Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vilket lim till HobbyKing EPP-FPV 1,8 m

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Vilket lim till HobbyKing EPP-FPV 1,8 m

    Min HobbyKing EPP-FPV 1.8 m kom idag och jag tänkte börja montera den. Har någon byggt ihop en sådan, och tål foamen vanligt CA-lim?

    Enligt bygganvisningen ser det ut som om man använder CA, men materialet känns inte riktigt som Multiplex ”elapor” som tål normalt CA-lim.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    EPP tål i princip vilka lim som helst. CA funkar generellt sett bra på EPP. Jag har inte byggt just det planet men väl andra saker av EPP med CA-lim.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #3
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    När jag byggde ihop min så använde jag epoxy till det mesta.

    Fungerade fin fint för min del.

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Vad har du för motor och reglage Gyld? Jag beställde en sådan http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=14342 och det var bara motorn (inget metallkryss att montera den i, inga propelleradapters och så sticker axeln ut åt fel håll. Grubblar på hur jag ska montera motorn, eller om jag ska beställa en annan motor.

  5. #5
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Jag använder denna motor http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=3884

    Fartreglaget är detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=3727

    Som servon använd jag dessa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8303

    Jag har dock problem med autopiloten som jag använder. (en fy21ap).
    Om jag slår på autopiloten så går planet efter en stund in i en brant dykande vänstersväng.
    Hittat lite på nätet där fler haft bekymmer med just detta, och då har problemen löst sig eft det att dom bytt seron.
    Så troligen måste jag byta dessa.


    Vidare gällande servona så kan jag rekommendera dig att sätta servona för höjd och sida i stabben och sidorodret istället för att använda den föreslagna lösningen med långa stötsänger.
    Servokablarna har jag dragit i kolfiberröret.

    Är i sommarstugan just nu och skriver från min iPad, men jag kan fixa bilder på hur jag gjort till veckan om du önskar.

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej!

    Tusen tack för fina tips. Jag tyckte själv att lösningen med servonas montering på kolfiberröret (kroppen) verkade litet utsatt, så jag ska också montera servona i stabben och fenan (ska ha en GoPro längst fram, och den väger ju en hel del). Hittade annars ett kit med propelleradapter och monteringskryss till min motor så nu har jag gjort min hittills minsta beställning från HobbyKing http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=14501

    Själv har jag tänkt använda gyro på skevrodren för att få lugnare videoklipp utan gungande. Posta gärna bilder och tack än en gång för tipset att montera servona i stabbe och fena.

  7. #7
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Jag kör också med en GoPro i nosen samt ytterligare en kamera för FPV, även den i nosen.
    Fy21ap'n sitter även den tillsammans med mottagaren i nosen. Trots detta så ligger batteriet (6000mAh) några mm bakom tyngdpunkten för att få den rätt.
    Dock är denna förskjutning inte mer än att jag utan problem kan byta batteri till ett något mindre utan frändrade flygegenskaper.

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    EPP, eller EPO som Hobby King oftast använder tål alla kemikalier du kan komma på, även alla varianter av CA-lim.
    Men, det är ju idiotiskt att använda lim som ger en kanonhård limfog på ett flexibelt material, då har man liksom missat poängen med att ha ett plan som flexar i händelse av hård markkontakt...

    Själv använder jag numera nästan uteslutande UHU-Por, eftersom jag har funnit att fogen blir ungefär lika böjlig som EPP'n i sig själv. Går det så kontaktkimmar jag, är det långa fogar eller "krashpussel" så våtlimmar jag, men då får man vara beredd på att det tar en 3-4 timmar att torka. Men resultatet är värt det, en fog som är böjlig och inte gör EPP'n hård runt limfogen.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9

    Standard

    Jag har byggt ganska många vingar och plan i EPP.
    Håller helt med Mr J, UHU-Por är absolut bäst. (testat många typer av CA & epoxy)
    Finns märkligt nog på Teknikmagasinet.
    BTW, beställde du från kina eller DE warehouse?
    Beställde min EPP-FPV i maj (DE), enda långväntan jag råkat ut för hos HK av 45 beställningar.
    Ska man behöva lyxa med Hitec servon kanske?
    Senast redigerat av Jode den 2011-08-05 klockan 00:54.

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag beställde från Hong Kong-varuhuset där den fanns i lager. Billigare pris, säkerligen litet dyrare frakt + momsen så det går väl ut på ett vad gäller priset.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gyld Visa inlägg

    Vidare gällande servona så kan jag rekommendera dig att sätta servona för höjd och sida i stabben och sidorodret istället för att använda den föreslagna lösningen med långa stötsänger.
    Servokablarna har jag dragit i kolfiberröret.

    Är i sommarstugan just nu och skriver från min iPad, men jag kan fixa bilder på hur jag gjort till veckan om du önskar.

    /Gyld
    Tjena! Jag har beställt en epp som kommer på några veckor om jag får som jag vill Jag vill gärna se bilder på hur du placerat servona i stabben o sidorodret lät som en klockren idé!

    MVH // Matte

  12. #12
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Bilder kommer så snart jag varit förbi fältet och fotat den... Har den nämligen inte hemma, utan på fältet.

    Så låt mig återkomma med hur jag gjort det
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  13. #13
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Tjena! Jag har beställt en epp som kommer på några veckor om jag får som jag vill Jag vill gärna se bilder på hur du placerat servona i stabben o sidorodret lät som en klockren idé!

    MVH // Matte

    Efter mycket om och män har jag nu varit på fältet en sväng så att jag kunnat ta lite bilder på maskinen.

    Har lagt upp lite på mitt Flickr konto, så kika på nedan länk om du är intresserad av hur jag konfigurerat den.

    http://www.flickr.com/photos/kenneth...57627321485265

    Hoppas det ger tips till någon i alla fall


    MVH

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Tack för bilderna! Trevligt att se hur du placerat höjd- och sidroderservot. Själv tror jag att jag sätter höjdservot på ovansidan av stabilisatorn. Då blir det "pull" för höjdroderutslag och "push" för nerroder vilket jag gärna har.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Tack för bilderna det såg ju kanonbra ut jag hade inga grejjer hemma men fick abstinens så jag bygde ihop kärran enligt stock.. o den flyger då kanonfint har testat med en 4900mAh 6 cellare.. hittils.. ska testa mindre acc nu i helgen o se hur det går då
    Man lär sig nått varje krash...

Liknande ämnen

  1. Vilket lim till bixler?
    Av Defuncta i forum Nybörjare
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 21:08
  2. Vilket lim till EPO-foam?
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 12:50
  3. Vilket lim till glasfiberkropp?
    Av spitfireIX i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 21:11
  4. Vilket 12v-agg till Imax B5?
    Av jeppe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 22:10
  5. Vilket spackel till balsa?
    Av Ekis i forum Skalamodeller
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •