Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 73

Ämne: Tricopter - Vad behövs?

  1. #41

    Standard

    Har testat allt, ingenting fungerar

  2. #42

    Standard

    Ställ in så att du får fulla utslag på både trottel och yaw.
    Sedan kan trottel kanalen vara reverserad så att du faktiskt har full gas i stället!

  3. #43

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Är du helt säker på att du vänt sladdarna mellan mottagaren och kk-kortet rätt ? Vänd endast i ena änden för att prova.

    Har du verkligen rätt kanal på rätt ställe på kk-kortet ? Det hade inte jag då min turnigy 9x inte hade kanalerna på samma plats. Antog bara att det var standard då det varit annorlunda på radioprylarna jag haft förut.

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Ställ in så att du får fulla utslag på både trottel och yaw.
    Sedan kan trottel kanalen vara reverserad så att du faktiskt har full gas i stället!
    Testade detta men det hände ingenting då heller

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Är du helt säker på att du vänt sladdarna mellan mottagaren och kk-kortet rätt ? Vänd endast i ena änden för att prova.

    Har du verkligen rätt kanal på rätt ställe på kk-kortet ? Det hade inte jag då min turnigy 9x inte hade kanalerna på samma plats. Antog bara att det var standard då det varit annorlunda på radioprylarna jag haft förut.
    Testade precis att vända på alla sladdar men det blev ingen skillnad, däremot när jag vände på fartreglage kablarna fortsatte dom att pipa med cirka fem sekunders mellanrum så länge batteriet var inkopplat. Testade även att byta mottagare till spectrum original men återigen ingen skillnad.

  6. #46

    Standard

    Turnigy ESC som piper med 5 s (2 s?) intervall: Ingen signal från mottagaren.
    Notera att vänsterspaken ska föras till nedre högra hörnet mer än 5 sekunder för att ativera kortet!
    Fungerar ESC/motor som de ska om du kopplar förbi styrkortet d.v.s. anslut ESC direkt till mottagaren?
    /Leif

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Turnigy ESC som piper med 5 s (2 s?) intervall: Ingen signal från mottagaren.
    Notera att vänsterspaken ska föras till nedre högra hörnet mer än 5 sekunder för att ativera kortet!
    Fungerar ESC/motor som de ska om du kopplar förbi styrkortet d.v.s. anslut ESC direkt till mottagaren?
    Signalen med upprepande pip kom bara som sagt när jag medvetet vände fartreglaglen åt fel håll, testade också att hålla betydligt längre än fem sekunder men även där inget resultat. Testade även varje fartreglagen och respektive motor direkt in i mottagaren och det fungerade alldeles utmärkt! är det då strykortet det är fel på? Tänkte lägga upp en video där jag visar hur det är kopplat imorgon, det kanske är jag som har gjort helt fel

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har du läst "problem att flasha kk-kort" tråden? Gör det!

    Vad har du för kk-kort?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  9. #49

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag har försökt läsa igenom tråden och få lite info men kanske ställer frågor som redan dykt upp ändå.
    både dumma frågor och kanske bra frågor. hade själv massor problem med ett kk kort.

    frågor

    1. Du har inte nån trottlehold inställd i radion? min stod och pep då tills jag släppte den.
    2. Har du gjort spakkalibrering på kk kortet?
    3. Hur har du kalibrerat esc'arna ? hade lite problem då 1 av reglagen tog lite längre tid på sig när man körde kalibrering med kk kortets funktion.
    4. har du testat att trimma ner trottlespaken så mycket som går?

    Har även haft problem med en processor som inte fungerade som den skulle , efter byte av den blev det bra, men då va det gyrona som inställningen inte fastnade på.

  10. #50
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag föreslår att du tar ett antal bilder som tydligt visar hur du koppplat alla kablar. Det finns många källor till fel om man inte har full koll på vad det är man håller på med. kopplar man fel kan man helt enkelt förstöra kk-kortet om man har otur...

    Lasse

  11. #51
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena,

    För att kalibrera fartreglagen(låter som om de inte är det som du beskriver det) Vrid YAW potten till 0% (ena eller andra hållet beroende på FW) med batteriet urkopplat. Peta upp gasen till max(du kanske får testa tvärtom om gasen är reverserad) och slå på sändaren, koppla sen in batteriet till tricoptern. Har du vridit YAW åt rätt håll ska du nu höra 2 pip inom 3sek från alla fartreglage. När du hört 2 pip dra ned gasen till min och du får pip som bekräftelse. Ur med batteriet ur tricoptern, slå av sändaren. Sätt YAW till 50%.

    Testa att starta som vanligt nu, fartreglagen ska inte pipa konstant oavsett om kortet är "armerat" eller inte.

    Håll sen nedåt höger(eller vänster) med vänstra spaken för att arma kortet. En grön lysdiod tänds när du kan köra.

    Ps. Den vita signaltråden är alltid inåt kortet och svart(-) utåt kanterna.

    Jag skummade igenom tråden och såg att du testat allt men vet inte om du gjort som ovan.

    Glöm för böfvulen inte att ta bort propparna!!

    Good luck,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  12. #52

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rfnoise Visa inlägg
    Tjena,

    För att kalibrera fartreglagen(låter som om de inte är det som du beskriver det) Vrid YAW potten till 0% (ena eller andra hållet beroende på FW) med batteriet urkopplat. Peta upp gasen till max(du kanske får testa tvärtom om gasen är reverserad) och slå på sändaren, koppla sen in batteriet till tricoptern. Har du vridit YAW åt rätt håll ska du nu höra 2 pip inom 3sek från alla fartreglage. När du hört 2 pip dra ned gasen till min och du får pip som bekräftelse. Ur med batteriet ur tricoptern, slå av sändaren. Sätt YAW till 50%.

    Testa att starta som vanligt nu, fartreglagen ska inte pipa konstant oavsett om kortet är "armerat" eller inte.

    Håll sen nedåt höger(eller vänster) med vänstra spaken för att arma kortet. En grön lysdiod tänds när du kan köra.

    Ps. Den vita signaltråden är alltid inåt kortet och svart(-) utåt kanterna.

    Jag skummade igenom tråden och såg att du testat allt men vet inte om du gjort som ovan.

    Glöm för böfvulen inte att ta bort propparna!!

    Good luck,
    Calle
    Hej, testade precis att kalibrera fartreglaglen som du skrev och nu hör och häpna fungerar det alldeles utmärkt! Jippi enda skillnaden är bara att mitt kort lyser rött istället för grönt är det någon fara?

    Men... tyvärr såg jag att en motor inte fungerade som den skulle den står liksom bara och tuggar fram och tillbaka. Testade att byta till ett annat fartreglage men samma sak uppstod ändå. Har tyvärr inte tid idag men imorgon kan jag lägga upp en film där jag visar hur motorn beter sig om inte annat får jag väll beställa en ny motor från HobbyKing.

    Hur som helst, tack för engagemanget!

  13. #53
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Härligt att det funkar!

    Att det lyser rött är fint det med! Testa en gång också att koppla motor som inte funkar+reglage direkt till throttle på mottagaren.

    Kanske är motorn men så dålig har nog en motor inte varit för mig redan från början?

    En servotestare är en bra investering om man vill testa utan att koppla radio och mottagare. Kostar nästan inte nått som allt annat..

    Hej hopp,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  14. #54

    Standard

    Hej igen!

    Nu när jag skulle testa igen såg jag att det var två motor som inte fungerar som dom ska gaa jag blir galen! Så här var det, först när jag märkte att ena motorn inte fungerade. Skulle jag då testa om det var fartreglaget det var fel på så jag flyttade motor ett som inte fungerade till motorplats två där fungerade de precis som det skulle jag skulle nu byta tillbaks till motor två till motor plats två precis som det var förut. Men när jag då testade igen fungerade varken motor ett eller två... Det kanske var lite rörigt beskrivet men här är iaf en lite video:

    Senast redigerat av administrator den 2012-01-12 klockan 19:39.

  15. #55
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Har du testat fartreglagen direkt mot mottagaren? Sätt också alla pottar på 50% (ser ut som om de är 0% eller 100%?)

    Sen ser mottagarkontakterna lite tokiga ut Du har inte kortis? Jag lödde bort pinnarna och lödde sen alla kablar mot KK kortet..

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  16. #56

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    51
    Klubb
    Ovansiljans Modellklubb

    Standard

    Så där beter sig motorer när bara 2 av dom 3 kablarna är anslutna. Kolla så dina lödningar är riktiga. Vissa guldkontakter som man kan " snurra" kan vara glapp i sig själv. Vicka lite på kontakterna och se vad som händer. Dom kan ha börjat krånglat när du bytt runt motorer

  17. #57

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag hade problem med att motorer inte gick , och fick tipset att kolla bulletkontakterna mellan reglage och motor,
    va väldigt skeptisk eftersom dom kändes bra, men sen lödde jag ihop dom istället för kontakterna och då hoppade den igång.
    Dom verkar vara lite luriga en del av bulletkontakterna.

  18. #58

    Standard

    Okej, ska kolla bulletkontakterna ikväll.
    Tack för tipsen!

  19. #59
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Håller med om att kablagen mellan mottagaren och HK-kortet ser mysko ut. Varför har du plockat bort kontakthöljet till servokablarna? Kallödningar i bulletkontakter är en vanlig orsak till att motorer inte funkar som dom ska.

    Lasse

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Håller med om att kablagen mellan mottagaren och HK-kortet ser mysko ut. Varför har du plockat bort kontakthöljet till servokablarna? Kallödningar i bulletkontakter är en vanlig orsak till att motorer inte funkar som dom ska.

    Lasse
    Jag försökte massor med gånger att få fast stiften på kontakthöljet men dom lossnade hela tiden hur jag än försökte, så i stället satte jag på stiften utan höljet
    (anledningen till detta var att jag köpte fel servokablar
    Kan detta vara problemet??
    Hur tusan testar man fartreglagen direkt till mottagaren alla? alla fartreglagen är ju samman löda till batterikontakten.
    Senast redigerat av CarlG den 2012-01-13 klockan 16:41.

Liknande ämnen

  1. Har jag allt som behövs?
    Av Huio i forum Nybörjare
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 16:14
  2. Vad behövs?
    Av CarlG i forum Elmodeller
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 18:06
  3. Fpv Vad behövs mer.
    Av fredrikb i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 08:20
  4. vad behövs?
    Av Rc flygplan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •