Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Frågor inför köp av gopro hero cam

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard Frågor inför köp av gopro hero cam

    Tänkte köpa en hd kamera och har några frågor:
    1. Kan man köra video out och spela in på samma gång?
    2. Någon som tycker att fördröjningen på videosignalen i realtid för fpv är ett problem?
    3. Det finns lite olika modeller på gopro men antar att det är en 1080 naked man ska ha??

    Finns något bra alternativ till gopro kameran?


    Tacksam för alla tips jag kan få!

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    1: JA
    2: Har ingen fördröjning själv, men vissa får tydligen fördröjning från Gopro:n. Men det verkar flygas med dom ändå så det kan ju inte vara nått jätteproblem.
    3: Själv så har jag den som heter motorsports, men det som skiljer modellerna åt är väl vad som följer med i paketet (fästen osv).

    //Matte

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Tack för svaren! Vart köpte du din kamera?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Det som jag hört att folk har problem med dock när de flyger via GoPro är ljuset. Den är inte lika ljuskänslig som många kretskortskameror och därför inte riktigt bra för flygning när det börjar skymma.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Det som jag hört att folk har problem med dock när de flyger via GoPro är ljuset. Den är inte lika ljuskänslig som många kretskortskameror och därför inte riktigt bra för flygning när det börjar skymma.
    Detta uppstår bara då jag använder fatsharkbrillor, med headplay så har man ljus och bra bild.

    Jag köpte min kamera av nån firma i stockholm, men många köper väl direkt av tillverkaren.

    //Matte

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Numera kan man köpa GoPro på Mediamarkt (dom har de olika modellerna och några olika "paketeringar"). Dom har också en hel del tillbehör.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    GoPro är väldigt känsliga för dåligt ljus. Direkt det börjar skymma så blir bilden mycket sämre men fortfarande ok. Jag flyger FPV men kör en separat CCD kamera till glasögonen. ANvänder endast GoPron till att filma med.

    Jag köpte mitt GoPro paket ( Motorsports ) från Ebay och gav 1700:- Inkl frakt ( Kostar nästan det dubbla i Sverige ) .

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Tack för alla tips.

    Impulze: Blir alltså bilden "mörk" i fatshark när skymningen kommer? Är gopro mycket sämre än min KX191? Det finns ju endel andra betydligt billigare varianter av HD-kamera på marknaden. Men dom verkar vara långt i från gopro-kvalitet?

    Är 170-graders lins standard på gopro?? den är ju superbred! Nästan lite för mycket kanske?

    cyberpete: 960-varianten är bra mycket billigare än 1080-modellen, är det stor skillnad på bildkvaliteten om man väljer den med lite sämre upplösning? Vilken av dom köpte du för det priset?
    Senast redigerat av kamelkungen den 2011-08-05 klockan 21:55. Anledning: fel

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Hej

    Vad tror ni om "Fatshark HD-1 HD" Den verkar bra för det priset.Väger endast 35g!

  10. #10

    Standard

    960 varianten har inte r3 läget, dvs. 720p med 60fps. Det läget är nyckeln till framgång.
    Mitt tips, Köp HD eller köp något annat.

  11. #11
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    kamelkungen: Om jag jämför mina fatshark och headplay tillsammans med gopro kameran så är bilden i mina headplay betydligt ljusare vid sämre ljusförhållanden än vad mina fatshark är.

    //Matte

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Tack för alla tips.

    Impulze: Blir alltså bilden "mörk" i fatshark när skymningen kommer? Är gopro mycket sämre än min KX191? Det finns ju endel andra betydligt billigare varianter av HD-kamera på marknaden. Men dom verkar vara långt i från gopro-kvalitet?

    Är 170-graders lins standard på gopro?? den är ju superbred! Nästan lite för mycket kanske?

    cyberpete: 960-varianten är bra mycket billigare än 1080-modellen, är det stor skillnad på bildkvaliteten om man väljer den med lite sämre upplösning? Vilken av dom köpte du för det priset?
    Jag har 1080 varianten. 960 varianten saknar som Jode sa 720 60fps läget. Jag filmar i princip allt i det läget då man kan dra ner hastigheten till hälften och det flyter på perfekt fortfarande. Speciellt bra om man flyger tex multirotor och gör lite väl stora rörelser.

  13. #13

    Standard

    Det läge som verkar sämst på lågljus är r3 (720p 60fps). Då ska något av 30fps lägena vara bättre, men har inte prövat ut exakt vilket som är bäst..

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Svårt att hitta 1080-varianten för under 300 dollar inkl. frakt. Verkar finnas lite regler ( som GoPro satt upp) så man får åka till usa om man ska få hit en kamera därifrån.

    Tacksam om någon vet var man kan köpa kameran för under 300 dollar inkl. frakt.

  15. #15
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    http://cgi.ebay.com/NEW-GOPRO-HD-MOT...item35b404dec5

    Blir väl precis under 300$

    //Matte

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Japp. Beställde motorsport-varianten igår för 299 inkl. frakt.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Angående modeller av gopro så finns det wide och non-wide. Men det kostiga är att det är samma data för de olika modellerna dvs. 170 grader samt 127 grader beroende på inställning? Alla 1080 verkar vara samma?

  18. #18
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det beror ju på vilket videoläge du använder.

    //Matte

  19. #19

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Numera kan man köpa GoPro på Mediamarkt (dom har de olika modellerna och några olika "paketeringar"). Dom har också en hel del tillbehör.
    Hälsningar
    Roger
    Säljes även på Netonet - både hjälm- och motorsportmodellerna. Skiljer inte mycket i pris räknat efter moms och tull från USA. Dessutom enklare med garantifrågor.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  20. #20

    Standard

    Angående latency med video-out på GoPro så kanske det inte är så mycket enligt detta test: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1486351

Liknande ämnen

  1. Köpa GoPro Hero 3 Black
    Av slaffe i forum FPV Kameror
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 23:48
  2. Hur montera GoPro Hero 3 ?
    Av pernstig i forum FPV Kameror
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-22, 16:26
  3. Gopro Hero 1 versus Hero 2
    Av Stiffe i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 15:17
  4. Gopro HD Hero 2
    Av fpvstockholm i forum FPV Kameror
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 13:55
  5. GoPro hero HD
    Av UlfB i forum FPV Kameror
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •