Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Får inte motorn att snurra

  1. #1

    Standard Får inte motorn att snurra

    Hej!

    Fullständig nybörjare på RC här. Har letat runt lite men vet väl för lite om vad jag ska söka på antar jag. Här är mitt problem:

    Jag har tänkt använda en Netduino för att driva ett antal motorer (jag vill bygga en quadrocopter, men man måste börja någonstans) och har införskaffat följande att lära mig på:

    FS-Lo1800-2-20CLM Fast Charge 1800 2S 20C LiPo
    HXT20g/2300 Hextronik 20gram Borstlös outrunner 2300 (max 8,5A)
    HW12A HobbyWing Pentium 12 A (har BEC)

    Min tanke här är helt enkelt att få till så att min kontroller (Netduino) styr hastigheten på en motor. Jag har alltså en PWM-pinne på kontrollern som jag kopplar till styrsignalen till ESC:n, jord till jord på kontrollern. Drivspänningen på kontrollern tar jag från USB för närvarande (för debugging) så jag har plustråden från ESC urkopplad från kontrollern. Kör jag utan USB-debugging och tar spänning från ESC:n istället så blir resultatet detsamma.

    Accen inkopplas till ESC:n, inget konstigt där, motorn likaså.

    På PWM-pinnen på kontrollern skickas från början ut pulser var 20:e ms, 1ms långa. När jag slår på strömmen från accen startar ESC:n, ger ifrån sig sin serie med pip som talar om att allt är ok (startsignal, två för antal celler i accen, lång för "ok självtest"), och sedan ställer jag om pulserna till nånstans mellan 1-2ms. Problemet jag får då är att motorn bara står och rycker några gånger tills ESC:n bestämmer sig för att det inte kommer funka och stänger av (den har säkerhetsspärr för sånt).

    Vad gör jag för fel? Har jag valt prylar som inte funkar tillsammans? Jag tycker jag följt alla rekommendationer för kapacitet jag kunnat hitta.

    Behövs mer information, fråga bara!

  2. #2

    Standard

    Ok, har kommit ett steg längre på vägen.

    Jag lyckades till slut få den att snurra igång. Jag hade testat 2000 μs långa pulser ut från kontrollern men den ryckte bara. Nu när jag höll i motorn gick den igång! Jag hade kört mellan 1000 och 1200 μs för att den kanske inte skulle ge sig iväg över bordet om jag väl fick igång den. Det visade sig vara för lite, så när jag väl körde över 1250 och höll fast den så gick den igång. Det verkar som att rycket när den går mot nästa pol fick hela motorn att vrida sig (inte så konstigt) lite lite grann, och därmed kunde den inte gå förbi polen för att åka vidare till nästa, utan åkte tillbaka istället. När jag höll fast motorn så att den fasta delen inte roterade med axeln och höljet så gick den igång.

    Den har lite konstigt beteende dock. Alla pulslängder mellan 1400 och 2000 μs ger samma varvtal. Alltså ligger motorns hela fungerande spann mellan 1250 μs och 1400 μs. Vad beror det här på? Jag har läst nåt om kalibrering av gaspådraget på sändare, är det detta jag måste göra?

  3. #3

    Standard

    Hej. Om vi bortser från pulslängderna, går det att justera motorn från 0-100%?
    /Lasse

  4. #4

    Standard

    Dessvärre vet jag inte. Jag har ingen varvräknare eller frekvensmätare så jag kan inte komma på nåt sätt att ta reda på saken. 0 är helt klart synd att säga eftersom allt från 0-1250 μs (alltså 0-65%) inte orkar runt olastat. Den verkar helt enkelt fullständigt orkeslös.

    Jag provade igår också att sätta dit en propeller, och då orkar den inte runt på några pådrag. Den startar igång med tveksamhet men börjar kvittra och stannar snart. Om jag får dra en vild gissning skulle det vara att timingen blir fel på nåt vis, kan det vara så? Jag har testat att programmera ESC:n med slow, normal och fast timing samt normal, slow och very slow start.

    Det enda jag kan tänka mig annars är att accen inte levererar nog med ström. Förslag från er kunniga mottages gladeligen

  5. #5

    Standard

    Jahopp, nu har jag satt dit en ny propeller och får följande beteende:



    Jag lägger på fullt gaspådrag till att börja med. Som man hör så går varvet snabbt upp för att sedan börja gå långsamt neråt. Vid 0:17 drar jag ner pådraget till ungefär 70% för att sedan dra på fullt igen. Som man hör så går varvet dock upp långsamt och når aldrig igen samma pådrag som i början. Enda sättet att få full fart är att börja om från noll.

    Flera gånger har motorn varvat ner från fullt till noll även om jag har fullt gaspådrag på.

    Jag har testat detta med flera ESC och motorer (av samma typ dock). Någon som har den blekaste aning om vad det är som pågår?
    Senast redigerat av Faner den 2011-08-04 klockan 20:56.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Antigen går batteriskyddet igång eller så överbelastar du aggregatet.
    Har du nyladdade batterier?
    Vilken ström drar du?
    Vad tål motor och fartreglage?
    fredrik

  7. #7

    Standard

    ESC:n ska tåla 12A, motorn ska dra max 8.5A. Jag vetifanken om jag kan mäta strömmen, min multimeter pallar 10A. Batteriet (2S) är nyladdat, ligger på 7.8V obelastat och 7.6V med motorn igång. Känner mig lite villrådig minst sagt...
    Senast redigerat av Faner den 2011-08-04 klockan 21:50.

  8. #8

    Standard

    Ok, jag hittade en inställning på ESC som heter "cut off type". Det finns Soft-cut och Cut-off. Ändrar jag till Cut-off så stannar motorn direkt efter att ha gått upp i varv, ställer jag tillbaka på Soft-cut så får jag tillbaka det tidigare beteendet (äntligen konsekvent beteende!)

    Enligt instruktionerna till ESC så är detta Low voltage protection. Jag har svårt att förstå det då jag tycker att spänningen ligger fint (7.6V under last på prylar som ska ha 7.4V känns rätt bra), men jag får väl ta en omgång till med batteriladdaren ser det ut som. Det tycks onekligen som att det borde vara problemet.

    Tack så länge! Ska försöka ladda batteriet riktigt länge och se hur det går.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Du ska ha ca 8.4V från en fullladdad 2S ack. 7.4V är så nära tomt man kan komma. Man ska helst inte hamna under 3.2V per cell, då kan acken skadas.
    Ladda! Inte länge utan ladda rätt med 1C till 8.4V med en bra laddare, helst med balansering. Bör ta en dryg timme.
    /A

  10. #10

    Standard

    Åfan... Nå, då antar jag att jag måste ha misstolkat min laddare. Jag har en balanseringsladdare som klarar 3A. Batteriet är på 1800mAh, så om jag förstått saken rätt så är det alltså 1.8A du avser med 1C?

    Ska ladda ikväll, tack så länge!

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    1C betyder att man laddar med 1,8 ampere i ditt fall eftersom din LiPo acc har kapacitet på 1,8 ampertimmar (1800 mAh), och laddaren skall vara inställd på i ditt fall 2C (= 2 celler). Ladda med 1C i början, efter ett tag kan du smyga över och ladda med 2C (3600 mAh i ditt fall) så går det lite fortare. Jag brukar nöja mig med 2C laddning då jag dels inte har mer bråttom dels är det lite snällare mot accarna (än t ex 5C laddning som många accar klarar idag). Ladda med balansering (ute i fält kan du skippa balanseringen så går det lite fortare att ladda). När du flugit färdigt för dagen och du vet att du inte skall använda LiPo accen längre så laddar du den med s k "storage" laddning om du har det på din laddare, annars laddar du till det är 60-70% kapacitet i batteriet (i ditt fall så det blir ca 1080-1260 mAh kvar i accen). Jag storageladdar om jag vet att jag inte skall använda LiPo acc på en vecka ungefär, annars har jag accen fulladdad i avvaktan på snar flygning. Inget hindrar att du storageladdar efter varje flygdag och sen laddar du fullt när du skall flyga nästa gång (går ju rätt fort då batteriet bara behöver fyllas på med 30-40%).
    Sen skulle jag nog använda soft cut off i fartreglaget.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-08-05 klockan 10:20.

  12. #12

    Standard

    Ok, tack för förklaringen!

    Dessvärre gjorde det hela ingen skillnad. Jag lät laddaren sitta tills laddaren pep att laddningen var klar. Nu ligger accen på 8.28V olastad. Såhär ser nu det hela ut:



    Jag ska påpeka att jag här drar på fullt från botten och håller full gas hela vägen. Motorn gör det bevisligen inte.

    Här är mina inställningar för ESC:n
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ESC.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	51,3 KB 
Id:	22339

    Idéer? Jag kan ju inte gärna fått fyra defekta ESC:er och/eller motorer på en gång?
    Senast redigerat av Faner den 2011-08-05 klockan 14:46.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Hur många celler indikerar ESC:t att det är när du kopplar in acken?

  14. #14

    Standard

    Två, vilket också stämmer.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Prova att i fartreglaget sätta Low Voltage Protection Threshold(Cut-Off Threshold) till low (2,85 volt) istället för standardinställningen 3,15 volt för att se om det blir nån skillnad. Om du har Futaba så tänk på att reversera throttle kanalen i sändaren. Prova med ett annat LiPo batteri också.

    /Bo

  16. #16

    Standard

    Bem: Gjorde som du sa och voila, motorn går upp i varv för att sedan endast sjunka en liten aning innan den stabiliserar. Två av motorerna är något mer motvilliga än de andra två. Mätte igen och upptäckte att spänningen sjunker till 5.4V över accen när en motor går (jag måste mätt galet tidigare). Det känns inte alls bra, ska det verkligen vara ett så stort fall? 5.4V under last är ju för bövelen 2,7V per cell, vilket enligt tidigare inlägg inte är ett dugg bra.

    Är båda accar jag köpt kass eller är min laddare värdelös? Eller har jag bara valt grejer som inte duger (trots att jag tyckte deras specar verkar mer än väl)?
    Jag köpte dessa:
    Acc: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1493
    Laddare: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1549
    Senast redigerat av Faner den 2011-08-05 klockan 19:23.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Prova att ladda ur och ladda upp LiPo accen några gånger, kanske den "kommer igång" då. Dra inte ur en LiPo acc mer än ca 20% av kapaciteten finns kvar (absolut minimum ca 10% kvar). Ladda sen upp, med balansering. Kolla noga att du ställer in laddaren rätt vid laddning, 1,8 amp, 2C, LiPo, m m.

    /Bo

  18. #18

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Acken ska ju klara leverera 36A, så det borde inte vara problemet om den inte är felaktig.
    Hur har du kopplat ihop acke och ESC? Mäter du spänningen innan eller efter kopplingen? Bara så att du inte får spänningsfall i själva kopplingen. Nu är det ju inte några astronomiska strömmar om du bara kör en motor, men kopplingar som du har till motorn, med krokodilklämmor, är ju inte optimalt, tex. Det ligger ju en krokodilklämma som syns i bild på ett av klippen, är det till acken?

  20. #20

    Standard

    Jepp, kör klämmor både ack <-> ESC och ESC <-> motor. Jag är helt grön, som troligen är uppenbart, och det innefattar elektronik också. Antog helt kallt att de borde klara det medans jag leker och lär. Kommer definitivt inte köra det när jag väl har nåt flygbart dock

    Det har gått lite bättre på andra laddningen men är inte nöjd än. Dessutom skar en av motorerna efter 10 min körning (en spoltråd hade hamnat mellan spole och magnet på nåt jäkla vis, fabrikationsfel antar jag) så det känns inte som att det går så bra det här.

    Jag mäter spänningen mellan ack och ESC.
    Senast redigerat av Faner den 2011-08-05 klockan 21:47.

Liknande ämnen

  1. Motorn startar inte
    Av fennstam i forum Helikopter
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 10:09
  2. Vilken snurra till Saito 180/ SBach spv 190 cm
    Av Flygsmurfen i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 17:17
  3. Multiwii quad vill rotera/snurra hela tiden
    Av Boozer i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 21:57
  4. Räkna ut vad för 3-4bladig snurra man ska ha?
    Av DennanHMFK i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 22:23
  5. Motorn hänger inte med
    Av Pibben i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •