Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 73

Ämne: Tricopter - Vad behövs?

  1. #1

    Standard Tricopter - Vad behövs?

    Hej,Har blivit intresserad av filmning och skulle väldigt gärna villja använda en tricopter för att göra filmerna ännu häftigare! Har läst lite guider om hur man bygger ihop en tricopter på rcexplorer.se och om jag har förstått det rätt kan man använda sig av olika styrmetoder bland annat med Wiikontroller eller styrkort. Om man nu väljer att bygga med ett kk styrkort som dadde har i tricopter v.2,0 kan man då köpa dessa färdiga eller måste man göra dem själv? Blir det stor pris skillnad om man köper en färdig om mot man bygger en själv?
    Hur svårt är det att bygga ett själv?
    / Carl G
    Senast redigerat av CarlG den 2011-07-27 klockan 10:55.

  2. #2
    pers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    163
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    gran
    Klubb
    flyger här och där..

    Standard

    kolla rcexplorer han förklarar allt om allt.mvh per

  3. #3

    Standard

    Beroende på vad man väljer (MultiWii eller KK eller liknande) så måste man läsa på en del om vad som är möjligt eller inte möjligt och hur dessa möjligheter ställs mot egna krav och förkunskaper

    När det beslutet är taget kan man fundera på alla alternativ som finns vad gäller allt från att bygga själv till en i stort sett färdig konstruktion

    När det beslutet är taget får man fundera på vad man skall skaffa för utrustning i förhållande till sina kunskaper
    (kan du löda tex)

    Sen kan man börja kalibrera, konfigurera och testa sig fram i små steg och förhoppningsvis börja flyga lite

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    Var beredd på att mycket tid kommer att gå åt att justera och trimma in bygget!!

    När jag flög första gången med min Tricopter utropades "Herregud jag har byggt ett mordvapen!!" Den flög lite som den ville själv. :s

    /Z

  5. #5

    Standard

    Tack för svaren! Har lite frågor till vad är skillnaden mellan MultiWii och kk vad finns det för fördelar respektive nackdelar?

  6. #6

    Standard

    kort skrivet är det olika program som utför beräkningarna
    Olika sensorer kan kopplas in till MultiWii
    Utvecklingen går hela tiden framåt och MultiWii var länge ett bättre alternativ i mina ögon.

    KK baserades från början på sensorer från Gyron (jag vet ej idag då jag inte följer dem)

    Jag använder även AeroQuad som även det använder flertalet sensorer för att utföra jobbet.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Okej, Om man nu väljer att följa guiden på rcexplorer.se för att bygga sin tricopter hur svårt kommer det att bli att göra ett eget styrkort programmera och koppla in det? :P Jag är ganska duktig på att löda men jag har aldrig gjort egna kretskort.Att sätta ihop själva tricoptern tror jag inte blir några problem men det är just strykortet jag är lite osäker på.

  8. #8

    Standard

    Du kan beställa färdiga kretskort på KK's hemsida

    http://www.kkmulticopter.com/

    Det finns allt från rena kretskort till färdiga lösningar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    HobbyKings KK kort kommer med Quad programvara och behöver flashas om för att kunna funka med Tricopter. Kräver en AVRISP programerare samt lite kunskap.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CarlG Visa inlägg
    Okej, Om man nu väljer att följa guiden på rcexplorer.se för att bygga sin tricopter hur svårt kommer det att bli att göra ett eget styrkort programmera och koppla in det? :P Jag är ganska duktig på att löda men jag har aldrig gjort egna kretskort.Att sätta ihop själva tricoptern tror jag inte blir några problem men det är just strykortet jag är lite osäker på.
    Köp ett färdigt kort om det inte är så att du vill labba med kretskortstillverkningen Resten är om du följer Daddes guide väldigt enkelt, det trixiga är att få in inställningarna men det ger sig med tiden också.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    HobbyKings KK kort kommer med Quad programvara och behöver flashas om för att kunna funka med Tricopter. Kräver en AVRISP programerare samt lite kunskap.
    Ska man köra på KK vill man väl ändå ha en usb-programmerare? Det kommer ju ny förbättrad firmware då och då.
    Kunskapen man behöver är att starta KK multicopter flash tool och välja i rullgardrinsmenyerna.
    För motsvarande 75 pund som KK black kostar får man 2st HK KK kort och en AVRISP (eBay).
    Men om man vill ha riktig kontroll över vad man gör, köp MWC. Då slipper man pottar och gyron som vänder håll i olika firmwareversioner och throttlerange som trilskas. Eller som de flesta som fastnar för den här underbara avarten av rc, köp både och

  13. #13

    Standard

    Jag lägger in en OT Fråga här, finns det någon här som har kunskapen samt verktygen för att få lite nyare firmware på HK kortet`? Som Skulle kunna tänka sig göra det mot ersättning

  14. #14

    Standard

    Tack för svaren!Tror jag väntar lite med att bestämma mig om jag ska bygga själv eller att köpa ett färdig kort. Ska snacka med min granne också som är väldigt teknik intressead och se om han har medel för att göra egna kretskort Återkommer när valet är beslutat!

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Ska man köra på KK vill man väl ändå ha en usb-programmerare? Det kommer ju ny förbättrad firmware då och då.Kunskapen man behöver är att starta KK multicopter flash tool och välja i rullgardrinsmenyerna.För motsvarande 75 pund som KK black kostar får man 2st HK KK kort och en AVRISP (eBay).Men om man vill ha riktig kontroll över vad man gör, köp MWC. Då slipper man pottar och gyron som vänder håll i olika firmwareversioner och throttlerange som trilskas. Eller som de flesta som fastnar för den här underbara avarten av rc, köp både och
    Haha, får nog nöja mig med ett kort iaf till en början!

  16. #16

  17. #17

    Standard

    Material till en ram!
    Och så måste du skicka länk till dina filmer ;-)

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Om jag var dig så skulle jag byta ut motorerna till HXT DT750 motorerna som är effektivare och mer robusta än de du valt.
    Dadde kommer nog med säkerhet att gå över till dom morerna också om det är hans rekomenderade motorer du gått på vid ditt val.

    MVH / Kajaken

  19. #19

    Standard

    Okej, då kör jag på HXT DT750 motorerna istället tack för tippset!
    Sedan kolla jag lite på servot som dadde rekommenderade på rcexplorer.se Det verkar inte som det har fått så bra kritik på HobbyKing plus att det är ganska dyrt finns det något annat man kan välja istället? Och så en sak till är ni helt säkra på att styrkortet fungerar till tricopter? :P

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Material till en ram!
    Och så måste du skicka länk till dina filmer ;-)
    Japp jag lovar, om jag nu lyckas få ihop allt

Liknande ämnen

  1. Har jag allt som behövs?
    Av Huio i forum Nybörjare
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 16:14
  2. Vad behövs?
    Av CarlG i forum Elmodeller
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 18:06
  3. Fpv Vad behövs mer.
    Av fredrikb i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 08:20
  4. vad behövs?
    Av Rc flygplan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •