Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Erfarenheter av Hangar9 P-51D 60 "Blue nose"??!

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    27
    Klubb
    Vänersborgs MFK

    Standard Erfarenheter av Hangar9 P-51D 60 "Blue nose"??!

    Hejsan!

    Är det någon här som har erfarenhet av Hangar9:s 60 mustang?
    Har läst på amerikanska forum o de klagar på stygga klippegenskaper och dålig konstruktion, någon här som vet? Blev lite fundersam eftersom jag precis beställt en sådan...

    Mvh Martin

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det behöver du inte vara! Det enda är att man behöver utrymme när den ska landas,den är klaffbefriad o så hal så man får komma in ganska flackt..
    Hanke har filmer på sin och FlygarHenrys nånstans på det här forumet..
    Miss America visserligen men misstänker ett stort släktskap..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    27
    Klubb
    Vänersborgs MFK

    Standard

    Njaa, då pratar vi inte samma maskin, denna har allt klaff! http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN2420

    Horizon har till o med "dragit in den" verkar det som efter all kritik och kommer antagligen släppa den i nyutgåva, den verkar inte alls ha egenskaper som deras gamla gula eller miss Amerika, vingen saknar tÿdligen/har för lite washout , kanske kan man göra som någon sa ställa upp skeven o ner klaffen lite för att skapa en "fattigmansskränkning"!?. Osså är den tydligen tung med önödigt hög vingbelastning. Visserligen så var det ju lite dessa "tyngre" egenskaper jag är ute efter, men behöver ju inte vara lynnig för det!

    /M

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mitt misstag,jag såg att den hade klaff.Undrar om "stommen " är samma flygetyg,inte ovanligt att man gör så men är det en helt ny konstruktion så kan den ju ha blivit helt annorlunda i flygegenskaperna..
    H9 brukar få till det,deras plan som jag har flugit har varit mycket trevliga men det här kan ju vara undantaget..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    27
    Klubb
    Vänersborgs MFK

    Standard

    Ja den ser ju nästan för snäll ut. Som folk säger, det är en warbird och skall flygas så, tungt, stort och planerat så är det inga problem. Den är jäkligt snygg iaf och skall försöka fixa dess brister, så blir det säkert bra, har ju längtat efter en kärra som inte tar allt man slänger åt den.

    Av svaren att dömma verkar ju detta vara en doldis på svenska modellfält. Skall försöka ta lite bilder o skriva några rader om bygget!

    /M

  6. #6

    Standard

    Hej,

    Jag har haft en (är numera såld). Kan säga att det bör inte vara den första warbirden man ger sig på, då den har mycket hög vingbelstning.

    Min var perfekt balanserad inför premiären, men väl i luften så upplevdes den mycket baktung. Detta såg sedan ut att bero på att höjdrodrets undersida behövde vara mer i linje med den horisontella stabben (alltså mycket down-trim på höjdrodret) vilket också har observerats på andra forum. Efter denna korrigering så flög den mycket bra, dock så behöver man mycket fart i svängarna annars bet den tillbaka direkt! Den skall m.a.o. nästan flygas som en jetkärra .

    Vid landning så använde jag inte riktigt full klaff då jag tyckte att den blev för lynnig, samtidigt som jag använda ca 1/4 trottel. Sista landningen innan jag sålde den så glömde jag det här med 1/4 trottel o då klippte den ca 2dm ovanför marken vilket ledde till att ena landingsstället for rakt igenom vingen .

    Vad gäller bygget så var det en mycket angenäm upplevelse tack vara Horizons superba manualer. Vet att många skrev på Rcgroups att de hade mycket problem under bygget, men jag stötte aldrig på något. Dock så förstärkte jag infästningen för landningsställen då dessa kändes otroligt klent dimensionerade (har sett klipp när folk gjort perfekta ladningar och ändå ryckt ur ställen )

    Finns även lite bilder på mustangen i mitt galleri.

Liknande ämnen

  1. Bixler V2 1500 "bygg"-erfarenheter
    Av Bägtjesen i forum Elmodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 22:26
  2. Någon med erfarenheter av "Snoopys doghouse" ??
    Av Fyhren i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 15:29
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. LANCAIR 50 ARF "BLUE/WHITE" CMPro
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 16:17
  5. Erfarenheter av "FM - Fly Model"
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •