Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vattenraket med fallskärm. HJÄLP!

  1. #1

    Standard Vattenraket med fallskärm. HJÄLP!

    Hej!
    Nu kanske jag är på fel forum men det är värt ett försök.
    Jag har byggt en vattenraket och en fallskärm, en fin fallskärm om jag får säga det själv.
    Problemet är hur fallskärmen ska utlösas när den har kommit en bra bit upp i luften.
    Jag byggde raketen och fallskärmen enligt en 8 delar lång video på Youtube.com men sedan då personen skulle visa hur man gör själva utlösningsmekanismen till fallskärmen då ville han ha betalt, FAN säger jag bara!
    Jag har ingen lusta att betala till utlandet och man vet ju inte vad man får veta, han kanske luras.
    Men i alla fall undrar jag om det finns någon som vet hur jag ska få fallskärmen att utlösas när den nått sin maxhöjd och är på sin resa neråt?
    Tacksam för svar
    MVH Viktor

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    enklast kanske är att göra noskonen lös, och att du har skärmen där under, fastsatt i flaskan.
    Så när raketen tippar över så åker konen av och fallskärmen vecklas ut.
    vill man göra det avancerat, så använder man sig av en timer, som efter ett antal sekunder antänder en liten krutladdning som i sin tur skickar ut skärmen. I detta fall har du en låda/rör etc där skärmen ligger i. Denna låda/rör innehåller då även krutladdning och tändanordning. Googla på Rocketreviews eller gå in på www.aleraket.se så finns lite mer information om olika sätt att fixa med fallskärmar till modellraketer.

  3. #3
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Du har inga bilder på skapelsen Viktor?

    Matsa...

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du kan få info på olika raket forum i USA, de använder en höjdmätare som utlöser en mindre krutladdning som skjuter ut fallskärmen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Hej!
    Tack för era svar, ni ställer då alltid upp på det här forumet.
    Ken1: Jag testade det där du sa med en lös noskon men det var inte så lätt.
    Det är väldigt svårt att hitta balansen mellan att trycka fast den för hårt eller för löst. Endera far den av för tidigt eller aldrig. Du är något på spåren när du säger en timer, men en krutladdning har jag inte lust med. Istället har jag kollat runt lite och sett att de flesta använder ett vanligt servo. Så nu måste jag bara få tag på det. Jag har kollat på en hemsida som heter: http://www.electrokit.se/ där har dom allt och lite till inom elektronik och jag har hittad lite intressanta saker till vattenraketen bla en höjdmätare som enligt dom ska ge en elektrisk impuls till bla ett servo, det är precis vad jag letar efter.
    Men jag ska i alla fall ta kontakt med dom och se till så att det ska fungera.
    Tack än en gång för era svar.
    Ni får gärna komma med fler förslag och idéer till min vattenraket.
    MVH Viktor

  6. #6

    Standard

    Jag skulle också vilja se bilder!

    Du kanske kunde ha en billig mottagare och utlösa fallskärmen själv...

    Kom med uppdateringar bara.

  7. #7

    Standard

    Hej!
    Bättre sent än aldrig,
    Jag vill bara säga att jag nu har en ide om hur utlösningen ska fungera.
    Jag ska använda mig av en "Tomytimer", en uppdragbar timer som sitter i speldosor, julkyrkor
    och uppdragbara leksaker. Fallskärmen kommer jag att sätta fast på sidan om raketen med ett gummiband runt som jag då ska spänna fast på timern och vrida upp den, sen börjar den snurra sakta och till slut lossnar gummibandet från timern och då är fallskärmen fri att utvecklas. Jag har även planer på att göra en tvåstegsraket. Jag kommer att lägga upp bilder på "mästerverket" senare, kanske i slutet av nästa vecka. Ta en titt då på forumet om ni är intresserade, men som sagt så vet jag inte när jag är klar.
    MVH Viktor

Liknande ämnen

  1. Lucka för fallskärm och dylikt?
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 09:30
  2. Failsafe-fallskärm multicopter
    Av SteffeB i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 18:51
  3. Eget fallskärm
    Av CalleINC i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 19:45
  4. Vattenraket Första försöket
    Av plutoorjan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 12:08
  5. Fallskärm till modellflygplan?
    Av MagnusStrömqvist i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •