzone är roligast? Jag har tidigare bara haft en Arttech cessna BL men tycker att den var seg för sin storlek. Cessnan med borstad motor lär ju knappt gå framåt. Är det trojan i full storlek som gäller?

  14. #14

    Standard

    Club_one:
    Har du beställt en Micro Trojan är ju nästa plan givet.
    Storebror...
    Det är många som flyger Trojan i klubben, den passar alla och kan flygas i alla väder.
    Här är en fin bild.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020690.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	217,4 KB 
Id:	22229

    Det är mitt plan längs fram, lite naggat i kanten men flög lika bra ändå.
    Senast redigerat av Bonanza den 2011-07-25 klockan 17:10.

  15. #15

    Standard

    Låter fint Hoppas den kommer imorgon/onsdag Sedan ska jag köpa ny sändare. Och efter det blir det nog en stor trojan. Vågar man låta en nybörjare flyga micro trojan? Har du testat nosdyka i kortklippt gräs någon gång med din? Vad hände i så fall?

  16. #16

    Standard

    Jag har landat lite hårt några ggr med microtrojanen på Bosön (inomhus med konstgräs tror jag det är) planet är ju så lätt så det händer ingenting.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Turnigy 9x finns inne nu igen på HobbyKing om du är intresserad. Förvisso i Mode1, men det är busenkelt att ändra till Mode2. Jag köpte min som Mode1 och flyger såklart i Mode2. Bara att skruva loss bakstycket och flytta "raspet" till andra spaken. Sedan väljer man Mode2 i "GUIt". Klart!

    Turnigy 9X, mode2
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  18. #18

    Standard

    Än en gång tack till er alla , men jag tror att jag skiter i HK dom känns så extremt oseriösa att ha att göra med . Fattar verkligen inte vad dom håller på med . Jobbar själv inom retailvärlden,och skulle någon av mina anställda sköta företaget såhär så skulle dom få sparken på en gång. Hur svårt kan det vara att saker på lagret ? Köper dom hem 10 åt gången av allt dom säljer. Mycket saker känns bara som utfyllnad på hemsidan .

    Näe , det blir en Spektrum 6i:a , batterier och laddare + servon med ståldrev från nån lokal hobbyaffär. Plan har jag börjat tänka om på . Tror jag vill ha något man kan landa på riktigt med . Såg nån Cessnakopia med jättestora hjul som verkade rätt ok och lättflugen med låg stallfart . Lite måste man ju få ha sönder när man börjar med en ny hobby

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg
    Jag har landat lite hårt några ggr med microtrojanen på Bosön (inomhus med konstgräs tror jag det är) planet är ju så lätt så det händer ingenting.
    Ok. Nu har jag bildat mig en uppfattning av planet (trojan micro). Den ska flygas när det inte är några vindar alls. RTF radion man får med är inget att hänga i julgran direkt. Oskön och ingen känsla i den. Och då jämför jag med Arttech RTF radion. Råkade sätta planet i ett träd igår på andra flygningen. Fick stå och kasta sten mot den i 10 min först innan jag träffade en gång och insåg att den hade snurrat in landnings stället i en massa löv och grenar. Fick då ta ett gammalt träd som precis räckte upp om man stog på ett cykelställ som var uppställt mot trädet och slå ner planet. Fick välja mellan att fåner ett (kanske) trasigt plan eller inte något plan alls. Fick ner den med en sprucken vinge som tur var för jag fick bli lite våldsam til slut. Har gjort olika sorters krasher och en med nosen rakt ner i asfalten. Nosen vart intryckt lite, vilket inte är så farligt då det lät hårt. Blir en Spectrum DX6I väldigt snart och sedan en stor trojan så man kan flyga när det är vind också så får sambon träna lite med den lilla Dåså finns lite info om detta plan på denna sida också Verkar vara dött när det gäller parkzone.

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg
    Parkzone tillverkar kanonbra flygplan.
    DX6i DSMX inklAR6210 (6kan mottagare med satellit)
    MFT 1889:- + frakt
    Östersunds Modellhobby 1895:- + frakt
    Fastlad ca 1710:- inkl frakt (dom tar 15£ i frakt)
    Sussex Model Centre 1550:- (har räknat på 15£ frakt)
    Så valet är fritt..
    Du glömde inwood model 128£ + 6£ frakt = 1386 SEK
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Var köpa?
    Av rc9 i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 21:00
  2. Vad ska jag köpa?! 6k
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 10:35
  3. Vad ska jag köpa?
    Av CptStubbs i forum Elmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 19:32
  4. Köpa fpv-utrustning hjälp och tips önskas
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 23:31
  5. Hjälp mig att köpa ny motor.
    Av Strömquist i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •