Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Målning. Airbrush?

  1. #1

    Reg.datum
    Jan 2011
    Inlägg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard Målning. Airbrush?

    Jag undrar lite över vad för utrustning man behöver om man ska måla en kärra. Det jag funderar över är hur stora ytor som är praktiskt att täcka med en airbrush, tex. En airbrush är ju jättebra för detaljerade saker, men när upplever ni att man behöver en större färgspruta för att det inte ska ta evigheter att täcka?

    De byggprojekt som finns i planeringen för tillfället är SAAB 105 och SAAB 35 från MBS models. De har spännvidd på 792 resp 780mm och en längd på 900 resp 1270mm, så det är ju inte några jättestora kärror, men det är ju inte några små plastbyggsatser heller... Några kärror som är mycket större än så ser jag inte inom en överskådlig framtid.

    Kommer man undan med en airbrush?
    Vad bör man ha för kompessor till en airbrush? Jag har läst att en del använder kompressorn från ett gammalt kylskåp, tex... En sådan borde man ju kanske kunna komma över hyfsat billigt och de låter ju inte så mycket eller tar så stor plats heller... Hur skulle det funka med "luft på burk"? Hur länge räcker sånt? Det är ju inte så att jag kommer att "måla hela dagarna". Hur är det med ett bildäck?

    Om man även behöver en lite större spruta, vad är bra då? Behöver man kanske en större kompressor än en kylskåpskompressor till en större spruta? Det känns som att dedär stora som man bara kopplar in i väggen är lite VÄL stora?

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Luft på burk skulle räcka kanske gissningsvis 5-10min beroende på hur mycket luft sprutan kräver, ett bildäck ligger väll på ungefär 5min.

    Ja det räcker att måla ganska stora saker med airbrush beroende på vad det är för färg. Ska du lägga en färg som är blank då måste man ofta hinna lägga hela ytan som skall målas våt innan den börjar torka/härda. Det hinner man oftast inte.

    Ska du däremot lägga en matt färgbas och sedan klarlacka det hela så går det bra med airbrush då baser för det mesta är matta så där behöver man bara lägga vått i ett visst område kan man säga.

    Och ja ska du köpa en "riktig" färgspruta av typ pistolgrepp så måste du ha en riktig kompressor då dom kräver rätt mycket luft.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  3. #3

    Reg.datum
    Jan 2011
    Inlägg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Tack för svaret! Nu har jag blivit lite klokare iaf. Då tror jag att jag börjar med en airbrush iaf. Så ser jag vad jag kommer över för kompressor för en billig peng alternativt kör med luftburk/bildäck till en början iaf. 5min borde man ju hinna ju rätt mycket på ändå... Märker jag senare att jag behöver en större spruta så tar jag den smällen då. :-)

  4. #4
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Kul med trådar om airbrushen..

    Jag gjorde hela detta med min lilla airbrush. Dock så har jag en riktigt bra airbrush kompressor och det gör nog en hel del av "jobbet".


    Vanliga faskolor vattenbas färger.. finns att köpa på många ställe.. t.ex. många hobbybutiker o hobbex..
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

  5. #5
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    79
    Jobb
    Nc Operatör
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Hej Robban. När du byggt färdigt och är hemma i älmhult igen så är du välkommen att måla hos mig. Har allt du behöver förutom färger. Mvh Tobias

  6. #6

    Reg.datum
    Jan 2011
    Inlägg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Tack för erbjudandet Tobias. Vi får se hur det ser ut när det väl blir dags. Frågan är om man törs bara. Då kommer ju någon annan utan tvekan att få se resultatet och det vet man ju inte om man vill (förrän man målat klart). :-)

  7. #7

    Standard

    Hej, jag tänker du kan använder en vanlig kompressor med en större spruta eller använder Paintball auf waffen.net . Det kostar inte mycket
    Senast redigerat av nille den 2011-09-03 klockan 06:30.

  8. #8
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    79
    Jobb
    Nc Operatör
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Tack för erbjudandet Tobias. Vi får se hur det ser ut när det väl blir dags. Frågan är om man törs bara. Då kommer ju någon annan utan tvekan att få se resultatet och det vet man ju inte om man vill (förrän man målat klart). :-)
    Robban Jag kan låsa in dig i garaget med lite sopsäckar så får du banka när du vill ut.
    Blir resultatet skit så stoppa det i säckarna innan jag öppnar.

    Mvh Tobias

  9. #9

    Standard

    Om man målar med Faskolor så måste man klarlacka om man vill ha det blankt?
    Vilken klarlack passar med Faskolor och är även bränslesäker?

    -Jesper

  10. #10
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Ja du måste klarlacka över faskolor. Dels för att det ska bli blankt och dels för att det är en vattenbasfärg och behöver klarlack för att hålla riktigt bra.
    Soppasäker kan du väl köpa i dom flesta hobbyaffärer om det är på sprayburk du är ute efter.
    Men det borde fungera lika bra med en klarlack från macken, mekonomen eller biltema..
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

  11. #11

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Glöm allt vad airbrusch heter om du ska lacka hela kärror större än 50cm spännvidd! De har helt enkelt inte tillräcklig kapacitet! -Visst duger de för detaljmålning men inte för hela ytor.
    Själv kör jag med 25 liters kompressor och Airgunsa bilsprutor med överliggande kopp på 1/3 lit och 2/3 liter!
    Sen bör du inte lacka en metanolkärra med vattenbaserade färger pga att bränslet löser upp de vattenbaserade färgerna när vingen nöter bort klarlacken när vingen nöter mot kroppen .

    Vanlig klarlack duger heller inte om du ska lacka en kärra avsedd för metanolmotor. 2-komp bil eller båtlack är de enda lackerna som tål metanol/nitro...i längden.
    Själv föredrar jag bilackerna då dessa går att polera upp till spegelglans, vilket inte går med båtlackerna. Billack kostar ca 950:- litern när det gäller 2-komp klarlack (finns att köpa hos billackerare).

  12. #12
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Som jag skrev innan går det utmärkt att airbrusha en hel modell med sp över 50cm. Har själv gjort ett par stycken utan problem. Och som också sagt så är det en stor fördel med en riktigt bra kompressor som tåler att köras lite längre tid.
    Min t.ex. är automatisk och fyller tanken när det går under en viss mängd luft och stänger sig själv när den är full. Man airbrushar länge på en full tank och den återfyller långt innan tanken är tom så man inte får tryckförändring.
    Dom billiga kompressorerna utan tank går utmärkt men dessa är inte rekomenderade att köra en längre tid på grund av överhettning och bör stängas av lite då o då för att vila/svalna.
    Det finns utmärkta sprutor till airbrush kompressorer som är lite större och har större behållare och större munstycke som är perfekta till att täcka större ytor som t.ex. en vinge utan att för den delen förbruka mycket mer luft än en vanlig spruta.
    Det finns också 2-komp färger till airbrushen.
    2-komp klarlack till bil kan man köpa för 500:- litern inkl. förtunning och härdare.
    Senast redigerat av Smajly den 2011-09-04 klockan 00:27.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

  13. #13

    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    316
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Nackdelen med att airbrusha större ytor är väl att det kan bli svårt att få jämnt och det kan bli flammigt.. men det går om man har tålamod jag föredrar en större spruta med överliggande kopp till hellackering.. o airbrushen till mindre detaljer och motivlack. Jag kör fascolor med vanlig klarlack på burk över.. kan dock inte svara på om det stoppar mot bränslen då jag aldrig målat metanolplan tidigare
    Man lär sig nått varje krash...

  14. #14

    Standard

    Behöver man verkligen klarlacka Fascolor (om man inte vill ha blank finnish)?? De skriver inget om det, plus att de hävdar att den är bränsletålig.

  15. #15
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Det beror på vad du målar på.

    Jag har t.ex. gjort ett motiv på en t-shirt. Den är tvättad X antal gånger i maskin nu och motivet ser fortfarande bra ut.
    Målar man på frigolit, EPP eller annat frigolit liknande material så sitter färgen bra när den väl fått härda/torka lite. Men dom flesta frigolit material är lite feta och då fäster det inte lika bra. Det skavs ganska lätt också då.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

  16. #16

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    fDet finns ingen färg om är bränsletålig utom 2-komp billack eller 2-komp båtlack.
    Allt annat är löses förr eller senare upp.

    Vattenbaserade acryl färger som FASCOLOR blir matta när du spruta. Ska du en blank yta måste du spruta på klarlack. Men som sagt, Fascolor och liknande vattenbaserade färger tål inte metanolsoppa!

    Problemet med att lacka stora ytor med en så liten spruta som en airbrush är att färgen torkar för tidigt vilket innerbär att man får ingen blank yta när man klarlackar. Åtmintone jag vill ha spegelfinnsish på mina kärror!
    Sen tar det sån tid att lacka ...och man får ständigt fylla på färg.

    Vill du ha en bra spruta så satsa på en med överliggande kopp med munstycke runt 1.5-1,8mm. Det finns flera sådana på Biltema, Jula och likande butiker.
    Kompressor med 25 liters tank är lagom för allt från små modeller till billackering ( åtminstone delar av bil)

  17. #17

    Standard

    Jag köpte en airbrusch på biltema för ett antal år sedan, har kört lite med den, men det dumma med den är att det inte går köra tunna fina linjer eller liknande, den lägger helt enkelt en allt för bred dimma för att man skall kunna måla motiv eller liknande, finns det andra munnstycken eller vad gör jag för fel?


    //Elia.

  18. #18

    Reg.datum
    Jan 2011
    Inlägg
    131
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Ja, man kan byta munstycken på airbrushar (vet inte om det går på just den du har) sedan beror ju bredden på det man målar även på avståndet mellan airbrush och det man målar på. Närmare ger en finare linje. Närmare kan ju dock innebära att man får för mycket färg och att det börjar rinna. Det verkar vara där som det fina med twin action-airbrushar kommer in. Då kan man bestämma mängden färg genom att genom att dra "knappen" bakåt.
    Mina kunskaper i airbrushing är ganska tunna och än så länge bara teoretiska (som ju framgår av tråden), men så har jag fattat det hela iaf.

  19. #19

    Standard

    Japp - en sån där single-action (av/på-spruta) är lämpligare för att täcka ytor, inte dra linjer. Köpte själv en Badger 150 men för det mesta använder jag en billig dual-action (minns inte om det är biltemas, julas eller clasohlsons) - kostade nåt på 300spänn och ser ut som denna iallafall:
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...sh-fargspruta/
    kompressor:
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...or/Kompressor/
    som är ganska tyst men har satt en tank på min på några liter för att få det bra, utan tank pulserar luftströmmen speciellt när man behöver lite mer. Håller med fö. att stor kompressor/tank är att föredra men antingen brôtar de mycket eller är dyra.

  20. #20
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Har också biltemas "dyra" airbrush. Köpte den mest för att testa och se vad man kunde ha den till.
    Och jag använder den ganska ofta faktiskt. Bättre än jag trodde för dom pengarna. Visst kan man måla tunna linjer.
    Man måste bara komma på vilket tryck som passar och hur mycket man spär ut färgen. Jag brukar också göra som så när jag ska göra tunna linjer med den att jag skruvar av det yttersta munstycket (luftmunstycket) längst fram. Det är nämligen två delat (luftmunstycke och färgmunstycke)
    Tar man bort den yttersta biten ser man tippen på nålen och kan på så vis hålla sprutan/nålen mycket närmare det man målar på och då blir linjerna betydligt tunnare.

    Jag kör med en sån här kompressor fast en modell större som har högre tryck och mer lufttillförsel: http://www.mattonbutiken.se/index/pr...-AIR_15_D.html
    Senast redigerat av Smajly den 2011-09-06 klockan 23:32.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

Liknande ämnen

  1. Målning av 'dummymotor'
    Av haskell i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 19:33
  2. Airbrush spruta
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 21:49
  3. Kurs i Airbrush målning
    Av Jakob i forum RCFF sponsrade kurser
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 11:40
  4. klädsel vs målning ?
    Av kenneth67 i forum Skalamodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 15:23
  5. Airbrush
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •