Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Målning. Airbrush?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Det verkar vara där som det fina med twin action-airbrushar kommer in. Då kan man bestämma mängden färg genom att genom att dra "knappen" bakåt.
    Mina kunskaper i airbrushing är ganska tunna och än så länge bara teoretiska (som ju framgår av tråden), men så har jag fattat det hela iaf.
    Den biltema har drar man knappen bakot för att reglera färgen och luften reglerar man genom att trycka olika hårt, men tycker inte att det blir några skarpa linjer ändå.
    rätt att man håller bara några cm ifån.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Har också biltemas "dyra" airbrush. Köpte den mest för att testa och se vad man kunde ha den till.
    Och jag använder den ganska ofta faktiskt. Bättre än jag trodde för dom pengarna. Visst kan man måla tunna linjer.
    Man måste bara komma på vilket tryck som passar och hur mycket man spär ut färgen. Jag brukar också göra som så när jag ska göra tunna linjer med den att jag skruvar av det yttersta munstycket (luftmunstycket) längst fram. Det är nämligen två delat (luftmunstycke och färgmunstycke)
    Tar man bort den yttersta biten ser man tippen på nålen och kan på så vis hålla sprutan/nålen mycket närmare det man målar på och då blir linjerna betydligt tunnare.

    Jag kör med en sån här kompressor fast en modell större som har högre tryck och mer lufttillförsel: http://www.mattonbutiken.se/index/pr...-AIR_15_D.html
    Jag ska pröva att plocka bort det uttersta munnstycket.

    Jag kör med en riktigt stor kompressor men har en tryckreglering efter så jag får det tryck jag vill ha.

  3. #23

    Standard

    Vilket tryck kör du med normalt då?
    Själv kör jag normalt runt 1-1,5 bars tryck. Min kompressor klarar upp till 10 bar så det finns gott om luft.
    Målar jag större ytor som ska täckas höjer jag trycket en eller två bar bara.

    Vilken färg använder du? Spär du den något?
    Jag har massor av olika färger men kör oftast med faskolor. Beroende på vad som ska göras spär jag den olika men oftast bara som den är direkt utan att spä den.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elia Visa inlägg
    Den biltema har drar man knappen bakot för att reglera färgen och luften reglerar man genom att trycka olika hårt, men tycker inte att det blir några skarpa linjer ändå. rätt att man håller bara några cm ifån.
    Det är nog en balans mellan övning, viskositet och tryck Du kan "fuska" genom att skruva in stoppet bak så nålen inte kommer så långt ut så är det lättare hålla nålen stilla i läge för fin linje. Sen får man öva på trycket så det man målat inte blåser bort på glatta ytor.
    Jag kör ju budget med allmoge och brukar spä tills det blir typ mjölk, kanske grädde ibland, sen 2bars tryck i tanken.

  5. #25

    Standard

    Ja och det är inte ens fusk att skruva på "stoppet"
    Det är en väldans bra grej att använda där man vet hur mycket färg man ska ha på.
    På så sätt behöver man inte bry sig om färgen utan det är bara att dra bak knappen så långt det går och så styr man målningen med luft-trycket istället.

    Jag har aldrig plaströret på mina sprutor. Det tar jag bort direkt för jag använder ibland vänsterhanden till att justera nålen under tiden jag målar. När man gör vissa motiv är det väldigt användbart och det är lättare att få exakt den mängd färg man vill. När man styr både luft och färg med pekfingret e de lätt att man blir "trött" i handen efter ett tag och då e de perfekt.

    Som numnutchris skriver så är det just övning, övning, övning, övning, viskositet, tryck, teknik och massa grejor som spelar in.

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Vilket tryck kör du med normalt då?
    Själv kör jag normalt runt 1-1,5 bars tryck. Min kompressor klarar upp till 10 bar så det finns gott om luft.
    Målar jag större ytor som ska täckas höjer jag trycket en eller två bar bara.

    Vilken färg använder du? Spär du den något?
    Jag har massor av olika färger men kör oftast med faskolor. Beroende på vad som ska göras spär jag den olika men oftast bara som den är direkt utan att spä den.
    än så länge har jag bara gjort stora ytor och då har jag kört på 3 bar.
    men har testat göra linjer på 3 bar men då reglerat med sprutan, vilket inte har gått så bra,
    Jag kör med faskolor och har kört den ospädd, kanske ska späda den lite?

  7. #27

    Standard

    Jag läste "bildäck" och fick direkt dåliga vibbar från minnen jag har från just "bildäckslackering". Mitt råd, hoppa över det. Det funkar KANSKE till en modell i skala 1/72 men inte mer. Du får problem med att trycket varierar över tiden och det kommer ge dig gråa hår, åtminstonde bland de du inte ryckar av dig i ren förtvivlan... Nästan samma med "flaska" som också ger bra skjuts när den är ny och sen ändras det och man blir... tokgalen...

    Kanske är det jag som har dåligt tålamod...

    Jag har även jag Biltemas "fina" spruta (den med överliggande kopp) och till den en "riktig" kompressor med tryckregulator och vattenavskiljare. Ska du lacka "inomhus" (dvs inte i garage/källare) så rekommenderar jag även Biltemas kompressor. Har ingen själv men har kompisar som har och även testat lite målning med sådan och den är bra och tyst!

    Har inte målat RC utan andra modeller men att kunna ställa in trycket "rätt" och sen lita på att det ligger kvar är väldigt värdefullt! Skulle inte vilja ha det på annat vis...

    Har även haft Biltemas billigare spruta med "sugkopp" som hänger under, den upplevde jag som avsevärt sämre...

    Mitt råd, skaffa lite bättre prylar och Biltemas "fina" spruta och kompressor är helt OK. Blir väl lite drygt en tusenlapp tror jag... Risken om du skaffar fel prylar är att du anser att "Airbrush" inte är rätt och då missar du något...

    Mina råd... Notera som sagt att jag ännu inte målat en hel RC-modell men ävne jag har MBS J35 och 105 i "projekthögen"...

    EDIT: Kom på en sak jag glömde skriva, om man bara målar "litegrann" så är ju sprayburkar helt OK... Men det är ju ingen Airbrush...

    Hälsar,
    Anders Ö
    Senast redigerat av kasoe den 2011-09-07 klockan 16:08.

  8. #28

    Standard

    Jag testade faktiskt idag med lite högre tryck.
    Skruvade av yttersta munstycket och ställde upp trycket till ca 3 bar, kanske lite över och sprutade med faskolor direkt ur flaskan med sprutan på 15mm från pappret. Blev inte riktigt bra. Spädde sen ut färgen och då gick det betydligt bättre och kunde öka avståndet och ändå få samma fina linjer. Man får bara tänka på att föra sprutan lite snabbare.
    Allt e ju reltivt vad man menar med tunna eller fina linjer. Mina blir ungefär som när man skriver med en kulspetspenna med lätt tryck och det är helt okej för att vara en biltema spruta.
    Jag får exakt samma linjer vid 0,5 till 1 bar men då får man köra mycket närmare pappret och föra sprutan mycket saktare.

Liknande ämnen

  1. Målning av 'dummymotor'
    Av haskell i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 19:33
  2. Airbrush spruta
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 21:49
  3. Kurs i Airbrush målning
    Av Jakob i forum RCFF sponsrade kurser
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 11:40
  4. klädsel vs målning ?
    Av kenneth67 i forum Skalamodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 15:23
  5. Airbrush
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •