Har försökt studera din film, det är lite svårt att se men jag håller nog med hanke. Tror att du har råkat ut för det man kallar för g-stål. Det innebär för hård belastning i för låg fart.
För att häva en sådan rotation snabbt bör man skeva med rotationen och samtidigt ansätta dykroder för att snabbt få flygfart igen.

Sedan är det mycket viktigt att vingen är skränkt (tordering, wash out, olika utryck för samma sak).
Tyvärr så brukar inte tillverkarna inte bygga in skränkning i vingarna.

Om vingarna är träbyggda och klädd med plastfilm så brukar det gå att fixa till detta med att palla under vinspetsens bakkant och sträcka om klädseln.

Vad det gäller skevroderbroms så är det som det skrivs ovan att det nedfällande rodret bromsar mer än det uppfällande rodret. Det innebär att yttervingen i en sväng bromsar mer och flygplanet kommer att hänga med stjärten, för att åtgärda detta måste man kompetsera med att tillsätta sidoroder tills att kroppen ligger horisontellt i svängen eller står en aning på nosen, i annat fall så tappar du flygfart. Det är också så att en sväng fordrar mer energi vilket innebär att om du ligger på gränsen till flygfart i planflyckt så kommer flygplanet att "klippa" när du ansätter en sväng.

På mina långvingade flygplan (seglare) så brukar jag se till att det nedfällande rodret rör sig så lite som möjligt för att undvika skevroderbromsen så mycket som möjligt.

En vinge med helsymetrisk profil så har du praktiskt taget ingen skevroderbroms eftersom motståndet över vingspetsarna/roderytorna då är lika stora.