Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Haverikommitionen sammanträder....

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard Haverikommitionen sammanträder....

    Testflög idag min MQ reaper 2500mm för första gången och det gick bra till en början men efter första egentliga svängen so drog den i backen. Våran slutsats blev att roderutslagen blev för stora då dom verkligen kunde röra sig max på denna flygning.. va rädd det skulle kunna bli för lite annars.. men med dessa långa vingar så tror vi att det va det som orsakade den kraftiga stallturnen som ledde till crash.. men kärran går dock att laga utan större problem så vi får väl se nästa gång om vi hade rätt

    Kom gärna med synpunkter o tankar. Man lär så länge man lever

    Senast redigerat av administrator den 2011-07-27 klockan 18:11.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Såg ju bra ut innan den ödestigra svängen.
    Tips: Om du kan ställa in dual- eller triplerate på en 2 el 3 vägsbrytare på radion kan du ju ha ett läge med ganska små utslag, mittenläget med lite större utslag och ev det tredje men ännu större ustlag. Du kan välja att ha detta på ett roder t ex skev, höjd+skev eller alla roder. Jag lägger in triplerate som regel på höjd, skev, sida. Exponential bör du ställa in också på höjd och skev.

    Du hade en väldig tur att skadorna inskränkte sig till lite smålagning som jag såg du skrev i slutet på videon.
    Det såg ut att börja skymma när du flög, kanske testa nästa gång i mer ljus så ser du modellen lite bättre. Prova på lite högre höjd men ändå så du ser modellen bra nästa gång och så kollar du hur den svänger. Nu kan du ju vara beredd på störtspiral och hinner förhoppningsvis vidta motåtgärder om du är på lite högre höjd.

    Har du kollat på internet vilka roderutslag andra använder på den här modellen?

    Var flyger du förresten, är det nån gammal landsvägstump med asfalt kvar?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-27 klockan 01:48.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Tjena! Jo jag ska ställa in dualrate och expo nu till nästa sväng.. jag körde med fulla utslag på radion för att "kunna" bryta emot om det behövs men tydligen så gjorde det bara saken värre.. däremot så ska man enligt ritningen ha ett spel på ca 20-25mm både upp o ner.. vilket enligt andra på forumet är ren galenskap.. dom rekommenderar ca 5mm spel upp o 3mm ner på skeven.. och det är väl den som är boven i dramat i detta fall tror jag.

    Skadorna är lagade nu och jag ska kanske göra nytt försök imorrn. Som sagt så hade jag grym tur.. fattar inte vad som hände då jag såg planet dyka genom träden med en vinge o nos som först borde ta i marken i 45 graders vinkel i bra fart.. men endå låg den hyfsat hel på platten... tror den måste dämpats upp av några träd eller buskar...

    Sen angående mörkret så ser det värre ut på kameran än vad det va i verkligheten. hade inga problem att se kärran ikväll.. däremot att styra den :P

    Jag flyger på vårat RC-fält i byn Botsmark. det är en gammal grusfotbollsplan som gjorts om till buggybana o flygfält. så det är stenmjöl/grus som jag startar på.

    tack för tipsen

    MVH // Mathias

  4. #4
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Kan det ha berott på skevroderbroms verkan kanske?
    Iof så är det ingen fara att prova med tex. 50% mindre utslag på skev ned än uppåt.

    Mvh Matsa...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jo det är det som vi inbillar oss så det blir lite omjusteringar.. men borde det inte bli mer bromsverkan om man skevar uppåt? tänkte då borde det bli mer "lyftkraft" på den sidan som bromsar mer.. men du har säkert rätt jag är inget proffs på dynamiken

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Skevroderbromsande verkan är större på det skevroder som går neråt (vid rättvänt flygläge). Det är detta som orsakar att man måste stötta med lite sidoroder i samma riktning som svängen på många flygplan t ex CUB och liknande för att svängen skall bli "ren" och fin. M a o orsakar skevroderbromsen en girverkan som rättas med lite sidoroder. Till viss del kommer man tillrätta med det genom olika stora utslag uppåt och neråt på skeven (större uppåt) s k differential. Förr fick man trixa med sånt genom att ha stötstången/linken på servot lite snett eller roderok som ej var 90 grader men numera kan man ju fixa sånt via radion. På många konstflygningsmaskiner märker man inte av nån skevroderbroms enl ovan så det varierar från flygplan till flygplan kan man säga.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-27 klockan 11:56.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    hej!

    osäker på vad det finns för möjligheter att mixa det på min stenålders futaba 6ex radio men jag har iallafall hittat 2st mix funktioner som man proggar själv. för att tex få sidrodret att följa med då man skevar.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är vingen skränkt? Eller har du möjlighet att skränka (lyfta upp bakkanten) på vingspetsarna??
    Detta stabiliserar en hel del, samt minskar risken för stall, då vingspetsarna 'bär' längre.
    Retroholic!

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Om du vill ha olika utslag uppåt och neråt (om du har två skevroderservon till två kanaler dvs ett servo tillvardera roder) kan man med s k end point adjustment (EPA) justera så utslaget uppåt blir störst. Ha 100% EPA åt det hållet och kanske 60% EPA på utslag neråt (justera då end point till 60% åt det hållet). Men EPA måste ha möjlighet att ställa ändlägena indivduellt åt de två ändlägena i så fall, om EPA bara går at ställa in så det blir lika åt bägge hållen kan du förstås inte använda denna metod.
    Futaba 6EX har EPA men jag vet ej om du kan justera servots ändläge individuellt åt höger och vänster - kolla i manualen, det funkar i alla fall med individuella ändlägen åt höger och vänster på min Futaba (14MZ). Jag kollade som hastigast i PDF manual till 6EX och det skall fungera att ställa ändlägena individuellt dvs olika åt höger och vänster.

    Ändlägesjusteringen ändrar även utslagen i dual rate så ändlägesjusteringen görs före inställningen av dual rate.

    Du kan med mix göra som du nämde dvs mixa in sidoroder i skeven, men det blir en del trail and error innan du får lagom sidoroderutslag inmixat med skeven (bäst är att lära sig flyga manuellt så man ger det sidoroder som behövs för en ren sväng tillsammans med skev).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-27 klockan 15:30.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Blev mycket för mig att ta in nu men det är bra ska testa fixa differentialen samt svag mixning av sidorodret. till skev så får vi se hur det går

    Skränkning va också nytt begrepp och som jag förstår så är dom Inte det. men vetefan om det går att göra nått sånt på klädda balsavingar.. eller?

  11. #11

    Standard

    För låg fart i svängen och för brant sväng, den klipper direkt inget konstigt. Håll farten i svängarna och sväng mjukare Om du gör en flygning på 2 min och skriver och visar hur fint den flyger, hur snäll den är när du provar stalla den och sedan plösligt skyller på för stora utslag så får jag inte ihop det iaf, låter mer som en dålig ursäkt för en dålig pilot!

    Visst lite inställningar på utslagen må vara hänt att du behöver...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Lugna ner dig nu lite även om det inte syns på filmen så står jag så gott som stilla ovanför skallen och där provade jag svänga försiktigt o då va motorn helt avstängd.. då den klipper så hade jag över halvgas vilket är nog för att sparka denna vagn i ashlet. så nog fanns det fart. Men jag har aldrig sagt att jag är världsmästare heller.. jag visade filmen och sa vad som händer och hur jag upplevde det.. sen ville jag höra folks synpunkter. Men som folk med mer erfarenhet av långvingade kärror säger så bromsas vingen kraftigt av skev vilket ofta leder till att dom klipper. Men om det va det som hände eller om jag är sämst i världen vet jag som sagt inte utan det va en test o den gick åt helvette..
    så därför ville jag höra alla tänkbara anledningar så jag kan motverka dessa till nästa gång.
    Har flygit 3d i 3 år innan denna kärra så nog vet jag hur man kör men däremot aldrig provat segel eller annat långvingat..

    får väl säga en motkommentar till dig då som e så kaxig att ta o testa kärran själv så ska vi se hur det går

  13. #13
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    + =

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard


  15. #15

    Standard

    Kaxig det var skoj å höra Jag har bara gått i bokis hårda flygskola där man får lära sig ett å annat bra att tänka på innan man ger sig iväg Jag har också försökt mig på allt för många knepiga saker med praktsmällar som följd så jag är inte fullkommlig heller.

    Om vi nu skall tala "Crash investigation" så skulle min gissning vara en accelerad g-stall.

    Varför?
    Vid planflykt som du provade att stalla kärran så är belastningen 1g, således måste vingprofilen vara konstruerad så att vid en given hastighet orka bära hela vikten på flygplanet för att inte "dimpa ner" eller stalla som det så vackert heter.

    Det som händer när du svänger flygplanet, i filmen ser det ut som att du ger skevroder och drar höjd. Flygplanet kommer nu att börja svänga och belastningen kommer öka till låt oss säga 1.5G. Nu väger således planet 1,5 gånger så mycket, vinkeln för vingen är också ändrad "angle of attack" samt att ena vingen går fortare resp den andra går långsammare vilket också spelar in på stall hastigheten.

    Troligen så har du genom svängen helt enkelt för låg fart och får för hög vingbelastning på högervingen vilket gör att den tappar all sin lyftkraft. Man ser det tydligt i filmen att den klipper (höger vinge ligger i innersväng och har betydlig lägre hastighet än vänster vingen som ligger i yttervarv, dessutom skall högervinga bära i vårt exempel 1,5gånger mer vikt) men nästan direkt efter dykningen återfår fart och därmed bärkraften och den rätar upp sig och flyger snällt iväg. Kolla på vänster vinge som har högre fart så har den full bärkraft hela tiden, du ser hur den vill räta upp hela planet ur "korkskruvs manövern".

    Jag kan nästan säkert säga att den kommer vara elak om du inte passar dig vid landningen, försök inte stalla ut den som en aerobatic maskin. Med de smala "stilett" vingarna kommer saker hända

    Du kan läsa mera om detta fenomen på Wikipedia:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(flight)
    Senast redigerat av DrHanke den 2011-07-27 klockan 23:13.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Lugna ner dig nu lite även om det inte syns på filmen så står jag så gott som stilla ovanför skallen och där provade jag svänga försiktigt o då va motorn helt avstängd.. då den klipper så hade jag över halvgas vilket är nog för att sparka denna vagn i ashlet. så nog fanns det fart. Men jag har aldrig sagt att jag är världsmästare heller.. jag visade filmen och sa vad som händer och hur jag upplevde det.. sen ville jag höra folks synpunkter. Men som folk med mer erfarenhet av långvingade kärror säger så bromsas vingen kraftigt av skev vilket ofta leder till att dom klipper. Men om det va det som hände eller om jag är sämst i världen vet jag som sagt inte utan det va en test o den gick åt helvette..
    så därför ville jag höra alla tänkbara anledningar så jag kan motverka dessa till nästa gång.
    Har flygit 3d i 3 år innan denna kärra så nog vet jag hur man kör men däremot aldrig provat segel eller annat långvingat..

    får väl säga en motkommentar till dig då som e så kaxig att ta o testa kärran själv så ska vi se hur det går
    Alla gör vi misstag så är det... Vad jag menade var att allt för många skyller för mycket på planen istället för att erkänna sina misstag och bli en bättre pilot. Att få höra sanningen är alltid hårt men å andra sidan ett bra sätt att bli en ännu bättre pilot. Javisst är det skillnad att flyga en sådan här kärra mot en 3D kärra, men du lär dig ju å utan smällen hade du inte lärt dig nått så sug i dig av kunskapen nu och visa vart skåpet ska stå istället!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jo jag förstår hur du menar men jag har aldrig skyllt enbart på maskinen. Tro mig jag skyllde förbannat mkt på mig själv under den där flygningen sen med denna hobby så är det ALLTID pilotfel vid krash... låssnar motorn har du inte satt fast den ordentligt.. tappar du räckvidd flyger du för långt bort eller har dåligt med ström i sändaren.. stallar man en reaper så gör man för kraftiga utslag på en maskin som "skulle ha dom utslagen" och som sedan också behöver diverse mixrar och skevdifferentialer som någon instruktion aldrig talat om.. Så nog vet jag att det är mitt fel eftersom jag drog i spakarna.. vad jag ville veta va VARFÖR det hände som det hände.. inte vems fel det va...

    Jag tar gärna kritik det gör bara att man vet vad man ska träna på.. men varför jag spånar här är för att jag inte tänkte göra om samma sak nästa gång Fick ju här i forumet en helutbildning på långvingade flygplan så det borde gå lite bättre nästa gång jodå så jag suger nog så gott det går

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    StarvinMarvin,

    Nu har du allt en hel del att "smälta" i de båda trådarna du har rullande. Det låter som det kommer att gå bra nästa gång. Ändra inte för mycket på en gång. Hur du än ställer in finesserna i sändaren som dual rate, exponential, differential osv så är det till syvende och sist du som skall flyga planet och du har ju hållt på ett tag med radioflyg ser jag så flyga verkar du kunna om än att den här Reapern kanske har lite lömska flygegenskaper vid sväng om man inte ser upp. Det bästa är nog att du nästa gång helt enkelt övar svängar med planet på betryggande höjd så du får en känsla för när planet klipper till med den där otäcka störtspiralen. Nog har väl fler råkat ut för den störtspiralen med den här maskinen? Finns det inte på andra forum nåt om detta? RC universe, rcgroups m fl?

    Håller tummarna att nästa flygning och följande går som en dans!

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-28 klockan 00:34.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    haha ja det gör det säkert o jag e ju endå grön på denna flygtyp trots mycket flygning 3d tidigare. Va tänkte jag skulle göra nytt försök idag men hade för mkt annat i vägen.. dessutom vare kanonväder för flyg... men men hoppas på samma väder imorrn kommer ta det jävligt lugnt o skulle gärna smälla in ccdkamera och osd innan nästa flygning för att kunna testa på RIKTIGT hög höjd hehe men då blir det bara dyrare om det smäller

  20. #20

    Standard

    Jag har tittat på filmklippet om och om igen och tycker det verkar konstigt om det skulle bero på för låg fart eller att den klipper pga av skevroderbroms. Svängen är ju inte speciellt brant när den ser ut att dra iväg.

    Även om jag inte är den som vill skylla på radiofel skulle jag mycket noga gått igenom radio och servon för ev. glappkontakt eller annat. Den svängen skulle absolut gå att häva med en sådan långvingad modell. Som det ser ut gör du mycket brantare svängar och i lägre fart tidigare i filmen. I bland ligger du nästan i knivegg utan minsta problem att räta upp den.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2011-07-28 klockan 08:02.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •